تلکس خوزنا : مردم از پيام‌رسان‌هاي داخلي وابسته به بخش خصوصي استفاده كنند
چهارشنبه، 29 فروردین 1397 - 21:37     کد خبر: 77046

خبرگزاري ايسنا:رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: تمام اقشاري كه نيازمند دريافت ارز هستند، در تصميم‌گيري‌هاي كارگروه مربوط به توزيع ارز مدنظر قرار گرفته‌اند و در حال حاضر مشكلي در تامين و توزيع ارز نداريم.

محمود واعظي در حاشيه جلسه هيات دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت تصميمي براي فيلتر تلگرام دارد يا خير، اظهاركرد: مسئول پاسخگويي به اين سوال آقاي جهرمي هستند. به مسئولين مربوطه خواهم گفت كه به خبرنگاران پاسخ دهند.

وي در ادامه با اشاره به موضوع ارز افزود: ارز متعلق به همه ملت ايران است و بايد از آن استفاده بهينه شود. وقتي شوراي پزشكي تاييد كند كه كسي بيمار است و براي بيماري مي‌خواهد از كشور خارج شود، دولت ارزش را تامين مي‌كند. اگر مردم براي تفريح و يا ديدن فرزندانشان مي‌خواهند از كشور خارج شوند هم يك بار در سال ارزشان پرداخت مي‌شود.

رئيس دفتر رئيس جمهور خاطرنشان كرد: كساني كه عادت كرده‌اند تمام تعطيلاتشان را به خارج بروند، خب نروند. نمي‌خواهم بگويم نروند؛ مي‌خواهم بگويم وقتي كسي مي‌خواهد از ارز همه ملت ايران اين چنين استفاده كند، ما بايد قوانيني بگذاريم كه اين ارز به همگان تعلق پيدا كند.

واعظي گفت: ما سعي كرده‌ايم تمامي كساني كه نياز به ارز دارند را در تصميم‌گيري‌هايمان مدنظر قرار دهيم. كارگروه مربوطه مرتب جلسه برگزار مي‌كنند. اگر در آينده به موارد جديدي برخورد كرديم كه مردم ما نياز به ارز دولتي دارند حتما آن‌ها را هم در نظر خواهيم گرفت. بناي ما بر اين است كه همه نيازمندي‌هاي معقول و قانوني مردم برآورده شود تا نياز نباشد براي خريد ارز به خيابان بروند.

وي در تصريح گفته‌هايش، يادآور شد: تلاش خواهيم كرد تا تكليف سرمايه‌گذاران، بيماران و همه اقشاري كه نيازمند ارز دولتي هستند در تصميم‌گيري‌هايمان معلوم باشد. در گذشته براي برخي از اقلام ارز مبادلاتي مي‌داديم و مابقي در خيابان ارز مي‌خريدند. حالا با اين تصميم‌گيري‌ها خيلي از اجناس ارزان خواهد شد. كسي كه تا پيش از اين ارز گران مي‌خريده، الان ارز 4200 تومان را مي‌گيرد هم خيالش راحت است كه مبادلاتش از طريق بانك انجام مي‌شود و هم ارز يكساني با ساير وارد كنندگان به دستش مي‌رسد.

رئيس دفتر رئيس جمهور اظهاركرد: من از بسياري از رسانه‌ها، صدا و سيما و مجلس و همچنين نهادهايي كه پشت اين تصميمات هستند، تشكر مي‌كنم و اميدوارم بتوانيم تصميماتمان را درست اجرايي كنيم.

وي خطاب به مردم خاطرنشان كرد اگر جايي با ارائه ارز بالاتر از 4200 تومان روبرو شدند، به سازمان تعزيرات خبر دهند، چرا كه حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد.

واعظي با بيان اينكه ثبت سفارشات ارزي در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام مي‌شود، گفت: در كنار فعاليت‌هاي اين وزارتخانه، بانك‌ها مامور شدند تا ارزها را به متقاضيان پرداخت كنند. كمبود ارز نداريم و كارها به خوبي انجام مي‌شود. آنچه كه الان اتفاق افتاده است،‌ ساماندهي ارز است. ممكن است برخي از شعبات هنوز خوب توجيه نشده باشند، وگرنه سياست‌ها به خوبي اتخاذ و دستورالعمل‌هايش اعلام شده است.

