تلکس خوزنا : داروهاي گياهي كه فروش آن ها در عطاري ممنوع است
شنبه، 5 خرداد 1397 - 08:18     کد خبر: 77983

خبرگزاري ايسنا:مديركل اداره فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل سازمان غذا و دارو نحوه نظارت اين سازمان بر عطاري‌ها را تشريح كرد و گفت: عطاري‌ها تنها مي‌توانند در زمينه فروش گياه دارويي اقدام كند و فروش داروي گياهي يا هرگونه مخلوط پودرشده فرآورده‌هاي گياهي در عطاري‌ها ممنوع است.

دكتر مهناز خانوي درباره بحث ساماندهي عطاري‌ها و نظارت بر آنها جهت پيشگيري از تخلف، گفت: نظارت بر واحدهاي عطاري به طور مستقيم بر عهده سازمان غذا و دارو نيست، بلكه سازمان غذا و دارو با همكاري صنف عطاري‌ها اين اقدام را انجام مي‌دهد.

وي از تدوين آيين‌نامه‌اي در زمينه طب سنتي ايراني از سوي وزارت بهداشت خبر داد و افزود: اين آيين‌نامه‌اي توسط دكتر ايمانيه، مشاور وزير بهداشت در طب ايراني و با حضور سازمان غذا و دارو و ساير نهادها مانند معاونت درمان در حال تدوين است. يكي از بندهاي اين آيين‌نامه درباره نظارت بر عطاري‌ها از طريق فرآيندهاي قانوني است و در صورتي كه تصويب شود، مي‌توان در حوزه نظارت بر عطاري‌ها از طريق وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اقدامات بيشتري را انجام داد.

خانوي تاكيد كرد: بايد توجه كرد عطاري‌ها تنها مي‌توانند در زمينه فروش گياه دارويي اقدام كند. البته اگر مي‌خواهند در زمينه‌هاي ديگري غير از دارو فعاليت كنند، مربوط به صنف‌شان است و در آنجا بايد تصميم‌گيري شود، اما فروش داروي گياهي يا هرگونه مخلوط پودرشده فرآورده‌هاي گياهي و هر گونه فرآورده‌اي كه ادعاي درماني داشته باشد در عطاري‌ها ممنوع است.

مديركل اداره فرآورده‌هاي طبيعي، سنتي و مكمل سازمان غذا و دارو با بيان اينكه در حال حاضر نظارت‌هايمان را بر روي عطاري‌ها با همكاري  صنف انجام مي‌دهيم، گفت: در حال حاضر در سطح عرضه هم نمي‌توانيم به صورت مستقيم از طريق نمونه‌برداري نظارت كنيم، بلكه به همراه صنف مي‌توانيم اين اقدام را انجام دهيم. البته اميدواريم بعد از تصويب آيين‌نامه بتوانيم در اين حوزه هم گام‌هايي برداريم.


برگشت به تلکس خبرها