تلکس خوزنا : احتمال ثبت جهاني فلك‌الافلاك در سال آينده
شنبه، 21 مهر 1397 - 09:56     کد خبر: 80326

خبرگزاري ايسنا:مديركل ميراث فرهنگي لرستان گفت: پل گپ خرم آباد تبديل به مسير پياده مي شود.

سيدامين قاسمي در نشست هم انديشي شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد شهرستانهاي خرم‌آباد و دوره چگني از تبديل پل گپ خرم آباد از مسير سواره رو به پياده خبر داد.

وي با اشاره به نقش صنعت توريسم در رونق اقتصادي كشور گفت: ايران به رغم داشتن ده درصد از جاذبه هاي تاريخي و گردشگري جهان تنها ازيك درصد از درآمد ناشي از تورريسم بهره برده است.

 

فلك‌الافلاك

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان تصريح كرد: با توسعه بخشي خصوصي در كنار تقويت جامعه مدني و كوچك سازي دولت ايجاد اشتغال و توسعه گردشگري ميسر خواهد شد.

 قاسمي اظهار كرد: با حمايت هاي استاندار لرستان اعتبارات عمراني  اين اداره كل نسبت به سال گذشته دو برابر شده كه از محل اين اعتبارات 97 پروژه در سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تعريف شده است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان با اشاره به دغدغه استاندار در خصوص آزادسازي عرصه و حريم قلعه فلك الافلاك در سريع ترين زمان ممكن افزود: از مجموع 69 ميليارد تومان طلب سپاه براي آزادسازي عرصه و حريم قلعه، 28 ميليارد آن پرداخت شده است.

 قاسمي در خصوص مابقي مطالبات سپاه گفت: در جلسه اي كه هفته گذشته با معاون سازمان برنامه و بودجه كشور برگزار شد مقرر شد 20 ميليارد تومان از محل اعتبارات ملي و 20 ميليارد از محل اعتبارات استاني جهت پرداخت اين مطالبات در نظر گرفته شود. 

 

مدير كل ميراث فرهنگي لرستان با ابراز اميدواري مبني بر آزادسازي كامل عرصه و حريم قلعه تا ارديبهشت 98 تصريح كرد: با توجه به قول مساعد رئيس سازمان در خصوص اختصاص سهميه ايران در يونسكو در سال 98 جهت ثبت جهاني قلعه، شاهد اولين ثبت جهاني در استان باشيم. 

 

 قاسمي تبديل پل گپ از سواره به پياده رو و ايجاد موزه بزرگ لرستان را از برنامه هاي اين اداره كل بعد از آزادسازي كامل عرصه و حريم قلعه دانست و افزود: با احداث دو پل جايگزين، پل گپ خرم آباد تبديل به مسير پياده مي شود، همچنين ساختمان‌هاي موجود در محدوده عرصه و حريم قلعه با بهسازي تبديل به موزه خواهند شد.

دبير ستاد خدمات سفر استان با اشاره به برگزاري بيش از 30 دوره آموزشي براي توانمندسازي فعالان گردشگري استان در طي 6 ماه گذشته اضافه كرد: امسال اين دوره ها براي مديران و پرسنل مراكز اقامتي و پذيرايي اجباري خواهد شد و تمديد ‌يا صدور پروانه فعاليت اين گونه تاسيسات گردشگري منوط به استفاده از كادر آموزش ديده است.

قاسمي با تاكيد به تشكيل اتاق فكر گردشگري در استان بيان كرد: با توجه به مشكلات عديده استان به زودي اين اتاق فكر با حضور انجمن هاي مردم نهاد، صنوف مرتبط با گردشگري، اساتيد و جامعه دانشگاهي و ارگان‌هاي دولتي هم سو در امر گردشگري تشكيل خواهد شد.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان با تاكيد بر ايجاد شهرداري بافت تاريخي در خرم آباد گفت: در جلسات متعدد اهميت اين موضوع مطرح شده و عليرغم تاكيد استاندار در اين خصوص تاكنون از طرف شوراي شهر و شهرداري اقدامي صورت نگرفته است.

قاسمي در خصوص تملك خانه هاي تاريخي تصريح كرد: با توجه به تعدد اين آثار و كمبود اعتبار جهت تملك اين خانه ها، اولويت اين اداره كل توانمندسازي مالكان اين ابنيه تاريخي در جهت بهره برداري در راستاي توسعه گردشگري است.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان با اشاره به حجم بالاي ديوار نويسي بر روي آثار تاريخي اظهار كرد: اين ديوار نويسي ها به طور مرتب پاكسازي مي شود ولي براي از بين بردن آن بايستي فرهنگ سازي انجام شود كه نقش تشكل‌هاي مردم نهاد در اين موضوع مي تواند پر رنگ باشد.

قاسمي در خصوص ثبت آثار تاريخي و همچنين ميراث معنوي مشترك با ديگر استان‌ها گفت: مكاتبات لازم جهت ثبت پل گاوميشان به صورت مشترك با استان ايلام با سازمان صورت گرفته و به زودي مراتب آن ابلاغ خواهد  شد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان در ادامه افزود: براي ثبت مشترك ميراث ناملموس بين استانها با توجه به اشتراكات فرهنگي در حال رايزني هستيم.


برگشت به تلکس خبرها