تلکس خوزنا : كنترل كانون هاي فوق بحراني گرد و خاك و بيابان زدايي
شنبه، 30 تیر 1397 - 07:43     کد خبر: 79042

يك مخترع خوزستاني با استفاده از تلفيق دو اختراع خود راهكاري براي كنترل كانون هاي فوق بحراني گرد و خاك و بيابان زدايي را به وجود آور

خوزنا_حديث كريمي: اصغر صادق آبادي پژوهشگر، مربي و تكواندوكار تحصيل كرده خوزستاني است كه با وجود بي مهري ها همچنان در استان مانده و پاي رفتن ندارد.
وي با وجود اينكه به سبب اختراعات، تحصيل و ورزشكار بودنش فرصت هاي زيادي براي مهاجرت داشته است ولي تا مركز كشور هم نرفته تا به استان خود خدمت كند اما همه جا بي مهري و كم لطفي مي بينند كه اگر اين رفتار مسئولان ادامه پيدا كند او هم مهاجرت را بر خلاف ميل باطني مي پذيرد....

دكتر اصغر صادق آبادي متولدمهرماه 1354 شهرستان اهواز است و در رشته هاي مهندسي مكانيك، مهندسي محيط زيست و دكتراي مهندسي پزشكي تحصيل كرده است. اما اين روزها از عدم توجه به تلاش ها و اختراعاتش از سوي مسئولان گله مند است به گونه اي كه اگر چنين اختراعاتي در خارج از كشور باشند براي ورودشان به هر دري زده مي شد.اين پژوهشگر خوزستاني بيش از بيست اختراع سرنوشت ساز و بيش از چهل طرح سرمايه گذاري در استان ارائه داده است.

چه شد كه به سمت چنين اختراعاتي رفتيد؟

وضعيت بحراني محيط زيست، علاقه به طبيعت و آباداني ايران، رنج مردم در اثر ريزگرد، كسب اعتبار براي خوزستان و دستور رهبر كمك در صورت توان (آتش به اختيار) اين ها مواردي بودند كه موجب سوق من به سمت اختراع شده است.

 اختراعات چه بودند؟
اول: تثبيت كننده و حاصل خيز كننده هيبريدي خاك
دوم: مخزن آبياري گياه تجزيه پذير در محيط زيست كه قادر به آبياري نهال براي بيش از يكسال است.

 اختراعاتي كه در بحث ملي حفاري داشتيد را نام ببريد؟
‪ كمپوند رزوه لوله هاي حفاري، گريس كابل هاي حفاري، ريگ واش(شوينده صنعتي) سازگار با محيط زيست، سيمان كامپوزيتي چاه هاي نفت و گاز، سيستم هاي خورشيدي ملي حفاري، تحقيقات پدافند غير عامل ملي حفاري، يافتن رزوه معادلhydril hydrدر پروژه هاي حفاري، جايگزيني گاز هاي مبرد تخريب كننده لايه ازن با نوع بي خطر در ملي حفاري، پيشنهاد استفاده از ازون به جاي كلر در استخر ملي حفاري، استفاده از لاينر سراميكي زيركونيا در پمپ هاي گل حفاري، طراحي سيستم رنگ جديد براي دكل هاي حفاري و كلاس بندي و طراحي انواع هوزهاي فشار قوي مصرفي ملي حفاري


اگر وارد چرخ توليد شوند چه ميزان از خروج ارز از كشور مي شود؟
علاوه بر جلوگيري از خروج ارز در اثر صدور فن آوري و كالا، ارز آور هم هستند. تخمين ميليون ها دلار با وجود راه اندازي اين اختراعات در كشور مي توان شاهد آن باشيم.


آيا تا كنون مورد حمايت مسئولان مربوطه قرار گرفته ايد؟ و چه انتظاري از مسئولان داريد؟
خير متاسفانه تاكنون چنين اتفاقي براي بنده رخ نداده است و اميدوارم حمايت براي توليد انبوه و استفاده از اين اختراعات، صورت گيرد و اعتماد كنند تا ما مشكلات را حل كنيم.
با اينكه تمام مراحل تحقيقات و ساخت نمونه ها در پنج سال و پنجاه ميليون تومان با هزينه شخصي انجام شده است.


با توليد چنين اختراعات چه اتفاقي در چرخه اقتصادي و يا رفع معضلات استان خوزستان چه بسا كشور مي شود؟
مشكل ريزگرد، آبياري و بيابان زدايي تا حد زيادي حل مي شود.
با توجه به دو اختراع انجام شده، طرحي براي كنترل كانون هاي فوق بحراني ريز گرد تنظيم كرديم. اين طرح در سه فاز انجام مي شود. فاز اول با استفاده از تثبيت كننده هيبريدي چسبندگي خاك را زياد كرده؛ رطوبت را حبس و فضاي سبز بوته اي بومي ايجاد مي كنيم. پيش بيني تكميل فاز اول سه هفته تا پنج هفته است. سپس فاز دوم را با استفاده از مخزن آب قابل جذب در محيط زيست شروع به نهال كاري مي كنيم. بهترين گزينه براي بوته و نهال گونه هاي بومي داراي ارزش اقتصادي هستند زيرا هدف ديگر طرح كار آفريني نيز است. در فاز سوم پايش هاي لازم انجام مي شود. قصد آباد كردن مناطق خشك و بياباني و كوهستاني كشور و سپس صدور فن آوري به كشورهاي ديگر و گرفتن پروژه و ايجاد ثروت و اعتبار براي كشور است.

در ارتباط با هزينه اختراعات هاي خود بفرماييد و براي توسعه كار خود به چه ميزان اعتبار نياز داريد؟
دويست هزار دلار براي توليد انبوه و عمليات درشروع كافي خواهدبود


همراهان شما در مسير رسيدن به اين اختراعات چه كساني بودند؟
مهندس ايزدي، مهندس حيدري و مهندس دلفي


اگر از سوي كشورهاي ديگر پيشنهاد همكاري داشته باشيد قبول مي كنيد ياخير؟ توضيح علت را بگوييد؟
با توجه به خدمت به جامعه بشريت و عدم حمايت مسئولان در ايران بله. زيرا محيط زيست يك مشكل جهاني است.


كلام پاياني:
قبل از دير شدن و مهاجرت نخبگان، مسئولان به خود آيند. همچنين از شما و رسانه خوزنا تشكر مي


برگشت به تلکس خبرها