تلکس خوزنا : توقف پيش فروش يك ماهه سكه
چهارشنبه، 29 فروردین 1397 - 20:49     کد خبر: 77042

خبرگزاري ايسنا:در اقدامي غيرقابل پيش بيني بانك مركزي دست به توقف پيش فروش يك ماهه سكه زد.

 در حالي بانك مركزي حدود يك هفته پيش از روال جديد پيش فروش سكه خبر داد و ولي‌الله سيف اعلام كرده بود كه قرار است پيش فروش با سررسيد هفت مرحله‌اي انجام شود كه به فاصله كوتاه ظاهرا بانك مركزي از بخشي از سياست خود منصرف شده و دست به توقف پيش فروش يك ماهه زده است. پيش فروش در ساير سر رسيدهاي تعيين شده ادامه دارد.

امروز وقتي كه متقاضيان خريد سكه به شعب بانك ملي مراجعه كردند، براي دريافت سكه با سررسيد يك ماهه با پاسخ منفي مواجه شده و دليل اين موضوع را توقف از سوي بانك مركزي اعلام كرده‌اند. متقاضيان پيش فروش عنوان مي‌كنند كه چرا بايد براي سياستي كه خود بانك مركزي آن را اعلام كرده و يك هفته از اين جريان نگذشته است، براي خريد با اطمينان به شعب وارد شده، ولي در نهايت با ملغي شدن بخشي از برنامه تعيين شده بانك مركزي مواجه شوند. به هر حال افراد متقاضي طبق برنامه‌اي به اين سرمايه‌گذاري ورود مي‌كنند. اما چند ساعت طول نكشيد كه برخي مراجعه كنندگان به شعب و كانال‌هاي بانكي از توقف پيش فروش در سررسيد سه ماهه نيز خبر داده‌اند. با اين حال تاكنون بانك ملي فقط توقف پيش فروش يك ماهه را تاييد كرده است.

در حالي احتمال توقف پيش فروش سكه در سررسيد سه ماهه در روزهاي آينده وجود دارد كه برخي معتقدند افزايش قيمت سكه در روزهاي اخير كه تا يك ميليون و ۸۷۰ هزار تومان در روز گذشته پيش رفت و اين خود جاي اختلاف قيمت با پيش فروش يك ماهه كه حدود يك ميليون و ۵۹۰ هزار تومان و سه ماهه كه يك ميليون و ۵۴۰ هزار تومان است، مي‌تواند از عوامل توقف سررسيد يك ماهه و احتمالا سه ماهه باشد، چرا كه تقاضا براي خريد سكه را بالا برده است. در عين حال كه برخي منابع از چند ميليوني شدن تعداد سكه‌هاي پيش فروش شده خبر داده‌اند كه اين روند موجب تحت تاثير قرار دادن ذخاير ارزي مي‌شود.

با اين حال پرس و جو از منابع مطلع در رابطه با جريان پيش فروش سكه از اين خبر مي‌دهد كه ظاهرا قرار است طرح پيش فروش سكه وارد بورس كالا شود، ولي در اين رابطه اطلاعات تكميلي در اختيار نيست.

 پيگيري‌ها از بانك مركزي براي دريافت اطلاعاتي درباره چرايي توقف پيش فروش با سر رسيد يك‌ماهه فعلا با هيچ پاسخي همراه نبوده است.

بعد از اجراي سياست يكسان سازي نرخ ارز(۲۰ فروردين) بانك مركزي تغييراتي در نحوه پيش فروش سكه اعمال و سررسيد آن را هفت مرحله اعلام كرد. بر اين اساس سكه تحويل يك ماهه يك ميليون و ۵۹۰ هزار تومان، سه ماهه يك ميليون و ۵۴۰ هزار تومان، شش ماهه يك ميليون و ۴۷۵ هزار تومان، نه ماهه يك ميليون و ۴۱۰ هزار تومان، يك ساله يك ميليون و۳۵۰ هزار تومان ۱۸ ماهه يك ميليون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه يك ميليون و ۱۱۶ هزار تومان اعلام شد.

پيش فروش سكه در حالي با نرخ‌هاي اعلامي انجام مي‌شود كه تناسبي با قيمت ۴۲۰۰ توماني، دلاري كه بانك مركزي آن را تك نرخي اعلام كرده و هر گونه معامله‌اي خارج از آن را جرم مي‌داند، ندارد چرا كه نرخ هاي تعيين شده بر اساس دلار بالاي ۵۰۰۰ تومان تعيين شده است.


برگشت به تلکس خبرها