تلکس خوزنا : سقف سهميه سوخت خودروهاي سنگين حذف شد
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 12:21     کد خبر: 78982

خبرگزاري تسنيم:وزير راه و شهرسازي از لغو موقت پروانه ۶۵ شركت حمل‌ونقل بار خبر داد و با اشاره به توافق با وزارت نفت،‌گفت:‌بر اساس توافق صورت گرفته با وزير نفت، سوخت بر اساس عملكرد و پيمايش در اختيار رانندگان فرار مي‌گيرد و سقفي براي اين مسئله در نظر گرفته نشده است.

 عباس آخوندي در جلسه با نمايندگان كاميونداران و انجمن‌هاي صنفي رانندگان و صنعت حمل و نقل جاده‌اي با بيان اين‌كه براي اطمينان از اجراي قانون نياز به نظارت عمومي داريم، اظهار كرد: اعتراض را حق  رانندگان مي‌دانم و به هيچ‌وجه از اين اعتراضات گله‌مند نمي‌شوم. نظارت شما مايه قوت ماست، چون خود را نهايتا بخشي از نظام حمل و نقل مي‌دانم. من قطعا وظيفه خود مي‌دانم از حقوق شما و مشتريان شما دفاع كنم، چراكه كسي كه از جانب دولت منصوب مي‌شود بايد بتواند از حقوق همه دفاع كند.

وي با اشاره به اينكه در بحث كرايه حمل اتفاقات خوبي رخ داده به شكايات رانندگان از انجمن‌هاي حمل و نقلي اشاره كرد و افزود: بدون آنكه بخواهيم صنف يا گروهي را محكوم كنيم، به بررسي شكايات رسيده پرداختيم. 385 مورد شكايت ثبت شده كه 65 مورد منجر به لغو موقت پروانه شركت انجاميده است. 224 مورد منجر به جريمه نقدي و  50مورد نيز به تذكر به شركت‌ها ختم شده , در 46مورد نيز شكايت وارد دانسته نشده است.

وي با تاكيد بر اين‌كه راهكار حل مشكلات، شفافيت است، تصريح كرد: به هيچ وجه نمي‌پذيرم كه قرارداد زيرميزي، خواه ميان راننده و شركت و خواه ميان شركت و صاحب بار وجود داشته باشد. همه قرارداها بايد رسمي، مستند و مبتني بر قانون باشند. اگر قرارداد رسمي شكل بگيرد، مشكلات حقوق طرف‌هاي مختلف، بيمه، تامين اجتماعي، بيمه كالا و بحث سلامت بار حل خواهد شد. خواهش من از كانون‌ها اين است كه از رانندگان بخواهند زير بار قرارداد شفاهي و غير رسمي نروند. بزرگترين طرف درگير در اين مسئله رانندگان و صاحبان كاميون‌ها هستند. اگر كسي خواست قرارداد غير رسمي را به رانندگان تحميل كند، لازم است گزارش دهند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به تخصيص سوخت به‌عنوان يكي از مطالبات رانندگان اظهار كرد: بحث مربوط به سوخت را پيگيري كرده‌ام و فكر مي‌كنم تمام مسائل و مشكلات آن حل و فصل شده باشد. آخرين توافقي هم كه با آقاي زنگنه -وزير نفت- داشتم اين بود كه ما بر اساس عملكرد و پيمايش واقعي بتوانيم سوخت را در اختيار رانندگان قرار دهيم و سقفي نيز براي اين مسئله در نظر نگيريم.

*اولتيماتوم وزير به شركت‌هاي بدهكار

آخوندي در ادامه با اشاره به موضوع مطالبات رانندگان از شركت‌هاي حمل و نقل، گفت: شركت‌هايي كه رانندگان از آن‌ها مطالبه دارند و دستمزد رانندگان را پرداخت نكرده‌اند، تا زمانيكه حقوق رانندگان را پرداخت نكرنند به هيچ وجه حق اخذ بار ندارند. اين شركت‌ها بايد با تمام رانندگان تسويه حساب كرده و مسائل را حل كنند.

وي ادامه داد: در ارتباط با لاستيك و قطعات يدكي، از كانون‌ها مي‌خواهيم سريعا ثبت سفارش كنند و ما از آن‌ها حمايت مي‌كنيم. البته ما همزمان با اين كار همانگي‌هاي لازم را با وزارت صمت انجام خواهيم داد. با وزارت صنعت معدن تجارت جلساتي داشتيم و لاستيك‌هاي توزيع شده مصداق اين موضوع است. البته بايد توجه داشت كه وزارت راه به هيچ عنوان وارد بحث توزيع نمي‌شود و توزيع از طريق كانون‌هاي حمل‌ونقل انجام خواهد گرفت. مشكلاتي كه در مورد گمرك وجود دارد نيز حتما حل و فصل خواهد شد، چراكه گمرك كاملا همراه است.

*درخواست آخوندي از ربيعي

وزير راه و شهرسازي در ادامه با اشاره به مطالبات رانندگان در حوزه تامين اجتماعي گفت: آقاي ربيعي وزير تعان، كار و رفاه اجتماعي در اين حوزه بسيار فعال است. در هيئت وزيران شخصا مسئله را مطرح كرده و از ايشان مي‌خواهم مشكلات رانندگان را پيگيري كند. اگر باز نياز به مداخله بود من به عنوان مسئول اين صنف از رانندگان پشتيباني خواهم كرد. همچنين بحث بيمه را هم تعقيب خواهيم كرد.

وي با اشاره به لزوم نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي افزود: در ارتباط با نوسازي ناوگان، من با نظر كانون‌ها موافقم. ما در ايران با مازاد ناوگان مواجه هستيم. يك زماني ناوگان نو وارد كشور شده، اما ناوگان كهنه از رده خارج نشده است، بنابراين اكنون رقابت در داخل صنف غير منصفانه و غير متعادل است.

آخوندي گفت: شرايط كشور بسيار پيچيده و سخت است. البته كانون‌ها و انجمن‌هاي صنفي بايد حقوق اعضاي خود را تمام و كمال پيگيري كنند، اما در عين حال بايد مواظب و مراقب باشند كه سواستفاده‌اي صورت نگيرد. اكنون نياز به يك صدايي در صنف وجود دارد. وقتي جلسه‌اي با انجمن صنفي و كانون برگزار مي‌شود، انتظار اين است اين انجمن‌ها نماينده همه باشند.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به تامين قطعات مصرفي ماشين‌آلات سنگين براي رانندگان گفت: نكته ديگري كه بسيار مهم است بحث دسترسي به قطعات پرمصرف كاميون ها است. هماهنگي‌هاي بسيار خوبي را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتيم. مقاديري لاستيك اختصاص داده شد كه در اختيار كانون‌ها و انجمن‌ها قرار داده شد تا خود ميان رانندگان توزيع كنند، چراكه ما به هيچ عنوان وارد بحث توزيع نمي‌شويم.

وي ادامه داد: خود انجمن‌ها و اتحاديه‌ها مي‌توانند مستقيما براي واردات قطعه و لاستيك ثبت سفارش كنند. ما هم جهت تخصيص ارز تمام پشتيباني لازم را خواهيم داشت تا كانون‌ها بتوانند كار خود را مستقيما انجام دهند.


برگشت به تلکس خبرها