تلکس خوزنا : نوسازي ۱۰هزار تاكسي، معطل يك ابلاغيه!
جمعه، 4 خرداد 1397 - 16:58     کد خبر: 77971

بارها و بارها مسئولان پايتخت اعلام كردند كه حل مشكل ترافيك و آلودگي هوا جزو مطالبات درجه يك شهروندان تهراني است و همگي توسعه و نوسازي حمل و نقل عمومي را تنها راه چاره حل ترافيك و در پي آن حل آلودگي هوا مي دانند اما در اين چرخه شاهد رفتارهاي متناقضي از سوي برخي دستگاه‌ها هستيم.

به گزارش ايسنا، داستان نوسازي تاكسي ها، پستي و بلندي هاي بسياري را در دوره كوتاه خود ديده است چرا كه طرح "كليد به كليد" از سال ۹۴ آغاز شد و قرار بود در اين طرح مبلغ ۲۰ ميليون تومان، تسهيلات ارزان قيمت به مالكين تاكسي‌هاي فرسوده و مبلغ ۵ميليون تومان براي دو گواهي اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت مي شود و همچنين مبلغ پنج ميليون ريال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالك تاكسي فرسوده لحاظ شود اما بعد از مدتي اين طرح به دليل اختلافات خودروساز و گمرك متوقف شد.

با توقف روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده، همه تلاش كردند تا گره از اين مهم باز شود و نهايتا طلسم اين توقف، بعد از گذشت چند ماه شكست و در آبان ماه سال ۹۶ صدور پيش فاكتورها توسط شركت خودروساز آغاز شد و فرآيند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد اما اين روند هم دوام زيادي نداشت چراكه بار ديگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجددا اين طرح متوقف شد

تخفيف‌هايي كه هنوز اعمال نشده

مرتضي ضامني -مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري نيز در خصوص اين توقف به ايسنا مي‌گويد: علت عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگي، نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده را با مشكلاتي روبه‌رو كرده است و اين باعث مي‌شود كه گمرك معوقات خود را به ايران خودرو نپردازد و در نتيجه شركت خودروساز نيز پيش فاكتور صادر نكند. در حقيقت اعتباري كه هرساله در قانون بودجه براي اين امر تخصيص داده مي شود، پاسخ انباشت فرسودگي را نمي‌دهد.

ضامني اضافه كرد: با وجود اينكه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفيف داده كه بدهي‌هاي قبلي گمرك به ايران خودرو پرداخت شود اما هنوز تغييري در روند توقف را شاهد نيستيم و به نظر مي رسد كه شركت خودروساز بايستي پيگيري‌ها و مكاتبات لازم را انجام دهد تا اين طرح مجددا از سر گرفته شود.

توقف نوسازي ۱۰هزار تاكسي در سال حمايت از كالاي ايراني

دود اختلاف دو سازمان در ريه مردم تهران

عليرضا قنادان مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري تهران نيز در مورد روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده با گلايه از شركت خودروساز داخلي، به ايسنا گفت‌: در سال حمايت از كالاي ايراني قرار داريم و برنامه ما اين است كه از توليدات داخلي استفاده كنيم، اما متاسفانه شاهد هستيم كه شركت طرف قرارداد در نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده به دليل برخي از مشكلات مالي با ساير سازمان‌ها، صدور پيش فاكتور را متوقف كرده است و عملا با اين اقدام خود پروژه‌ نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده در كل كشور را متوقف كرده است و ۱۰ هزار تاكسي در صف نوسازي قرار دارند كه لازم است مسئولان فكري به حال اين موضوع كنند.

با اين حال محسن پورسيدآقايي معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در گفت وگو با ايسنا، گفت: نوسازي تاكسي‌ها، با مشكلاتي مواجه شده است بگونه‌اي كه خودروسازها كوپن‌هايي بابت فرسوده كردن تاكسي‌ها دريافت مي‌كنند كه اين كوپن‌ها را به كمرگ مي دهند تا هزينه وارادات در كمرگ رايگان باشد اما مسئله اين است كه اين اعتبار سال گذشته از سوي سازمان برنامه برنامه تخصيص داده نشده است.

وي با بيان اينكه امسال بودجه براي اين مهم تخصيص داده شده است اما هنوز از سازمان برنامه به وزارت كشور و پس از آن به كمرگ و خودروساز ابلاغ نشده است گفت: علاوه بر اين خودورساز هم خودرو نمي دهد اين در حالي اسن كه هرساله بايد ۸۰۰۰ تاكسي نوسازي شود تا متوسط سن ثابت بماند.

پورسيدآقايي با بيان اينكه ۱۰هزار تاكسي در نوبت نوسازي معطل هستند افزود: البته حضور محمدعلي افشاني را در پست شهردار تهران به فال نيك مي‌گيريم چراكه وي در وزارت كشور نيز دستاوردهاي خوبي در اين زمينه داشته‌اند و اميد است كه اتفاقات خوبي در اين زمينه رخ دهد چراكه شهردار تهران در جلسه شوراي معاونين نيز بر پيگيري مسئله نوسازي تاكيد داشتند.

معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران بااشاره به مشكل تحويل تاكسي‌هاي ون نيز گفت: سال گذشته ۲۵۰ دستگاه ون نيز خريداري كرديم كه در مرحله تحويل است اما خودورسازها باتوجه به تغييرات نرخ ارز مي‌خواهند قيمتها را تغيير بدهند اما ما موافق نيستيم چراكه قراردادها را قبل از سال منعقد كرديم.

به گزارش ايسنا، نوسان بازار ارز، اختلاف ميان كمرگ و خودروساز و... سبب شده كه ۱۰هزار تاكسي فرسوده در صف نوسازي ماه‌ها بمانند. حال بايد ديد گره اين نوسازي به دست معاون وزير سابق و شهردار امروز تهران باز مي شود؟


برگشت به تلکس خبرها