تلکس خوزنا : تاثير منفي مصرف زياد زولبيا و باميه بر سلامتي روزه‌داران
شنبه، 5 خرداد 1397 - 12:29     کد خبر: 77994

خبرگزاري ايسنا:مسئول واحد بهبود تغذيه مركز بهداشت خوزستان گفت: مصرف زولبيا و باميه موجب سيري زودرس، كاهش اشتها و حذف وعده اصلي مي‌شود و فرد نمي‌تواند مواد مغذي مورد نياز بدن را دريافت كند و در دراز مدت دچار كمبودهاي تغذيه‌اي مي‌شود.
 
مهنوش صاحبدل اظهار كرد: زولبيا و باميه از جمله شيريني‌هاي سنتي ايرانيان براي ماه مبارك رمضان است اما در خريد و مصرف اين شيريني به دلايل زياد بايد دقت كرد. بسياري از قنادي‌ها براي سرخ كردن زولبيا و باميه از روغن نباتي جامد استفاده مي‌كنند كه اين روغن‌ها به علت داشتن مقادير بالاي اسيدهاي چرب اشباع و ترانس عامل مهمي در بروز بيماري‌هاي قلبي – عروقي هستند.
 
وي افزود: استفاده مكرر از اين روغن‌ها ماده‌اي به نام پراكسيد توليد مي‌كند كه سرطان‌زا است.
 
صاحبدل تصريح كرد: كالري بالاي زولبيا و باميه به علت داشتن قند و روغن زياد زمينه‌ساز چاقي و اضافه وزن است. همچنين خوردن اين ماده غذايي موجب سيري زودرس، كاهش اشتها و حذف وعده اصلي مي‌شود و فرد نمي‌تواند مواد مغذي مورد نياز بدن را دريافت كند و در دراز مدت دچار كمبودهاي تغذيه‌اي مي‌شود.
 
وي اظهار كرد: به علت مصرف آب و مايعات بسيار بعد از خوردن زولبيا و باميه، غذا ديرتر هضم خواهد شد و باعث نفخ در روزه‌داران مي‌شود.
 
مسئول واحد بهبود تغذيه مركز بهداشت خوزستان گفت: بهتر است از مصرف زولبيا و باميه در وعده سحري خودداري شود چون به علت داشتن قند بالا، سبب افزايش سريع قند خون و به دنبال آن ايجاد گرسنگي زودرس در ساعات ابتدايي روز مي‌شود. توصيه مي‌شود در ماه مبارك رمضان كشمش و خرما كه از سودمندترين قندهاي طبيعي هستند، جايگزين زولبيا و باميه شوند.
 

وي بيان كرد: در صورت تمايل به مصرف زولبيا و باميه بايد به مقدار كم و در دفعات كم مصرف شده و آن هم از فروشگاه‌هايي كه به مواد اوليه آنها اطمينان داريم و خود توليدكننده هستند، تهيه شود.


برگشت به تلکس خبرها