تلکس خوزنا : قاسمي: روحاني به نيويورك مي‌رود
دوشنبه، 26 شهریور 1397 - 12:08     کد خبر: 79990

خبرگزاري ايسنا:سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: حمله به كنسولگري ايران در بصره و همچنين تعرض به سفارت كشورمان در پاريس ارتباطي با يكديگر ندارند و دو حادثه جدا از هم است.

 بهرام قاسمي در نشست هفتگي خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالي مبني بر ارتباط داشتن دو حادثه به آتش كشيده شدن كنسولگري ايران در بصره و همچنين تلاش براي حمله به سفارت كشورمان در پاريس گفت: در مورد اين دو حادثه بنده موضع‌گيري داشته و مواضع‌مان را بيان كردم. تصورم اين است كه ارتباطي به صورت مستقيم ميان اين دو حادثه وجود ندارد.

وي افزود: مسئله بصره و حمله به كنسولگري توسط عناصر مشخصي بود كه تلاش داشتند در يك برهه خاص و با توجه به وضعيت عراق براي تاثيرگذاري روابط دو ملت و تحولات داخلي عراق استفاده كنند كه خوشبختانه همان طور كه پيش بيني مي‌شد، استحكام روابط و شناخت دو ملت از يكديگر اجازه نداد كه به اهداف‌شان دست يابند.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين بيان كرد: مسئله پاريس هم موضوع ديگري است كه توسط گروهك تروريستي صورت گرفت و ناكام ماند و نتوانستند به سفارت ورود كنند. البته صدماتي را به ساختمان سفارت وارد كردند كه در اين مورد به طور مستمر با جديت با دولت فرانسه صحبت شد و اعتراضات صورت گرفت و آنها هم قول دادند كه تمهيداتي را انجام داده و اقداماتي را در برخورد با متعرضين به عمل آورند. بنابراين اين دو حادثه از يكديگر جدا است.

سخنگوي وزارت خارجه اعلام كرد تصور من اين است كه  رئيس‌جمهور امسال به مانند سال‌هاي گذشته در  مجمع عمومي سازمان ملل متحد شركت و در حاشيه آن با تعدادي از همتايان خود ديدار و رايزني خواهد كرد.

بهرام قاسمي همچنين در مورد چگونگي حضور ايران در نشست شوراي امنيت سازمان ملل كه قرار است يكي از محورهاي آن  ايران باشد و سطح حضور تهران در اين اجلاس خاطرنشان كرد: پس از  اتمام بررسي‌هاي لازم، نحوه حضور ايران در  اين جلسه اعلام خواهد شد.

وي همچنين در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با حمله به سفارت ايران در يونان اظهار كرد : در حال حاضر اطلاعي از اين موضوع ندارم و در جريان جزئيات اين خبر نيستم.

قاسمي همچنين در پاسخ به سوالي در ارتباط با احتمال ديدار نخست وزير ژاپن با حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان در حاشيه نشست مجمع عمومي  سازمان ملل  متحد در نيويورك گفت :  اين احتمال وجود دارد كه چنين ديداري در نيويورك انجام شود. نمايندگي ايران در سازمان ملل در حال تنظيم ديدارهاي دو جانبه رئيس‌جمهور با همتايان خود از ديگر كشورها در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد است. من در  حال حاضر  ليست  اين ديدارها را ندارم  ولي  اين احتمال وجود دارد كه چنين  ديداري صورت بگيرد با توجه به اينكه در آن مقطع هيئت‌هايي از كشورهاي مختلف براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد به نيويورك سفر مي‌كنند.

قاسمي همچنين در مورد اخبار منتشر شده از سوي روزنامه كويتي الجريده در مورد ديدار سردار قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس با يك مقام آمريكايي در عراق  گفت: اين خبر دروغ است و تكذيب مي شود .

وي همچنين از  روزنامه الجريده كويت به خاطر اخبار دروغي كه در مورد ايران منتشر مي‌كند انتقاد كرد و گفت: اين روزنامه در تهران دفتر و نمايندگي ندارد ولي متاسفانه اخبار جعلي به نقل از دفتر خود در تهران در مورد ايران منتشر مي‌كند كه عموما اين اخبار  همان طور كه اشاره كردم  نادرست است .

اين خبر تكميل مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها