تلکس خوزنا : حقوق معلمان در تابستان كاهش نمي‌يابد
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 07:01     کد خبر: 78967

خبرگزاري فارس:وزير آموزش و پرورش گفت: كل نيروي اداري آموزش و پرورش ۵۰ هزار نفر است و نمي‌دانم ۱۰۰ هزار نفر مازاد از كجا مطرح شده است.

 سيد محمد بطحايي وزير آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره برنامه بلند مدت اين وزارتخانه براي كمبود معلم اظهار كرد: يكي از چالش‌هاي اساسي آموزش و پرورش در سال‌هاي آينده، بحث نيروي انساني است و دليل اصلي اين است كه تعدادي زيادي از فرهنگيان در طي 4،5 سال آينده به تدريج به افتخار بازنشستگي نائل مي‌آيند و بايد جاي خود را به نيروهاي جوان بدهند.

وي ادامه داد: اولين كاري كه بايد انجام دهيم اين است كه از طريق دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه شهيد رجايي، نيروهاي جايگزين همكاراني كه به دليل بازنشستگي خارج مي‌شوند را تأمين كنيم.

بطحايي افزود: در سال‌جاري علاوه بر حدود 18 هزار نفري كه بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان، آموزش مي‌بينند و وارد آموزش و پرورش مي‌شوند، مجوز حدود 25 هزار نفر را از سازمان اداري و استخدامي و برنامه و بودجه گرفتيم كه وارد دانشگاه فرهنگيان و شهيدرجايي مي‌شوند؛ اين مسير اصلي ما براي جذب نيروي انساني در طي‌4، 5 سال آينده است.

وي به اضافه كرد: با توجه به اينكه نيروهاي به‌كار گرفته شده در دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي طي 4 سال بعد به‌كار گرفته خواهند شد، از نيروي حق‌التدريس استفاده مي‌شود؛ ضمن اينكه يك تغييري را در دوره هاي 4 ساله پيشنهاد داريم كه اگر انجام شود، مي‌توانيم به اين سمت برويم كه دانشجويان دوره 4 ساله تربيت معلم، بعد از دو سال آموزش بتوان از ظرفيت‌شان در آموزش و پرورش استفاده شود.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: در اين طرح دوره 4 ساله به 2 دوره دو ساله تبديل مي‌شود و در دو ساله دوم، همزمان با تحصيل، دانشجويان به تدريس در آموزش و پرورش مي‌پردازند كه به محض اينكه برنامه درسي‌اش آماده شود، اين كار را شروع مي‌كنيم.

وي ادامه داد: به‌رغم چالش‌هايي كه در حوزه نيروي انساني داريم، برنامه‌ريزي‌‌ها به نحوي است كه انشاءالله مشكلي در مهر 98 پيدا نخواهيم كرد البته در ابتداي شهريور ماه، يك مانور آزمايشي براي سازمان‌دهي نيروي انساني خواهيم داشت كه خيالمان براي مهر راحت باشد.

بطحايي گفت: تأمين نيروي انساني و حضور معلم در مدرسه وظيفه دولت و آموزش و پرورش است و برنامه‌ريزي ما به‌گونه‌اي است كه اين مشكل در سال‌هاي آينده ايجاد نشود يعني كلاسي را نداشته باشيم كه خداي ناكرده معلم نداشته باشد و بچه‌ها با مشكل مواجه شوند.

وي اضافه كرد: تا ۶ سال آينده شيب تعداد دانش‌آموزان رو به افزايش است و از ۷ سال آينده، كم‌كم كاهش دانش‌آموز را شاهد خواهيم بود و اميدواريم اين برنامه ريزي تا ۶، ۷ سال آينده جواب دهد.

وزير آموزش و پرورش در خصوص افزايش كار وزير بر مبناي صحبت رئيس جمهور گفت: نه تنها بنده، هر كسي كه وزير شود در اين شرايط سخت، حتما زماني منزل مي‌رود كه در حال بيهوش شدن است اما جدا از وزرا كه وظيفه اداري و قانوني‌شان است كه بايد انجام دهند ساير سطوح مديريت در دستگاه‌هاي اجرايي من جمله آموزش و پرورش بايد زمان زيادي را براي رتق و فتق و حل مسائل حوزه مربوطه به خودشان داشته باشند.

