تلکس خوزنا : "احساس تنهايي" چه خطراتي براي سلامتي دارد؟
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 07:08     کد خبر: 78968

خبرگزاري ايسنا:اين روزها "تنهايي" وضعيت شايعي به ويژه در ميان افراد بزرگسال است كه به گفته كارشناسان مي‌تواند به سلامت مغز و سيستم ايمني آسيب زده و حتي به افسردگي و گاهي خودكشي نيز منجر شود.

 احساس تنهايي همچنين مي‌تواند همچون استعمال سيگار و حتي بيش از ابتلا به چاقي خطر مرگ زودهنگام را افزايش دهد.

اگر احساس تنهايي داشته باشيد در مواجهه با مشكلات و موقعيت‌هايي كه ديگران راحت‌تر با آنها كنار مي‌آيند، بيشتر دچار استرس و اضطراب خواهيد شد و حتي اگر خواب كافي شبانه هم داشته باشيد بازهم در طول روز كمتر احساس راحتي و آرامش خواهيد داشت.

مطالعات آماري نشان مي‌دهد كه احساس تنهايي طي چند دهه گذشته افزايش يافته است. در مقايسه با دهه ۱۹۸۰ ميلادي تعداد افرادي كه در آمريكا تنها زندگي مي‌كنند حدود يك سوم افزايش يافته است.

در انگليس نيز ۲۱ تا ۳۱ درصد افراد در دوره‌اي از زندگي احساس تنهايي دارند. همچنين مطالعات در نقاط ديگر جهان نشان دهنده آمار بالايي از احساس تنهايي است. به علاوه مشكل تنهايي فقط مختص به بزرگسالان نيست بلكه بيش از يك دهم خردسالان در محيط آموزشي نيز احساس تنهايي دارند.

اين روزها بسياري از افراد احساس تنهايي دارند. اما اين احساس وضعيت فريب دهنده اي است زيرا لزوما به تعداد افرادي كه با آنان ارتباط داريم بستگي ندارد بلكه ممكن است افراد زيادي در اطرافمان باشند اما همچنان احساس تنهايي داشته باشيم.

به گفته كارشناسان تنهايي بستگي دارد به تفاوت بين تعداد و كيفيت روابطي كه فرد آرزوي داشتنش دارد با آن چيزي كه در واقعيت وجود دارد.

قرار گرفتن در شرايط احساس تنهايي باعث مي‌شود كه فرد رفتار متفاوتي داشته باشد زيرا روي خود احساس كنترل كمتري دارد. علاوه بر اين ممكن است فرد در ارتباط با ديگران رفتار تهاجمي تري داشته باشد.

مطالعات نشان مي‌دهد ارتباط با افرادي كه احساس تنهايي مي‌كند مي‌تواند اين احساس را منتقل كنند و بنابراين تنهايي نيز همچون احساس شادي، مسري است.

همچنين احساس تنهايي اغلب در مردان بيش از زنان كشنده است و "مردانِ تنها" بيش از زنان افسرده مي‌شوند.

به گزارش ساينس الرت، براي غلبه بر احساس تنهايي و بهبود سلامت روان مي توان كارهايي را انجام داد. محققان روش‌هاي مختلف مقابله با اين احساس را بررسي كرده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به افزايش تعداد افرادي كه با آنان معاشرت مي‌كنيم، ارتقاي مهارت‌هاي اجتماعي و يادگيري چگونگي تحسين ديگران اشاره كرد.


برگشت به تلکس خبرها