خبرگزاري ايسنا:روز شنبه شوراي عالي ترابري كشور در دويست و نهمين جلسه خود پيشنهاد سازمان راهداري براي تعيين نرخ كرايه حمل و نقل جاده اي كشور به تن ـ كيلومتر را رسما تصويب كرد.
اين طرح كه پس از اعتراضات خردادماه سال جاري از سوي رانندگان وارد برنامههاي سازمان راهداري شد و مسئولان اين سازمان پس از چند ماه بررسي سرانجام كليات آن را لحاظ كردند، با تصويب شوراي عالي ترابري كشور رسما نهايي شده و به مرحله اجرا خواهد رسيد.
در اين جلسه اعضاي اين شورا طرح توجيهي سازمان راهداري را تاييد كرده و به اين ترتيب يكي از اصليترين دغدغههاي رانندگان در طول ماههاي گذشته را وارد فاز اجرايي كردند.
سازمان راهداري در تشريح چگونگي اجراي اين شيوه جديد محاسبه اعلام كرده كه در چارچوب محاسبه كرايه بر اساس تن ــ كيلومتر هزينهها به دو بخش مجزا تقسيم شده است. بر اين اساس هزينههايي مانند بيمه بدنه، بيمه شخص ثالث، عوارض سالانه خودرو، دستمزد راننده و كمك راننده، بيمه آنها و موارد اين چنيني جزو هزينههاي ثابت به شمار ميروند و مسائلي مانند تعمير و نگه داري خودرو، هزينه لاستيك، هزينه سوخت و عوارض آزادراهي به عنوان هزينههاي متغيير در نظر گرفته شده است.
در اين شيوه جدايي از نرخ هزينههاي ثابت كه متناسب با هر خودرو در نظر گرفته شده است، هزينههاي متغيير نيز در رابطه با مسائل جزئي ديگري كه در حمل و نقل وجود دارد در نظر گرفته ميشود و در اين چارچوب نرخ نهايي بر اساس جابه جايي هر يك تن در هر يك كيلومتر اجرايي ميشود.
سازمان راهداري پيشبيني كرده است كه بر اين اساس احتمالا نرخ كرايه در قياس با روش هاي قبلي محاسبه افزايشي نسبي پيدا خواهد كرد. در طرح جديد خودروهاي سنگين به هفت كلاس مختلف تقسيم بندي شده و به نسبت شرايطي كه بار دارند، محمولهها نيز در هفت مدل مختلف تقسيم بندي خواهند شد كه نرخ هر يك از آنها متفاوت ميشود.
داريوش اماني، معاون سازمان راهداري در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به اين كه پيشبيني ميشد با توجه به پيگيريهاي صورت گرفته در جلسه امروز شوراي عالي ترابري كشور موضوع تغيير نحوه محاسبه كرايه حمل بار به مرحله نهايي برسد، اظهار كرد: خوشبختانه سازمان راهداري توانست در كوتاهترين زمان ممكن دغدغه رانندگان براي تغيير نحوه محاسبه نرخ حمل بار را اجرايي كند و اين مساله به ما كمك كرد كه طرح توجيهي لازم براي بهبود شرايط كاميون داران را نهايي كنيم.
به گفته وي، در كنار اجرايي شدن طرح نرخ كرايه بر اساس تن ــ كيلومتر مسائل ديگر مانند برنامهريزي براي كاهش نرخ لوازم يدكي مهم مانند لاستيك نيز همچنان ادامه دارد و با برنامهريزي كه وزارت صمت در دستور كار قرار داده اين اميد وجود دارد كه نرخ نهايي اين كالاها به شكل قابل توجهي كاهش پيدا كند.
معاون سازمان راهداري با بيان اين كه در ماههاي گذشته يكي از اصلي ترين برنامههاي در نظر گرفته شده از سوي سازمان راهداري تلاش براي بهبود شرايط رانندگان كاميون بوده است، تشريح كرد: مسائلي مانند افزايش نرخ كرايه، بهبود شرايط بيمه و در نظر گرفتن بيمه تكميلي براي رانندگان و همسرانشان بخشي از اين برنامهها بوده كه اميدواريم با اجرايي شدن آنها رانندگان زحمتكش كشور بتوانند با دغدغه كمتري نسبت به جابه جايي بار در نقاط مختلف ايران فعاليت كنند.