تلکس خوزنا : كريمي و دايي در جمع ۷ لژيونر آسيايي برتر فوتبال اروپا
چهارشنبه، 29 فروردین 1397 - 19:12     کد خبر: 77038

خبرگزاري تسنيم:دو بازيكن سابق تيم ملي ايران در جمع بهترين لژيونرهاي آسيايي قاره اروپا طي ۲۰ سال اخير قرار گرفته‌اند.

نشريه معروف فور فور توي انگليس، در گزارشي به معرفي 7 لژيونر‌ آسيايي كه طي 20 سال اخير در فوتبال اروپا بهترين عملكرد و دستاوردها را داشته‌اند، پرداخته و نام علي كريمي و علي دايي را از ايران در ميان اين بازيكنان قرار داده است.

اين نشريه درباره علي دايي نوشته است:

شايد نام دايي به اندازه نام‌هاي قبلي (هيده‌توشي ناكاتا از ژاپن و جي‌سونگ پارك از كره جنوبي) برجسته نباشد، اما اين ايراني هم با آنكه در تركيب بايرن مونيخ در فصل 99-1998 بازيكن تركيب اصلي نبود، موفقيت خودش را داشته است.  مهاجم سابق تيم ملي ايران در فصلي كه بايرن مونيخ قهرمان بوندس‌ليگا شد و نايب قهرمان ليگ قهرمانان اروپا در تمامي رقابت ها، 31 بازي انجام داد و 6 گل زد.

دايي كه سال 1999 به عنوان برترين بازيكن فوتبال آسيا انتخاب شد، پس از بايرن سه فصل را در تيم هرتابرلين سپري كرد و در ادامه به تيم‌هاي الشباب امارات پيوست و در نهايت در سال 2003 به ايران برگشت.

دايي به عنوان مربيگري‌ در سال 2017 به تيم ليگ برتري سايپا برگشت، همان تيمي كه دوران بازيگري‌اش را در آن به پايان رساند و دوران مربيگري‌اش را هم سال 2006 با آن آغاز كرد. در اين فاصله او هدايت 6 تيم ديگر را هم برعهده گرفت كه تيم ملي ايران يكي از آنها بود.

فورفورتو درباره علي كريمي هم اينگونه نوشته است:  

او كه زماني به «مارادوناي آسيا» معروف بود، راه رسيدنش به فوتبال آلمان شبيه مسيري بود كه علي دايي رفت، تنها با اين تفاوت كه مدت حضورش در اين ليگ كوتاه‌تر بود.

او تابستان سال 2005 به بايرن مونيخ پيوست و آنجا دو سال حضور داشت. كريمي سال 2007 بايرن را به مقصد تيم قطر اس‌سي ترك كرد. او در اولين فصل حضورش در فوتبال آلمان قهرماني در بوندس‌ليگا و جام حذفي اين كشور را تجربه كرد. كريمي سپس بعدها به ايران برگشت و براي پرسپوليس و پس از آن استيل آذين بازي كرد و اين قبل از آن بود كه او دوباره به آلمان برگردد و مدتي كوتاه براي شالكه بازي كند، جايي كه تنها 5 ماه حضور داشت و چند بازي انجام داد و پس از آن به كشورش برگشت.

كريمي 39 ساله الان شانس خود را در رده مربيگري با تيم سپيدرود امتحان مي‌كند، تيمي كه فصل گذشته به به ليگ برتر ايران صعود كرد.

در فهرست فورفورتو از 7 لژيونر آسيايي برتر فوتبال اروپا طي 20 سال گذشته، علاوه بر دايي، كريمي، ناكاتا و جي‌سونگ پارك، نام سون جي هاي، لي‌ يونگ پيو و شونسوكه ناكامورا ديده مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها