تلکس خوزنا : ساعت‌هايي كه پاي كنجكاوي هدر مي‌رود
شنبه، 21 مهر 1397 - 09:59     کد خبر: 80327

خبرگزاري فارس:در جامعه كنوني، اينترنت صاحب اصلي وقت آزاد نوجوانان و جوانان است؛ آنها در طول روز به كرات گوشي موبايل خود را چك مي‌كنند در حالي‌كه منتظر هيچ پيامي نيستند.

امروزه اينترنت، فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي به جزئي جدايي‌ناپذير از زندگي مردم جهان تبديل شده‌اند؛ تا جاييكه حوادث ناگوار متعددي در طي اين سال‌ها بر اثر سرگرم بودن افراد در فضاي مجازي رخ داده است.

در جامعه كنوني، اينترنت صاحب اصلي وقت آزاد نوجوانان و جوانان است؛ آنها در طول روز به كرات گوشي موبايل خود را چك مي‌كنند در حالي‌كه منتظر هيچ پيامي نيستند.

گزارش‌هاي منتشر شده از بررسي‌هاي اخير كارشناسان علوم ارتباطات حاكي از آن بود، هر فرد به طور تقريبي دست كم صد مرتبه در طول روز گوشي تلفن همراه خود را چك مي‌كند كه تنها عامل محرك آنها فضاي مجازي و رسانه‌هاي اجتماعي است. 

كارشناسان تحصيلي دانشگاه‌ها باور دارند، دسترسي به منابع اطلاعاتي و يافته‌هاي علمي، اشتراك دانش، ارتباط‌هاي علمي بين دانشمندان، آموزش از راه دور، دسترسي به كتابخانه‌هاي مجازي و مواردي ديگر از طريق اينترنت باعث شده است كه اين شبكه بيش از آنچه در ابتدا تصور مي‌رفت، ميان دانشجويان محبوب شود. 

اما آمارها تصورات كارشناسان تحصيلي را نقض مي‌كند و نشان مي‌دهد، جز تعدادي معدود، مابقي دانشجويان از اينترنت تنها براي سرگرمي در فضاي مجازي استفاده مي‌كنند.

در زير به بررسي ميزان استفاده دانشجويان از فضاي مجازي مي‌پردازيم و اينكه آنها از فضاي اينترنت تا چه ميزان براي مطالعه استفاده مي‌كنند:

1. استراليا

* 10 ساعت اختصاصي براي اينترنت

براساس اطلاعاتي كه وسط سايت «smartcompany» منتشر شده است، هر دانشجوي استراليايي به طور متوسط 10 ساعت و 24 دقيقه از وقت روزانه خود را براي استفاده از اينترنت هدر مي‌دهد. 

تازهترين گزارش ديجيتال استراليا نشان مي‌دهد، دانشجويان از روش‌هاي مختلفي وارد فضاي اينترنت مي‌شوند؛  بيشترين دستگاهي كه آنها براي اتصال به فضاي نت از آن استفاده مي‌كنند، گوشي موبايل است. 

تبلت و لپ‌تاپ نيز در رده‌هاي بعدي استفاده براي نت قرار دارند.

*  چك كردن تلفن همراه؛ اولويت صبحگاهي

داده‌هاي به دست آمده از يك نظرسنجي كه توسط ««smartcompany» صورت گرفته، بيانگر آن است كه چك كردن تلفن همراه اولين اقدامي‌ست كه دانشجويان به محض بيدار شدن از خواب انجام مي‌دهند.

* رسانه‌هاي اجتماعي اولويت اول

دانشجويان طي پرسش و پاسخ اظهار داشتند، تمايل آنها براي ديدار حضوري با دوستان و آشنايان خود به شدت كاهش يافته و ترجيح مي‌دهند تنها در فضاي مجازي جوياي احوال يكديگر باشند.

* ارائه 10 گيگ رايگان براي دانلود مطالب علمي

براساس آنچه كه سايت «its.uq.edu.au» مدعي شده است، دانشگاه‌هاي استراليا به هر دانشجو ماهانه 10 گيگ اينترنت رايگان ارائه مي‌كنند تا صرف دانلود مطالب علمي و آموزشي شود.

