تلکس خوزنا : افزودن سبوس به نان ممنوع است
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 17:18     کد خبر: 78983

خبرگزاري فارس:مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو گفت: افزودن سبوس به نان در نانوايي‌ها مورد تأييد وزارت بهداشت نيست.

 وحيد مفيد مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو در نشست خبري اظهار داشت: رويكردي كه اكنون در دنيا حاكم است اينكه تضمين سلامت غذا از مزرعه تا سفره است و ما به دنبال آن هستيم كه زنجيره غذا از مزرعه تا سفره را رديابي و كنترل كنيم كه لازمه ايجاد اين كار تشكيل يك ساختار مناسب است.

وي با اشاره به تدوين سند ملي ايمني غذا توضيح داد: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو سند جامع ايمني غذا با يك فوريت تدوين خواهد شد تا نهادي را براي اجراي آن مشخص كنيم.

* تدوين سند ملي ايمني غذا

مفيد ادامه داد: در سند ايمني غذا محوريت تعريف نحوه پايش‌ها از مزرعه تا سفره است و اينكه چه شاخص‌هايي بايد بررسي شوند و اگر لازم باشد در اين زمينه قانون‌گذاري نيز انجام خواهد شد.

مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو در خصوص زمان رونمايي از اين سند توضيح داد: اميدواريم بتوانيم تا مهر ماه امسال و همزمان با روز جهاني غذا از اين سند رونمايي كنيم.

وي در ادامه در خصوص قاچاق در حوزه مواد غذايي و آشاميدني توضيح داد: موضوع قاچاق فقط در حوزه قاچاق نبوده و در بخش‌هاي مختلف شاهد بروز اين گونه تخلفات هستيم كه به بحث اقتصاد و سلامت مردم آسيب وارد مي‌كند.

مفيد در خصوص نحوه كنترل سازمان غذا و دارو توضيح داد ما با هماهنگي‌هاي لازم با گمرك و همچنين ساماندهي كنترل مجوز و نصب برچسب اصالت بعد از كنترل بر روي محصولات درصدد كاهش قاچاق هستيم همچنين كنترل مواد غذايي در سطح عرضه توسط دانشگاه‌هاي علوم پزشكي پيگيري مي‌شود.

* كاهش قاچاق مواد غذايي

مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو تصريح كرد: با توجه به بالا رفتن قيمت ارز غيررسمي در حال حاضر شاهد كاهش محصولات قاچاق هستيم.

وي در خصوص موضوع باقي ماندن سموم در محصولات كشاورزي توضيح داد: گام اول براي پيشگيري و شناسايي اين مشكل بحث شناسنامه‌دار كردن باغات توليدكننده محصولات كشاورزي است كه وزارت جهاد كشاورزي اقداماتي را در اين زمينه انجام داده و چند ماه آينده اولين گروه از بابتي كه شناسنامه‌دار شده‌اند اعلام خواهد شد.

مفيد افزود: در سال جاري حدود 24 محصول از نظر سموم كشاورزي پايش شده‌اند و همچنين 15 نمونه محصول ديگر نيز از نظر فلزات سنگين مورد پايش قرار گرفته است.

مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو ادامه داد: سال گذشته نيز 15 نوع محصول از نظر باقيمانده سموم و 10 نوع ديگر از نظر فلزات سنگين و نيترات موجب ارزيابي و پايش قرار گرفته‌اند.

* پايش سلامت برنج

مفيد تصريح كرد: آسنيك موجود در برنج از يك استاندارد مشخص برخوردار است كه بر اساس استانداردهاي اتحاديه اروپا اين عدد به 160 مي‌رسد كه وزارت بهداشت با تدابير و سخت‌گيري‌هايي كه در اين زمينه داشت در سال گذشته شاخص 120 را براي آرسنيك موجود در محصول برنج تعيين كرد كه همين موضوع باعث اعتراض برخي از واردكنندگان شد.

مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت بر اين موضوع پافشاري كرد به دليل اينكه سرانه مصرف برنج در كشور ما بالا بوده و يك ايراني به طور سالانه 35 كيلوگرم برنج مصرف مي‌كند.

* افزودن سبوس در نانوايي‌ها ممنوع است

مفيد در ادامه با اشاره به موضوع افزودن سبوس به نان در برخي از نانوايي‌ها توضيح داد افزودن سبوس به نان در نانوايي‌ها مورد تأييد وزارت بهداشت نيست به دليل اينكه اين موضوع باعث خواهد شد كه فرايند جذب آهن در بدن كاهش پيدا كند.

وي گفت: بسياري از نانوايي‌ها از سبوس‌هايي استفاده مي‌كنند كه منشأ آلودگي داشته و برخي از آنها از سبوس‌هايي كه مصارف دامي دارند نيز استفاده كرده‌اند.

مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو گفت: بهترين روش اضافه كردن سبوس به نان افزودن اين ماده غذايي در كارخانه است به دليل اينكه آلودگي‌ها كنترل مي‌شود.

* كاهش 10 درصدي ايرانيان قند و چربي در مواد غذايي

مفيد در ادامه توضيح داد در محصولات غذايي نسبت به سال گذشته 10 درصد كاهش استفاده از قند و چربي را داشتيم و اين كاهش تا زماني كه از لحاظ فناوري پايه محصول امكانپذير باشد ادامه خواهد يافت.

* مصرف ماهي تيلاپيا مضر نيست

وي در ادامه در پاسخ به پرسشي در زمينه حواشي ايجاد شده در خصوص واردات و مصرف ماهي تيلاپيا توضيح داد: مصرف اين ماهي مضر نيست اما ممكن است از لحاظ توقعات تغذيه‌اي مانند ساير ماهي‌ها نباشد.

مفيد گفت: واردات اين ماهي صرفاً جنبه اقتصادي داشته و برخي از شركت‌ها بر سر وارد كردن اين ماهي با يكديگر مشكل داشته‌اند.

* ماجراي استفاده از مواد ضدعفوني‌كننده در لبنيات

مديركل اداره فرآورده‌هاي غذايي و آشاميدني سازمان غذا و دارو در ادامه توضيح داد گزارش مستندي در خصوص استفاده از مواد ضدعفوني‌كننده در لبنيات به دست ما نرسيده است و آنچه به ما گزارش داده شده برخي تخلفات در مراكز توليدكننده ماست و لبنيات سنتي است.

مفيد افزود: برخي از اين مراكز بدون هيچ پروانه‌اي در حال فعاليت هستند و بعضي از آنها با افزودن روغن گياهي غيرمجاز به محصولات تخلفاتي را انجام داده‌اند كه لازم است مردم در صورت مشاهده تخلفات را گزارش دهند.


برگشت به تلکس خبرها