تلکس خوزنا : هشدارهاي پليس درباره كلاهبرداري‌هاي احتمالي با طعمه «بسته حمايتي دولت»
سه شنبه، 29 آبان 1397 - 08:53     کد خبر: 80925

خبرگزاري ايسنا:قرار گرفتن خبرهاي مربوط به «بسته حمايتي دولت براي اقشار كم درآمد» در صدر اخبار، نشان‌دهنده حساسيت جامعه به اين موضوع است؛ موضوعي كه بعيد نيست از چشم سودجويان نيز پنهان نماند. پليس در اين خصوص به شهروندان هشدارهايي را داده است.

 برابر آمارهاي ارائه‌شده ازسوي پليس فتا، كلاهبرداري و سوءاستفاده هاي مالي در صدر جرايم فضاي مجازي قرار دارد؛ جرايمي كه اكثرا با سوءاستفاده مجرمان از موضوعات روز، غفلت شهروندان و وسوسه‌شان براي درآمد يا امكانات بيشتر ارتكاب مي‌يابد و در اين ميان با توجه به گستردگي فضاي مجازي حتي ممكن است برخي از مجرمان در خارج از كشور دست به چنين اقداماتي بزنند.

پيش از اين نيز افراد سودجو با بهانه‌هايي همچون دريافت يارانه، پرداخت فطريه، كمك به زلزله‌زدگان، پيش‌بيني مسابقات جام جهاني و ... اقدام به كلاهبرداري و خالي‌كردن حساب شماري از شهروندان كرده بودند و حالا گرچه تا كنون موردي از كلاهبرداري به بهانه «بسته حمايتي» دولت براي اقشار كم‌درآمد گزارش نشده است اما با توجه به اقدامات سودجويانه قبلي، پليس هشدارهايي را به منظور پيشگيري و تكرار حوادث مشابه ارائه كرده است.

سرهنگ حسين رمضاني، معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتا در گفت‌وگو با ايسنا در اين‌باره گفت: «انتشار خبرهايي مانند بسته حمايتي دولت، طيف وسيعي از جامعه را در برمي‌گيرد و در همين راستا نيز ممكن است عده‌اي قصد داشته باشند با اين بهانه اقدام به كلاهبرداري از متقاضيان كنند. در همين راستا لازم است شهروندان توجه داشته باشند كه اخبار مربوط به بسته‌هاي حمايتي دولت را تنها از مراجع معتبر و رسانه‌هاي رسمي كشور پيگيري كنند و به هيچ عنوان به پيامك‌هايي با مبداء نامعلوم يا آدرس‌هاي اينترنتي به غير از آنچه كه  از سوي وزارت رفاه يا دولت اعلام شده و در رسانه‌ها نيز منعكس شده است، توجه نكنند.»

وي با بيان اينكه «تا كنون براساس پيگيري‌هاي پليس از وزارت رفاه هيچ سامانه پيامكي براي دريافت بسته حمايتي دولت وجود نداشته و اعلام هم نشده است»، گفت: «در گذشته يكي از شيوه‌هاي كلاهبرداري از شهروندان اين بود كه پيامك‌هايي را با جعل عنوان دستگاه‌هاي مختلف به شهروندان ارسال كرده و از آنان مي‌خواستند اطلاعات مربوط به كارت بانكي خود از جمله شماره كارت، رمز دوم و ... را پيامك كنند تا مشمول بهره‌مندي از يك تسهيلات شوند كه متاسفانه برخي از شهروندان به خصوص سالمندان و افراد كم‌سواد فريب اين افراد را خورده و در دام كلاهبرداران افتاده‌اند.»

رمضاني با بيان اينكه شيوه ديگر سودجويان طراحي سايت‌هاي جعلي و بعضا با آدرسي مشابه سايت اصلي بوده است، اظهاركرد: «در همين راستا نيز لازم است كه شهروندان حتما آدرس سايت را چك كنند و صرفا به آدرسي كه در يك پيامك يا محتواي جست‌وجو شده در موتورهاي جست‌وجو مشاهده كرده‌اند، اعتماد نكنند. بهترين راه براي اطمينان از صحت اطلاعات، مراجعه به سايت رسمي وزارت رفاه يا خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي رسمي است.»

معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتا افزود: «در همين راستا نيز اگر تاكنون شهروندان شماره حساب يا رمز كارت خود را در اختيار سامانه‌هاي پيامكي قرار داده‌اند بايد نسبت به تغيير رمز خود خود اقدام كنند و توجه داشته باشند كه آن را به اين شيوه در اختيار ديگران قرار ندهند.»

رمضاني از رصد نامحسوس پليس در اين فضا خبر داد و گفت: «كارآگاهان پليس فتا حسب وظيفه قانوني خود اقدام به رصد و پايش فضاي مجازي مي‌كنند و در صورت مواجه‌شدن با موارد اين‌چنيني حتما نسبت به برخورد با آن اقدام خواهند كرد. ضمن اينكه شهروندان نيز بايد موارد تخلف و مشكوك را به پليس فتا گزارش دهند.»

سرهنگ تورج كاظمي، رئيس پليس فتاي تهران بزرگ نيز در اين‌باره به ايسنا گفت: «يكي از وظايف پليس، پيشگيري از وقوع جرم است و ما نيز در همين راستا در مواردي كه احتمال وقوع جرايم وجود داشته باشد اقدام به ارائه هشدار به شهروندان خواهيم كرد. كمااينكه در سال‌هاي قبل نيز مواردي از هشدارهاي پليسي در مورد موضوعات مختلف از سوي پليس مطرح شده بود.»

رئيس پليس فتاي تهران بزرگ با تاكيد بر ضرورت هوشياري شهروندان گفت: «متاسفانه برخي از شهروندان دقت كافي را در مورد محلي كه اقدام به ارائه اطلاعات حساب خود مي‌كنند، ندارند و همين امر سبب مي‌شود كه در دام فيشينگ‌ها و كلاهبرداران بيفتند.»

وي اضافه كرد: «شهروندان بايد بدانند كه دولت براي واريز مبالغ به واجدان شرايط، تدابير و تهميدات خوبي را اتخاذ كرده و از شيوه‌هاي مطمئن استفاده مي‌كند، بنابراين توجه داشته باشند كه در صورت مواجه‌شدن با آدرس‌هاي جعلي و عنوان‌هاي مشابه حتما صحت آن را از سايت رسمي وزارت رفاه استعلام كنند.»


برگشت به تلکس خبرها