بررسي‌‌ها نشان داده است، دانشجويان تنها حدود 4 گيگ از اينترنت تعيين شده را براي مطالب علمي و پژوهشي خود استفاده مي‌كنند و مابقي صرف چرخيدن در فضاي مجازي مي‌شود.

* استفاده دو برابري دانشجويان دختر از فضاي مجازي

آمارها نشان داده است، دانشجويان دختر دو برابر بيشتر از دانشجويان پسر در فضاي مجازي حضور دارند؛ آنها همچنين بيش از پسران از اينترنت براي مطالب علمي و آموزشي بهره مي‌برند.

2. انگليس

*رسانه‌هاي اجتماعي محبوب دانشجويان

براساس نتايج به دست آمده از يك نظرسنجي كه توسط موسسه «pew» صورت گرفته، رسانه‌هاي اجتماعي بيش از هر گروه ديگري ميان دانشجويان محبوب هستند.

كارشناسان علوم ارتباطات مي‌گويند: «در ميان همه چيز، يك چيز روشن است؛ رسانه‌هاي اجتماعي در تمام اشكال آن قطعا تبديل به بخش جدايي ناپذير از زندگي دانشجويان كالج و حتي نسل جوان‌تر شده‌اند».

* اينترنت سرگرمي بيش از 90 درصد دانشجويان

براساس داده‌هايي كه توسط سايت «modolabs» منتشر شده است، بيش از 90 درصد دانشجويان انگليسي به شكل مداوم از اينترنت استفاده مي‌كنند.

* افزايش 78 درصدي ميزان استفاده از اينترنت

آمار و ارقام منتشر شده از سوي پايگاه‌هاي علوم ارتباطي بيانگر آن است، ميزان استفاده از اينترنت ميان دانشجويان از سال 2005 تا پايان سال 2017 با بيش از 78 درصد رشد مواجه بوده است.

در سال 2005، تنها 12 درصد از دانشجويان از اينترنت استفاده مي‌كردند و اين آمار در حال حاضر به بيش از 90 درصد افزايش يافته است.

* توييتر؛ شبكه اجتماعي محبوب دانشجويان

براساس اطلاعات به دست آمده از يك نظرسنجي، شبكه اجتماعي توييتر انتخاب اول دانشجويان است؛ اولويت بعدي آنها اينستاگرام است و بسياري از آنها از زماني كه استفاده از شبكه اجتماعي اينستاگرام رواج يافته به اكانت فيس‌بوك خود سر نزده‌اند.

* 257 دقيقه حداقل زماني كه در اينترنت هدر مي‌رود 

پژوهشگران دانشگاه آكسفورد طي مطالعات خود دريافتند، دانشجويان حداقل 257 دقيقه از زمان خود را در اينترنت به هدر مي‌دهند.

آنها تأكيد كرده‌اند، اين زمان جدا از زمان‌هايي است كه دانشجويان به دنبال مطالب علمي در فضاي نت هستند. 

* افزايش مهارت‌ها با ارتباطات ديجيتال

براساس آنچه كه تلگراف منتشر كرده است، محققان مي‌گويند كه ارتباطات ديجيتال مي‌تواند خلاقيت، مهارت‌هاي ارتباطي و توسعه را افزايش دهد به شرطي كه از آنها درست استفاده شود.

* انقباض مغز با حضور بي اندازه در فضاي نت

محققان چيني در تازه‌ترين پژوهش‌هاي خود دريافتند،  استفاده بيش از حد از اينترنت منجر به انقباض مغز مي‌شود؛ اين وضعيت «سندرم روي صفحه نمايش الكترونيكي» ناميده مي‌شود.

 

* استفاده مداوم از تلفن همراه در كلاس درس

ديلي‌ميل نوشته است، دانشجويان حداقل بيشت دقيقه از زمان يك كلاس يك ساعت و نيم را پاي گوشي هدر مي‌هند.

9 دانشجو از هر 10 دانشجو، در يك نظرسنجي اعلام كردند كه چت كردن بيشترين زمان آنها را مي‌گيرد و تنها عامل حواس‌پرتي آنها در كلاس درس است.