وي در خصوص وجود ۱۰۰ هزار نيروي مازاد، اظهار كرد: كل نيروي اداري آموزش و پرورش ۵۰ هزار نفر است حالا ۱۰۰ هزار نفر اضافي را نمي‌دانم كجاست. كمتر از ۵ درصد نيروي انساني آموزش و پرورش در بخش اداري كار مي‌كنند يعني اگر همه نيروهاي اداري را در حوزه ستادي، استان و منطقه جمع كنيد، ۵۰ هزار نفر مي‌شود.

بطحايي در پاسخ به اين پرسش كه «آيا تصميم داريد از تعداد نيروي ستاد كم كنيد؟»، گفت: بر اساس سياست دولت و نقشه اصلاح نظام اداري كشور، به دنبال اين هستيم كه با چابك‌سازي، نيروهاي اداري در ستاد، استان‌ها و مناطق را كاهش دهيم و اين نه تنها براي آموزش و پرورش بلكه براي همه دستگاه‌هاي اجرايي است.

وي تصريح كرد: نمي‌‌خواهم بگويم نيرو زياد داريم وقتي بحث چابك‌سازي سيستم اداري است به اين معني است كه نيروهاي تخصصي در سيستم به نحوي به‌كارگيري شوند كه تا آنجايي كه امكان دارد كارها به سطوح پايين‌تر تفويض شود و آنها اختيار بيشتر داشته باشند.

وزير آموزش و پرورش در خصوص پاداش پايان خدمت فرهنگيان گفت: همانطور كه سازمان برنامه و بودجه قولش را داده است اولين قسط را با حقوق اين ماه مي‌گيرند؛ ۳۶۰۰ ميليارد تومان تخصيص اعتباري است كه سازمان برنامه و بودجه به خزانه داده است كه در سه قسط ۱۲۰۰ ميليارد تومان تا شهريور ماه پرداخت خواهد شد.

بطحايي در خصوص سابقه تحصيلي دانش‌آموزان در كنكور اظهار كرد: بر اساس تصميم شوراي سياست‌گذاري كنكور، ۳۰ درصد قطعي است و در سال آينده به عنوان پيشينه تحصيلي دانش‌آموزان محاسبه مي‌شود.

وي در واكنش به اين جمله كه «با توجه به نبود امكانات يكسان، سوابق تحصيلي يك مقدار خارج از عدالت است»، گفت: سوابق بر اساس امتحانات نهايي است و امتحانات نهايي براي همه يك سوال طرح مي‌شود. در حال حاضر ما تفاوت معناداري در معدل دانش‌آموزان در امتحان نهايي بين استان‌هاي مختلف كشور نداريم.

وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: امتحان نهايي در سطح دانش‌آموزان متوسط طرح مي‌شود و لذا از اين جهت مشكلي نخواهد بود ضمن اينكه ما در مناطق درجه ۲ و درجه ۳، يك ضريب محروميتي نسبت به درجه يك اضافه مي‌كنيم و دقيقا به خاطر پوشش دادن به اين نابرابري فرصت‌هاي آموزشي است.

وي افزود: همانطور كه مي‌دانيد قانون مصوب مجلس گفته است كه بايد به سمتي برويم كه آزمون‌هاي سراسري با اين شكل كه همه مردم از آن ناراحت بودند بايد حذف شود و پله اول، اعمال پيشينه تحصيل در ضوابط ورودي به كنكور است.

بطحايي درباره عدم پرداخت حقوق تابستان معلمان گفت: اين شايعه‌اي است كه در شبكه‌هاي مجازي پخش شده است به هيچ عنوان حقوق فرهنگيان در تابستان قرار نيست كاهش پيدا كند و مزاياي فرهنگيان را حذف كنيم و اين موضوع تكذيب مي‌شود؛ توئيت جعلي بود كه روابط عمومي در حال پيگيري است.


برگشت به تلکس خبرها