تلکس خوزنا : تشخيص دقيق‌ سرطان با يك سيم مغناطيسي
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 17:22     کد خبر: 78987

خبرگزاري ايسنا:دانشمندان يك سيم مغناطيسي توسعه داده‌اند كه مي‌تواند به پزشكان در تشخيص سرطان كمك كند.

 به نقل از ديلي‌ميل، دانشمندان "دانشگاه استنفورد" موفق به توسعه يك سيم مغناطيسي شده‌اند كه اين سيم به پزشكان كمك مي‌كند تا پيش از اينكه علايم سرطان در بيمار آشكار شود، آن را تشخيص دهند.

به گفته محققان اين دستگاه از داخل سياهرگ عبور مي‌كند و با جذب سلول‌هاي تومور نادر و بدخيم مي‌تواند از ظهور و پيشرفت اين بيماري جلوگيري كند.

طول اين سيم به اندازه انگشت كوچك يك فرد بالغ و ضخامت آن نيز به اندازه يك گيره كاغذ است. اين دستگاه در شناسايي سرطان‌هايي مانند پانكراس، تخمدان و سرطان كليه كه در آن علايم تنها در مراحل بعد از بيماري سرطان ظاهر مي‌شوند نيز بسيار موثر است.

سلول‌هايي كه تومور را جدا مي‌كنند تا به طور آزادانه در جريان خون حركت كنند، مي‌توانند به عنوان نشانگرهاي زيستي سرطان عمل كنند.

"سَم گمبير"(Sam Gambhir) استاد پرتوشناس دانشگاه استنفورد و نويسنده ارشد اين مطالعه گفت: اين سلول‌هاي تومور در حال گردش بسيار كوچك هستند. با انجام يك آزمايش خون ساده از افراد، پزشكان نمي‌توانند وجود اين سلول‌هاي تومور در حال گردش را در لوله آزمايش تشخيص دهند زيرا اين كار همانند پيدا كردن سوزن در انبار كاه است پس پزشكان به بيمار مي‌گويند شما مشكلي نداريد و همه چيز خوب است.

محققان آزمايشات را بر روي خوك‌ها انجام دادند زيرا خوك‌ها از لحاظ آناتوميك شبيه به انسان‌ها هستند. اين سيم مغناطيسي موفق به شناسايي 10 تا 80 برابري سلول‌هاي تومور شد.

سيم در يك سياهرگ در نزديكي گوش خوك كه نسبتا مشابه با بازوي انسان است، قرار داده شد و پس از آن برداشته شد و سلول‌ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.

سلول‌هاي توموري در حال گردش، با نانوذرات حاوي يك پادتن كه روي آنها قرار مي‌گيرند مغناطيسي مي‌شوند.

طبق گزارش‌ها اين روش جديد تا 80 برابر موثرتر از آزمايش‌هاي روزمره است كه پزشكان از آن استفاده مي كنند.

 بنابراين محققان اميدوارند تا اين رويكرد به آنها در تشخيص كمك كند و بينش آنها را نسبت به وجود سلول‌هاي تومور در حال رشد نادر ارتقا دهد.

اين مطالعه در مجله "Nature Biomedical Engineering" منتشر شده است.


برگشت به تلکس خبرها