* رسانه‌هاي اجتماعي عامل هر دردسر دانشجويي

مطالعات صورت گرفته توسط كالج روزنامه نگاري و ارتباطات جمعي در دانشگاه نبراسكا-لينكلن و منتشر شده در مجله رسانه‌هاي آموزشي بيانگر آن است، فعاليت‌هايي مانند ارسال پيامك، ايميل، چك كردن رسانه‌هاي اجتماعي و گشت و گذار در شبكه‌هاي اجتماعي مانع از تمركز دانشجويان در كلاس درس مي‌شود.

3. آمريكا

*  6 ساعت حداقل زمان صرف شده در اينترنت

براساس اطلاعاتي كه در سايت «emarketer» منتشر شده است،  دانشجويان كالج حداقل 6 ساعت از زمان خود را در فضاي مجازي و رسانه‌هاي اجتماعي مي‌گذرانند.

* اينستاگرام محبوب‌ترين شبكه اجتماعي دانشجويان

سايت «statista» در تازه‌ترين گزارش خود كه در سال 2018 منتشر شد، دانشجويان آمريكايي را در صدر كاربران اينستاگرامي اعلام كرد.

برهمين اساس، استفاده از اينستاگرام در ايالات متحده آمريكا بيش از ديگر كشورهاي جهان طرفدار دارد؛ فيسبوك انتخاب بعدي دانشجويان براي پرسه در فضاي مجازي است.

* 4 الي 5 ساعت تنها براي فيسبوك 

داده‌هاي منتشر شده در سايت «emarketer» بيانگر آن است كه دانشجويان به طور ميانگين 4 الي 5 ساعت از وقت روزانه خود را براي چرخيدن در فيسبوك اختصاص مي‌دهند.

* 92 درصد دانشجويان كاربر شبكه‌هاي اجتماعي

كارشناسان علوم ارتباطات گفته‌اند: بيش از 92 درصد دانشجويان در شبكه‌هاي اجتماعي متعددي نظير فيسبوك، اينستاگرام و توييتر عضو هستند.

* 45 دقيقه تنها وقتي كه صرف آموزش و پژوهش مي‌شود 

آمار منتشر شده از سوي وزارت آموزش عالي حاكي از آن است، دانشجويان به طور متوسط 45 دقيقه در روز را به جست‌و‌جوي مطالب علمي و آموزشي در مرورگرها اختصاص مي‌دهند؛ با احتساب اين 45 دقيقه، ميزان استفاده دانشجويان آمريكايي از فضاي نت به حدود 7 ساعت در روز مي‌رسد.

 

4. ايتاليا

* 7 ساعت سهم روزانه هر دانشجو از فضاي مجازي

براساس اعلام آموزش عالي ايتاليا به نقل از سايت «statista»، دانشجويان اين كشور به طور متوسط روزانه 7 ساعت در فضاي مجازي حضور دارند؛ قسمت عمده اين زمان به چت كردن در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌گذرد.

* يوتيوب محبوب‌تر از هر شبكه‌اي

داده‌هاي وزارت ارتباطات نشان مي‌دهد، يوتيوب انتخاب اول دانشجويان ايتاليايي براي استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي است؛ اينستاگرام در رتبه بعدي يوتيوب  قرار دارد.

* يك ساعت پرسه زني مختص جست‌و‌جوي مطالب علمي

ارقام منتشر شده از سوي وبسايت «blogs.ucl.ac.u» حاكي از آن است، دانشجويان حدود يك ساعت و 15 دقيقه از زمان خود در نت را به پرسش و پاسخ علمي و پژوهشي اختصاص مي‌دهند.

* اختلال خواب؛ سهم دانشجويان از فضاي مجازي

مؤسسه سلامت ايتاليا طي يك بررسي صورت گرفته، اعلام كرد: بيش از 65 درصد دانشجويان اين كشور به دليل استفاده مداوم از تلفن همراه در رختخواب، دچار اختلال خواب هستند كه سلامت روان آنها را تحت تأثير خود قرار مي‌دهد.


برگشت به تلکس خبرها