تلکس خوزنا : سازوكار بيمه‌ شاغلان مجازي بزودي اعلام مي‌شود
شنبه، 30 تیر 1397 - 08:45     کد خبر: 79044

خبرگزاري ايسنا:معاون بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه مذاكرات ما با صاحبين مشاغل مجازي ادامه دارد و تصور مي‌كنم به‌زودي به نتيجه برسيم و شرايط را اعلام كنيم گفت: تحت هر شرايطي شاغلين مجازي بيمه خواهند شد اما اگر با كارفرمايان توافق حاصل شود، كارمان بهتر پيش مي‌رود.

محمدحسن زدا درباره سرانجام پوشش بيمه‌اي كسب و كارهاي نوين اينترنتي بويژه تاكسي‌هاي آنلاين اظهار كرد: مذاكرات ما با شركت‌هاي مربوط ادامه دارد و تصور مي‌كنم به‌زودي به نتيجه برسيم و شرايط را اعلام كنيم.

وي افزود: سه جلسه در هفته‌هاي اخير با مسئولان شوراي فضاي مجازي، دكتر ستاري معاون علمي رياست جمهوري و دكتر آذري جهرمي وزير ارتباطات داشته‌ايم و موضوع بيمه كسب و كارهاي نوين اينترنتي در دستور كار است. همين كه جلساتي در اين خصوص برگزار مي‌شود حاكي از عزم جدي براي حل مسئله است.

معاون بيمه‌اي سازمان تامين اجتماعي درباره شمار مشمولان گفت: آمار تعداد شركت ها را در اختيار داريم، اما هنوز تعداد پرسنل را در دست نداريم و هنوز به آن  ورود نكرديم. هرچند همكاران ما در دستگاه‌هاي ديگر معتقدند كار در تاكسي آنلاين و ساير كسب و كارهاي اينترنتي براي بسياري از اين‌ افراد شغل دوم محسوب مي‌شود و از محل شغل اول بيمه هستند كه البته اين موضوع نياز به راستايي آزمايي است و بايد مورد بررسي قرار بگيرد.

زدا پيش از اين از شناسايي ۱۱ استارت آپ و كسب و كار نوين براي پوشش بيمه‌اي پرسنل خبر داده و گفته بود كه تحت هر شرايطي شاغلين مجازي بيمه خواهند شد اما اگر با كارفرمايان توافق حاصل شود، كارمان بهتر پيش مي‌رود.

وي افزود: نوع رابطه اين كارفرمايان با افراد خود، يك رابطه جديد است. به عنوان مثال در شركت‌هاي تاكسي آنلاين چون اسنپ و تپسي، راننده پرسنل آنجا نيست ولي ارتباط ارگانيك هم دارد؛ حقوق بگير نيست ولي پورسانتي هم دريافت مي‌كند. اين نوع از  رابطه باعث مي‌شود به سمت شكل جديدي از كار برويم، با اين حال تحت هر شرايطي شاغلين مجازي بيمه خواهند شد و اگر از طريق توافق به نتيجه نرسيم ناچار هستيم از طريق قانون بيمه اجباري وارد شويم و چاره ديگري برايمان نمي‌ماند و نتيجه آن مي‌شود كه موسسه حسابرسي ما حسب دستور به اين واحدها مراجعه كرده و از طريق بررسي اسناد و دفاتر مالي و نرم افزارها، افراد مرتبط را شناسايي و براي بيمه‌شان اقدام مي‌كند.


برگشت به تلکس خبرها