تلکس خوزنا : ايران؛ جزء ۱۵ كشور برتر دنيا در توليد علم
سه شنبه، 26 تیر 1397 - 17:23     کد خبر: 78989

خبرگزاري فارس:سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام از قرار گرفتن ايران در بين ۱۵ كشور برتر دنيا در زمينه توليد علم خبر داد.

محمدجواد دهقاني سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام گفت: دانشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه‏ ها و مؤسسات آموزش عالي كشور همانند گذشته توجه، دقت نظر و علاقمندي مقام معظم رهبري را به مسأله مولد بودن و توليد كننده علم بودن دانشگاه‏ها را مورد توجه قرار مي‏ دهند و همواره بيانات ايشان را سرلوحه تمامي امور آموزشي و پژوهشي خود مي‏ كنند.

دهقاني اظهار داشت: همچنين هسته اصلي تصميم‏ گيري ‏هاي مهم و كلان پژوهشي كشور در وزارتخانه ‏هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت درمان و آموزش پزشكي بر اساس منويات معظم له است.

وي گفت: ايشان در ديدار اخير خود با اساتيد و اعضاء هيأت علمي دانشگاه‏ هاي كشور كه در ماه مبارك رمضان سال جاري انجام شد؛ دغدغه‏ هاي مهم ذهني خود را تبديل مصرف‏ كنندگي علم به توليدكنندگي علم و همچنين مرجعيت علمي كشور دانستند و به پژوهشگران و دانشگاهيان كشور قوياً توصيه كردند كه در اين زمينه كوشا باشند.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام تاكيد كرد: گزارش زير از نمودها و اثرات توجه دانشمندان كشور به بيانات ايشان در خصوص «مسأله توليدكنندگي علم» و همچنين «مرجعيت علمي جمهوري اسلامي ايران» است.

وي افزود: بررسي و تحليل جديدترين داده ‏هاي استخراج شده از پايگاه استنادي وب‏گاه علم (WOS) در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ ميلادي در خصوص توليدات علمي جمهوري اسلامي ايران حاكي از عملكرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ايراني در نيمه نخست سال جاري ميلادي است.

دهقاني يادآور شد: نگاهي به آخرين داده‏ هاي مستخرج از معتبرترين پايگاه استنادي جهان (ISI) بيانگر آن است كه جمهوري اسلامي ايران رتبه نخست توليد علم را در جهان اسلام كسب كرده و بيش از ۲۲ درصد از كل توليدات علمي كشورهاي اسلامي را به خود اختصاص داده است.

وي گفت: همچنين جمهوري اسلامي ايران با ثبت بيش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ مدرك در پايگاه استنادي ISI توانست براي نخستين بار، در زمره ۱۵ كشور برتر دنيا از منظر توليد علم قرار گيرد.

*سهم كشورهاي برتر اسلامي از نظر توليد علم در نيمه نخست سال ۲۰۱۸

سرپرست ISC گفت: بررسي داده ‏هاي نمودار بالا كه از پايگاه WOS استخراج شده؛ حاكي از آن است كه جمهوري اسلامي ايران با ۲۲.۳ درصد، بيشترين سهم توليدات علمي را در ميان كشورهاي اسلامي از آن خود كرده است.

وي افزود: تركيه، عربستان سعودي، مالزي و مصر به ترتيب با ۱۶.۲ درصد، ۸.۴ درصد، ۷.۸ درصد و ۷.۵ درصد درصد جايگاه‏ هاي دوم تا پنجم را كسب كرده‏ اند.

دهقاني گفت: نگاهي به نمودار بالا حاكي از آن است كه جمهوري اسلامي ايران با اختلاف قابل ملاحظه‏ اي نسبت به تركيه و عربستان سعودي جايگاه نخست را در ميان ۵۷ كشور اسلامي از نظر توليد علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ ميلادي به خود اختصاص داده است.

۲۰ كشور برتر دنيا از نظر توليد علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸

وي گفت: ۲۰ كشور برتر جهان از نظر توليد علم در نمودار بالا ديده مي‏ شود. بررسي داده‏ هاي مندرج در اين نمودار، كه از پايگاه استنادي WOS استخراج شده است، حاكي از آن است كه جمهوري اسلامي ايران براي نخستين بار توانسته است با ثبت بيش از ۲۵۵۰۰ مدرك در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ جزء ۱۵ كشور برتر جهان از نظر ميزان توليد علم قرار گيرد.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام اظهار داشت: پس از ايران كشورهاي روسيه، سويس، سوئد، تركيه و لهستان جايگاه‏ هاي شانزدهم تا بيستم را كسب كرده‏ اند. كشورهاي ايالات متحده آمريكا، چين، انگلستان، آلمان.و هند نيز به ترتيب با ۳۲۲۰۲۰، ۲۱۶۸۹۳، ۸۳۳۲۲، ۷۴۲۱۹ و ۵۴۷۶۴ مدرك نمايه شده در WOS توانسته‏ اند جايگاه‏ هاي نخست تا پنجم جهان را به خود اختصاص دهند.

سهم قلمروهاي پژوهشي برتر جمهوري اسلامي ايران از نظر توليد علم در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸

وي افزود: دانشمندان مهندسي، شيمي و علم مواد بيشترين سهم را در توليد علم در نيمه نخست سال ۲۰۱۸ داشته اند. داده‏ هاي نمودار بالا ۱۰ قلمرو پژوهشي برتر جمهوري اسلامي را نشان‏ مي‏ دهد. دانشمندان اين ۱۰ قلمرو بيشترين سهم را توليد علم كشور و همچنين كسب افتخارات مذكور داشته‏ اند.

دهقاني اظهار داشت: مجموع سهم ۴ قلمرو پژوهشي مهندسي، شيمي، علم مواد و فيزيك؛ ۵۳.۸ درصد است. به بيان ديگر؛ دانشمندان قلمروهاي پژوهشي مذكور بيش از ۵۰ درصد كل توليدات علمي كشور را در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده‏ اند.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام خاطرنشان كرد: از سوي ديگر سهم توليدات علمي ۱۰ حوزه پژوهشي نخست كه در نمودار بالا ديده مي‏ شود ۸۰.۶ درصد است.


برگشت به تلکس خبرها