رئيس دفتر رئيس جمهور خاطرنشان كرد كه تاريخ سفر رئيس جمهور فرانسه به ايران مشخص نشده است و وقتي به برنامه سفر رئيس جمهور روحاني نزديك شديم، آن را اعلام خواهم كرد.

وي در واكنش به صحبت‌هاي دليگاني نماينده مجلس شوراي اسلامي مبني بر ايستادگي رئيس جمهور براي جلوگيري از فيلتر تلگرام گفت: ايشان حرف‌هاي مختلفي مي‌زنند كه خيلي از آن‌ها پايه و اساسي ندارد؛ اين حرف هم يكي از آن‌هاست.

واعظي در خصوص حمايت از پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز گفت: اين موضوع جديدي نيست و در آن چهار سالي كه بنده وزير ارتباطات بودم، همواره جزء سياست‌هايم بود. خوشبختانه اين حمايت‌ها در حال نتيجه دادن است. دبيرخانه شوراي عالي فضاي مجازي كار بسيار دقيقي انجام داده و بين 10 تا 15 پيام‌رسان داخلي 5 تا از آن‌ها را معرفي كرده كه پلتفرم و چارچوب‌ آن‌ها مشخص است.

رئيس دفتر رئيس جمهور ادامه داد: من هم در بررسي‌هايم متوجه شدم كه اين 5 پيام‌رسان داخلي كه همگان با آشنا شده‌اند از مابقي بهتر است. مقام معظم رهبري فرمودند كه ما بايد از كالاي ايراني استفاده كنيم.

وي در ادامه گفت: حمايت از كالاي ايراني، بدين صورت است كه براي كار كردن ايراني كار ايجاد مي‌كنيم و اين بسيار خوب است. اين سياست در دولت ما هم وجود دارد. در دفتر رئيس جمهور كارگروهي تعيين كرده‌ايم كه از لحاظ فرهنگي بازاريابي و تبليغاتي تمام وزارتخانه‌ها بتوانند مردم را به سمت استفاده از كالاهاي ايراني سوق دهند.

واعظي افزود: وقتي در مورد پيام‌رسان‌ها صحبت‌ مي‌كنيم هم پول و هم اطلاعات مردم است كه از بين مي‌رود. به جاي اينكه اين اطلاعات در داخل كشور باشد در خارج از كشور وجود دارد. ما به عنوان دولت نمي‌خواهيم بگوييم كسي حق ندارد از پيام‌رسان خارجي استفاده كند. در حال حاضر تعداد زيادي پيام‌رسان خارجي در دسترس مردم است. ممكن است يك پيام رساني مشكلي براي مردم ايجاد كند كه در جاي خود توسط شوراهاي مربوطه در مورد آن تصميم‌گيري مي‌شود.

وي گفت: توصيه ما در حال حاضر اين است كه از پيام‌رسان‌هاي داخلي كه وابسته به بخش خصوصي هستند، استفاده شود. امروز در دولت بحث شد و دوستانمان پيشنهاد كردند كه ما از خودمان شروع كنيم. قرار شد، كساني كه در پيام‌رسان‌هاي خارجي هستند را به پيام‌رسان‌هاي داخلي منتقل كنيم.

رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: در سال 93 دستورالعملي را به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ كرديم كه هيچ فعاليت دولتي را حق ندارند در پيام‌رسان‌هاي خارجي انجام دهند. اين بار علاوه بر اينكه اين موضوع را مجددا ابلاغ كرديم،‌حتي به خودمان هم توصيه كرديم تا از پيام‌رسان‌هاي داخلي استفاده كنيم.

