تلکس خوزنا : نخستين سد سلولي و قفل كشتيراني ايران در خوزستان افتتاح شد
پنجشنبه، 30 فروردین 1397 - 02:31     کد خبر: 77050

خبرگزاري ايسنا:دريچه هاي نخستين قفل كشتيراني ايران در سد سلولي بالادست رودخانه بهمنشير با حضور وزير نيرو باز شد.

 امروز 29فروردين ماه با حضور رضا اردكانيان دريچه هاي نخستين قفل كشتيراني ايران در سد سلولي بالادست رودخانه بهمنشير (فاز اول) كه به عنوان يكي از طرح هاي مهم ملي و منحصر به فرد پس از انقلاب است، بازگشايي شد.

با افتتاح اين سد سلولي از پيشروي آب شور دريا به رودخانه بهمنشير جلوگيري شده و با تاثيرگذاري بر شرايط جذر و مدي رودخانه بهمنشير، تامين آب خام پايدار صنعت و 32 هزار هكتار از اراضي كشاورزي جزيره آبادان و خرمشهر را امكان پذير مي كند.

سد سلولي مدور بالادست رودخانه بهمنشير، معبر كشتيراني، دريچه انسداد و پل متحرك آن توسط سازمان آب و برق خوزستان به عنوان كارفرما، شركت مهندسي مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور و شركت ساختماني ژيان به عنوان پيمانكار اصلي در شرق شهرستان خرمشهر و 120 كيلومتري جنوب شهرستان اهواز احداث شده است.

سد بالادست بهمنشير كه اولين سد سلولي ايران محسوب مي شود، از نوع سلولي - سپري به طول 160 و ارتفاع سازه اي 16 متر از پي طراحي و اجرا شده است.

معبر كشتيراني اين سد به منظور حفظ قابليت ترابري رودخانه بهمنشير با دريچه انسداد از نوع مايتر به طول 25 و ارتفاع 8 متر و وزن 110 تن طراحي شده است.
 


برگشت به تلکس خبرها