تلکس خوزنا : روش تشخيص كلاهبرداري تلفني
شنبه، 5 خرداد 1397 - 08:17     کد خبر: 77982

خبرگزاري ايسنا:گاهي در برخورد با بعضي از موضوعات تجاري به اين فكر مي‌كنيم از چه راهي تشخيص دهيم كدام طرح كلاهبرداري است؟ آيا طرح‌هاي كلاهبرداري و دسيسه‌هاي مربوط به آن نشانه‌اي دارند؟

 اينگونه طرح‌ها در ابتداي كار فوق‌العاده جذاب به نظر مي‌رسند: مثلاً مي‌گويند: شما برندۀ جايزه‌اي فوق‌العاده از يك مسابقه شده‌ايد، البته شما هيچ‌گاه در آن مسابقه شركت نكرده‌ايد. به شما پيشنهاد مي‌دهند در يك موقعيت كه در تمام زندگي‌تان فقط يك بار تكرار مي‌شود و يك شانس فوق‌العاده براي شما ايجاد مي‌كند و در آن امكان هيچ باخت يا ضرري وجود ندارد شركت كنيد.

ديگر اينكه براي دريافت جايزه بايد مبلغي پرداخت كنيد: شما برنده شده‌ايد، اما بايد مبلغي را براي ارسال جايزه، پرداخت ماليات يا ديگر هزينه‌هايي كه براي پرداخت جايزه هزينه مي‌شود، پرداخت كنيد. حتي برخي اوقات تماس‌گيرنده يك پيك براي دريافت مبلغ از شما مي‌فرستد تا مبلغ را از شما بگيرند و براي او ببرند.

از شما مي‌خواهند، اطلاعات كاملاً شخصي و محرمانۀ مالي خود را در اختيارشان قرار دهيد: تماس‌گيرنده از شما مي‌خواهد تمام اطلاعات حساب بانكي و يا تمام اطلاعات كارت اعتباري خود را به آن‌ها بدهيد. بايد بدانيد كه سيستم‌هاي تجاري مطمئن و قانوني، هيچ‌گاه نياز بر جزئيات حساب مالي شما ندارند و حتي اگر قرار باشد پولي يا جايزه‌اي را به شما بدهند، نياز به رمز عبور كارت شما را ندارند. دادن شمارۀ حساب يا شمارۀ كارت كفايت مي‌كند.

تماس‌گيرنده بسيار هيجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست: مثلاً شما برندۀ دريافت جايزه شده‌ايد اما شخص تماس‌گيرنده بسيار هيجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست زيرا كلاهبرداران مي‌خواهند شما را هيجان‌زده و ذهن شما را درگير كنند. قدرت فكر و تصميم‌گيري عاقلانه را از شما بگيرند.

مدير تماس مي‌گيرد: شخصي كه با شما تماس مي‌گيرد ادعا مي‌كند از طرف يك دفتر دولتي، مسئول مالياتي، مركز رسمي بانكي، يك وكيل يا يك مقام رسمي تماس مي‌گيرد. شخص تماس‌گيرنده، در هنگام تماس، نام كوچك شما را به زبان مي‌آورد و از شما اطلاعات زيادي در مورد اطلاعات شخصي يا اطلاعات نحوۀ زندگي شما كسب مي‌كند.

شخصي غريبه‌اي كه تماس گرفته، سعي مي‌كند با شما رابطه صميمي و دوستانه برقرار كند: مجرمان مي‌خواهند بفهمند كه آيا شما تنها هستيد و تمايلي به صحبت كردن داريد؟ به محض اينكه فهميدند، سعي مي‌كنند به شما اطمينان دهند كه دوست شما هستند، بعد از جلب اطمينان، شما هيچ‌گاه مشكوك نمي‌شويد كه چه شخصي كه اين‌گونه با شما صميمي است، امكان دارد يك كلاهبردار باشد.

اين يك فرصت با مدت زماني محدود است، اگر عجله نكنيد، آن را از دست مي‌دهيد: اگر شما تحت فشار قرار گرفتيد تا با سرعت يك تصميم‌گيري در مورد يك خريد بزرگ و گران‌قيمت انجام دهيد، يا يك مبلغ زياد به مؤسسات خيريه پرداخت كنيد، مسلماً اين يك معاملۀ قانوني نيست. هر تجارت قانوني يا هر مؤسسه خيريه به شما اين فرصت را مي‌دهند تا آن‌ها و عملكردشان را بررسي كنيد، سپس فكر كنيد و بعد تصميم بگيريد و مبلغ موردنظر را بپردازيد.

اما بعد از آشنايي با اين موارد چه‌كارهايي براي محافظت از خود بايد انجام دهيد؟ به هر شكل، مجرمان ممكن است هر چيزي بگويند تا شما را متقاعد كنند كه نياز نيست براي كسب پول، زحمتي بكشند يا كاري انجام دهيد.

براساس اطلاعات سايت پليس فتا، آگاه باشيد كه شما حق داريد تا در مورد هر شخصي كه تلفني با شما تماس مي‌گيرد و به شما پيشنهاد مي‌دهد، بررسي‌هاي لازم را انجام دهيد، با نامه‌نگاري از آن‌ها اطلاعات كاري بخواهيد، تماس بگيريد، مرجع‌هاي آن‌ها را استعلام كنيد و زماني براي فكر كردن و تصميم‌گيري در مورد پيشنهاد آن‌ها داشته باشيد.

تمامي افرادي كه به‌طور قانوني و به دور از هرگونه دسيسه و كلاهبرداري به‌صورت تلفني بازاريابي انجام مي‌دهند، از اينكه اطلاعات فعاليت معقول و منطقي خود را در اختيار شما قرار دهند، خوشحال مي‌شوند. هميشه در مورد دادن اطاعات خاص و شخصي خود مخصوصاً اطلاعات حساب بانكي يا كارت‌بانكي خود به ديگران مراقب باشيد.

در آخر هر جايي كه احساس كرديد مورد متناقضي وجود دارد، يا هرگاه به فرد تماس‌گيرنده شك كرديد، بهترين را اين است كه اين تماس قطع كنيد. اين كار بسيار هوشمندانه است و به هيچ وجه بي‌احترامي محسوب نمي‌شود. هميشه با افراد مورد اطمينان خود، اقوام و پليس مشورت كنيد و از آن‌ها دربارۀ اين موارد پرس‌وجو و تحقيق كنيد. اما فراموش نكنيد با قطع كردن تماس مي‌توانيد از يك كلاهبرداري تلفني جلوگيري كنيد.


برگشت به تلکس خبرها