واعظي در پاسخ به خبرنگاري مبني بر چگونگي استعفاي كاوه مدني از معاونين سازمان محيط زيست، اظهاركرد: من راجع به ايشان اطلاعي ندارم و بايد از كسي كه مطلع است سوالتان را بپرسيد، ولي مي‌توانم بگويم كه دو تابعيتي در دولت نداريم. لحظه‌اي كه مطلع شويم دو تابعيتي در دولت وجود دارد، در لحظه اقدامات لازم را انجام مي دهيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اقدامات دولت براي حفظ امنيت اطلاعات مردم در پيام‌رسان‌هاي داخلي گفت: از ابتداي دولت دوازدهم همواره شخص رئيس جمهور اعلام كردند كه توجه به حقوق شهروندي و حفظ حريم شخصي آن‌ها ضروري است. اين موضوع نه فقط براي شبكه اجتماعي،‌ بلكه در تمام موارد صادق است.  مگر اطلاعات شما بر روي تلفن همراهتان قرار ندارد؟ مگر اطلاعات شما روي تلفن ثابت منزلتان نيست؟ مگر اطلاعاتتان روي اينترنتي كه از آن استفاده مي‌كنيد نيست؟ چه كسي از اين اطلاعات حفاظت مي‌كند؟

واعظي افزود: اطلاعات شما در شبكه‌هاي مجازي بخش كوچكي از اطلاعات شما است. دولت به هيچ وجه اجازه نمي‌دهد كه نه خودش و نه هيچ كس ديگري بدون حكم محاكم قضائي كه علني است و خود طرف هم متوجه مي‌شود به اطلاعات فرد دسترسي پيدا كنند.

وي تاكيد كرد: فتواي مقام معظم رهبري يك اتفاق بسيار مهمي بوده است؛ اكنون بر همه ما واجب است كه از اطلاعات مردم حفاظت كنيم. الان هيچ فرد يا دستگاهي براساس فتواي مقام معظم رهبري اجازه و حق استفاده از اطلاعات مردم را ندارد.

رئيس دفتر رئيس جمهور گفت: من فكر مي‌كنم كساني كه به نوعي به دنبال بي اعتمادي مردم نسبت به دولت بوده‌اند، با فتواي مقام معظم رهبري توفيقي نخواهند داشت. الان در بخش‌هاي مختلف چه نيروي قضايي، چه اطلاعات و چه بخش‌هاي دولتي واجب است كه از اطلاعات مردم حفاظت كنند.

واعظي اظهاركرد: هنوز تصميمي براي فيلتر شدن شبكه‌هاي مجازي گرفته نشده است. نبايد طوري صحبت كرد كه گويي اين تصميم اجرايي شده است. تلگرام يك شبكه از شبكه‌هاي موجود در فضاي مجازي است. آقاي جهانگيري تصميم گرفته است كه از تلگرام خارج شوند و اين تصميم خودشان است. براساس حقوق شهروندي الان خودمان تصميم گرفته‌ايم كه از فضاي تلگرام خارج شويم.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در رابطه با موضوع واگذاري‌ها، گفت: اعتقاد دولت بر اين است كه تمام كارهايي كه مردم و بخش خصوصي مي‌توانند انجام دهند و در حال حاضر در دست دولت است به آن‌ها، واگذار شود. پريروز گزارشي كه دكتر كرباسيان ارائه كردند را ديدم و در اين گزارش آمده است كه بانك‌ها اين واگذاري‌ها را شروع كرده اند. دكتر ربيعي هم گزارشي اعلام كردند كه شصتا و تامين اجتماعي هم واگذاري‌هايشان را آغاز كرده‌اند.

رئيس دفتر رئيس جمهور در پايان گفت: دولت به جد اعتقاد دارد كه واگذاري‌ها بايد انجام شود و اين موضوع را از خودش شروع كرده است. دكتر روحاني درباره اين موضوع با مقام معظم رهبري صحبت كردند و ايشان هم تاييد كردند. در مورد اين كه نيروهاي مسلح هم اين كار را انجام دهند يا نه، بايد گفت كه ساز و كار نيروهاي مسلح كمي متفاوت از دولت است. ما اميدوار هستيم اين خط و نهضتي كه در دولت شروع شده است، به ساير نهادها و قوا تسري پيدا كند.


برگشت به تلکس خبرها