تلکس خوزنا : كوپن الكترونيكي براي چه افرادي شارژ مي‌شود ؟
سه شنبه، 27 شهریور 1397 - 21:53     کد خبر: 80004

خبرگزاري ميزان : طرح ارائه كوپن الكترونيكي در قالب شارژ كارت يارانه موضوعي است كه با توجه به كاهش قدرت خريد مردم به خصوص دهك‌هاي پايين جامعه مورد توجه قرار گرفته و اين طرح كه از سوي وزارت رفاه ارائه شده قرار است تا پايان شهريور ماه براي مددجويان تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي اجرايي شود.

موضوع اعطاي كوپن الكترونيكي و شارژ كارت‌هاي يارانه براي خريد كالا‌هاي اساسي به يكي از مهم‌ترين مسئله‌هاي در ميان مردم تبديل شده و تمامي افراد در پي اخبار تكميلي در اين باره هستند.


اين طرح با توجه به كهش قدرت خريد ۳۰ درصدي مردم براي تامين مايحتاج ضروري بوده و در قالب حمايت از اقشار جامعه و از سوي وزارت كار و راه اجتماعي مطرح شده تا كالاي اساسي مردم در سبد خانوار تامين شود كه در اين راستا قرار است كارت‌هاي يارانه سالي ۳ تا ۴ بار هر مرتبه ۱۰۰ هزار تومان شارژ شود تا خانوار از طريق هم به وجه نقد دسترسي نداشته باشند و از طرفي كالا‌هاي مورد نياز خود را فروشگاه‌هاي سطح شهر خريداري كنند.


قدم اول اين طرح اين است كه طرح كوپن‌هاي الكترونيكي براي يك تا هشت دهك جامعه براي تامين كالا‌هاي اساسي بار نرخ مصوب اجرايي شود و در مرحله دوم حمايت اجتماعي نقدي و غير نقدي براي پنج دهك شامل، حداقل بگيران، بازنشسته ها، كارگران، مستمري بگيران و افراد تحت پو شش نهاد‌هاي حمايتي صورت مي‌گيرد.
به گفته ميدري معاون وزير رفاه تخصيص كوپن الكترونيكي در حد يك پيشنهاد از سوي اين وزارتخانه در دولت بوده كه هنوز نهايي و قطعي نشده است. با توجه به اينكه اجراي آن به تصويب دولت نرسيده هنوز جزئيات طرح كوپن الكترونيكي مشخص نيست، ولي به چند روش مي‌توان اين طرح را عملي كرد.


وي در ادامه افزود: زيرساخت‌هاي اجراي طرح كوپن الكترونيكي در وزارت كار آماده شده و اين وزارتخانه منتظر تصويب طرح در دولت است.
به علاوه در اين طرح مقرر شده كارت يارانه افراد به كالا كارت تبديل شود و دارندگان كارت بانكي بتوانند با مراجعه به فروشگاه‌هاي مورد نظر و كشيدن كارت يارانه، سهميه كالا‌هاي اساسي خود را شامل مرغ، گوشت، برنج، روغن و لبنيات را خريداري كنند.


بر اساس اين طرح براي افراد به‌طور مستقيم سبد غذا تعريف كرده و برنامه‌اي را دنبال خواهيم كرد كه همه دهك‌ها را پوشش دهد و دست كم به دو دهك هم به طور كامل سبد غذاي رايگان اعطا شود.


در اين باره كمال اطهاري كارشناس بازار كار در گفت‎وگو با خبرگزاري ميزان بيان كرد: با توجه به آنكه بيش‌ترين فشار در شرايط اقتصادي موجود بر دوش خانوار‌هاي ضعيف كارگري است و معيشت كارگران به دليل شرايط حاكم بر اقتصاد و ركود كارخانه‌ها با مشكل مواجه شده و حقوقي كه كارگران مي‌گيرند، صرفنظر از اقلام مصرفي، كفاف هزينه‌هاي اجاره‌بها و اياب و ذهاب را نمي‌دهد لذا پيشنهاد كرديم به شكل غيرنقدي سبد كالاي اساسي به كارگران داده شود.


وي در ادامه افزود: طبعا تزريق نقدي پول تورم‌زاست و از طرفي بسياري از اقلام مصرفي مشمول درصدي افزايش قيمت شده‌اند لذا درخواست كرديم بسته‌هاي غذايي شامل اقلام خوراكي و پروتئيني براي كارگران در نظر گرفته و به شكل بن كارگري يا كوپن الكترونيكي داده شود.


با اين تفاسير اجرايي شدن كوپن الكترونيكي براساس وعده مسئولين به تمامي مددجويان تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي، سبد كالايي تا پايان شهريور ماه صورت خواهد گرفت و تصميم درباره هشت دهك ديگر جامعه براي ارائه كوپن الكترونيكي در قالب كارت يارانه در دست بررسي قرار دارد.


برگشت به تلکس خبرها