تلکس خوزنا : عرضه دارويي براي درمان قطعي صرع با استفاده از 3 گياه
جمعه، 29 تیر 1397 - 09:32     کد خبر: 79033

خبرگزاري ايسنا:محققان كشور با استفاده از 3 نوع گياه دارويي، كپسولي را براي درمان بيماري صرع عرضه كردند كه به گفته آن‌ها اين دارو حتي براي بيماران مبتلايي كه نيازمند جراحي هستند، منجر به درمان قطعي آن خواهد شد.

رضا مظلوم فارسي‌باف، مجري طرح با اشاره به چالش‌هاي موجود در زمينه داروهاي درمان بيماري صرع گفت: داروهاي شيميايي درمان بيماري صرع مانند "فنوباربيتال" كه در درمان تشنج و صرع در دنيا استفاده مي‌شود، به دليل وابستگي بيمار به اين نوع داروها، بيمار بايد در طولاني مدت از اين داروها مصرف كند، در حالي كه اين داروها داراي عوارض هستند.

وي خواب آلودگي شديد، تشنج‌هاي دائمي و آسيب‌هاي شديد جسمي را از جمله عوارض جانبي داروهاي شيميايي درمان صرع عنوان كرد و يادآور شد: از اين رو داروهايي كه براي درمان اين بيماري در دنيا عرضه شده است، تاكنون منجر به درمان كامل اين بيماري نشده است.    

فارسي‌باف، از توليد اولين دارو براي درمان صرع خبر داد و اظهار كرد: اين دارو با تركيب 3 نوع گياه توليد شده كه در درمان قطعي بيماري صرع موثر است. 

اين محقق با بيان اينكه داروهاي توليد شده در دنيا بر پايه مواد شيميايي است، ادامه داد: اين داروها پس از مدتي اثرات خود را از دست مي‌دهد و پزشك مجبور است كه يا داروي جايگزين براي بيمار تجويز كند و يا دوز دارو را افزايش دهد.

فارسي‌باف در خصوص اثرات اين دارو يادآور شد: مطالعات كارآزمايي‌هاي ما نشان داد كه استفاده 6 تا 12 ماهه اين دارو و كنار گذاشتن داروهاي شيميايي منجر به درمان قطعي بيماري صرع در مبتلايان شده است.

به گفته وي، اين مطالعات همچنين نشان داد بيماران مبتلا به صرع دائم و يا موقت و حتي براي آن دسته از بيماران مبتلايي كه نياز به عمل جراحي داشتند با مصرف اين دارو بيماري آنها درمان شده است.

فارسي‌باف با تاكيد بر اينكه اين دارو مرحله حيواني خود را با موفقيت سپري كرده و در مراحل پاياني تست باليني است، ادامه داد: اين دارو بر روي 200 موش سوري نر آزمايش شده كه همه آنها پاسخ كامل به درمان داده‌اند و پس از دريافت كد اخلاق از دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تست باليني آغاز شده كه در حال حاضر مراحل پاياني خود را مي‌گذراند.

به گفته اين محقق، آزمايش باليني اين دارو در يكي از بيمارستان‌هاي تهران تحت نظارت دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در حال انجام است.

وي يادآور شد: داروي گياهي درمان صرع در صورت همكاري مسئولان و پس از گذراندن تست باليني تا اوايل سال آينده به مرحله توليد خواهد رسيد.

فارسي‌باف مهمترين خصوصيات اين دارو را غيرسمي بودن آن دانست و افزود: مصرف داروهاي شيميايي كنترل بيماري صرع، عوارضي بر روي كليه و كبد دارد، اما از آنجايي كه اين دارو پايه گياهي دارد، پيش‌بيني مي‌شود عوارض خاصي نداشته باشد.

مجري طرح با بيان اينكه مصرف اين دارو در دوران نقاهت اين بيماري كاهش مي‌يابد، خاطر نشان كرد: در شرايط فعلي بيماران بايد تا پايان عمر از داروهاي شيميايي استفاده كنند، اما اين دارو زمان مصرف را كاهش مي‌دهد. پس از انجام مرحله باليني مي‌توان مدت زمان دقيق مصرف دارو را اعلام كرد.

به گفته وي اين دارو با عنوان "فنوشا" (Fenosh) به صورت كپسول گياهي تهيه شده است.

 صرع يك اختلال سيستم اعصاب مركزي است كه در آن فعاليت سلول‌هاي عصبي در مغز مختل و باعث تشنج مي‌شود كه در طي آن تجربه رفتار غير عادي از جمله از دست دادن هوشياري رخ مي‌دهد. تشنج نيز به اختلال عملكرد فيزيولوژيك قشر مغز گفته مي‌شود كه در آن تخليه الكتريكي غير طبيعي و همزمان دسته‌اي از سلول‌هاي مغزي به طور موقت و گذرا ايجاد مي‌شود.

اگر اين وضعيت تنها يك بار ايجاد شود يا اينكه در زمينه بيماري ديگري مانند كمبود كلسيم يا كاهش قند خون باشد، ناشي از بروز بيماري صرع نيست؛ چراكه در بيماري صرع حملات تكرارشونده هستند.

تأثير صرع بر فرد مبتلا گستره‌هاي متغير از حركت‌هاي تشنجي شديد و اختلال‌هاي هوشياري، تا يك احساس خفيف يا قطع شدن كوتاه مدت تفكر طبيعي است و يا حتي يك احساس و رفتار كه به سختي مورد توجه ديگران قرار مي‌گيرد. اين نشانه‌ها به دليل امواج الكتريكي كوتاه مدت و حمله‌هاي مغزي است كه از بعضي مناطق آن جريان مي‌يابد.

شيوع صرع در جوامع مختلف بين 1 تا نيم درصد جمعيت است و در ايران نيز بر اساس آمارها حدود يك درصد افراد جامعه ايراني به بيماري صرع مبتلا هستند. علت اصلي ابتلا به اين بيماري ناشناخته است؛ اما علل مختلفي مانند عفونت‌هاي زايمان، دوران نوزادي و شيرخوارگي، ضربه به سر، تومورهاي مغزي، تشنج و تب منجر به بروز اين بيماري در سنين پائين مي‌شود، اما در سنين بالا ابتلا به بيماري‌هاي تحليل برنده مغز موجب ابتلاي فرد به صرع مي‌شود.

اين تحقيقات از سوي رضا مظلوم فارسي باف و با همكاري حميد رضا انشايي اجرايي شده است.


برگشت به تلکس خبرها