تلکس خوزنا : كشف آزمايشگاه‌ ساخت تسليحات شيميايي در دوما
چهارشنبه، 29 فروردین 1397 - 20:50     کد خبر: 77043

خبرگزاري ايسنا:وزارت دفاع روسيه اعلام كرد، تيم متخصصان تسليحات شيميايي در سوريه آزمايشگاه‌هاي ساخت سلاح شيميايي متعلق به شورشيان مسلح در دوما و تجهيزات توليد گاز خردل و كلر را كشف كرده است.

 به نقل از روسيا اليوم، الكساندر روديونوف،‌ متخصص در تسليحات شيميايي در سوريه در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني "روسيه ۲۴" گفت، در زمان تفتيش دوما تيم ما آزمايشگاه ساخت تسليحات شيميايي و انبار اين مواد را شناسايي كرد.  

روديونوف افزود، مي‌توان از طريق استنتاج اين رويداد متوجه شد كه آزمايشگاه كشف شده از سوي گروه‌هاي شورشي غيرقانوني براي توليد مواد سمي مورد استفاده قرار گرفته است.

نظاميان روسيه روشن نكردند كه خود اين آزمايشگاه محل نمايش حمله شيميايي ادعايي در سوريه بوده يا بالن‌هايي كه در آن كشف شدند براي ترتيب دادن اين حمله مورد استفاده قرار گرفتند.

گزارش روسيه حاكي از آن است كه آزمايشگاه مذكور در زيرزمين يكي از ساختمان‌هاي مسكوني چند طبقه در مركز دوما ساخته شده و با وجود اينكه تعداد ساكنان اين ساختمان زياد هستند اما شمار كمي از آنها از وجود اين آزمايشگاه خبر داشتند، به خصوص كه شورشيان مانع ورود غيرنظاميان به آنجا شده و آن را سري نگهداشتند.

همچنين اين گزارش نشان مي‌دهد بيمارستان دوما به ميداني براي نمايش شيميايي توسط گروه "كلاه سفيدها" بدل شده است.

از سوي ديگر كانال خبري "زوزدا" روسيه اعلام كرد، موادي كه از اين آزمايشگاه كشف شده براي توليد گوگرد و گاز خردل استفاده مي‌شود.

علاوه بر آن مخازن حاوي ماده خطرناك كلر كشف شد كه مشابه موادي است كه در حمله شيميايي ادعايي در دوما مورد استفاده قرار گرفته بود.

خبرگزاري "سانا" سوريه نيز هفته گذشته اعلام كرد، ارتش اين كشور به مخفيگاهي در روستاي افتريس در غوطه شرقي دست يافته كه حاوي مواد لازم براي ساخت مواد سمي است.

روز دوشنبه هيئت روسيه در سازمان منع تسليحات شيميايي، انگليس را به راه‌اندازي نمايش ساختگي حمله شيميايي ادعايي در دوما متهم كرد و گفت، بعيد نيست كه واشنگتن هم در راه‌اندازي اين نمايش دست داشته باشد و سازمان‌هايي كه نمايش حمله شيميايي را راه انداختند از سوي لندن و واشنگتن تامين بودجه مي‌شوند.


برگشت به تلکس خبرها