تلکس خوزنا : تبلت‌ها هم مشمول رجيستري مي‌شوند؟
سه شنبه، 29 آبان 1397 - 08:56     کد خبر: 80926

خبرگزاري ايسنا: با اجراي طرح رجيستري (ثبت شناسه گوشي‌هاي همراه) و مشمول شدن تمامي برندهاي گوشي از ابتداي ارديبهشت‌ماه، صرفا گوشي‌هايي كه از مبادي قانوني وارد كشور شده‌اند، در شبكه اپراتوري كشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درراستاي اجراي آخرين مرحله طرح احراز اصالت تجهيزات داراي سيم‌كارت (رجيستري) تمامي گوشي‌هايي كه پيامك مبني بر غيرقانوني بودن گوشي دريافت كردند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن از شبكه سرويس نخواهند گرفت.

با توجه به هدف اجراي رجيستري براي تمامي تجهيزات سيم‌كارت‌خور، مقرر بود پس از گوشي‌هاي موبايل نوبت به ساير دستگاه‌ها برسد. پيش از اين كارگروه طرح رجيستري، اعلام كرده بود اين طرح براي مودم‌ها، دانگل‌ها و روترها در حال هماهنگي است كه به‌زودي اجرا مي‌شود و محمدجواد آذري جهرمي- وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - هم از اجرايي شدن اين طرح براي مودم‌ها و مسيرياب‌هاي سيم‌كارت‌خور كه عمدتا وارداتي هستند، خبر داده بود.

اما حسين فلاح جوشقاني - معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - در آخرين اظهارنظرها درباره اجراي طرح رجيستري خاطرنشان كرد: در اجراي طرح رجيستري، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مسئوليت كميته راهبردي اين طرح را به‌عهده دارد كه در دو فاز ساماندهي گوشي‌هاي تلفن همراه و ساماندهي تبلت‌ها اجرايي شده است.

وي هم‌چنين بيان كرد: توجه بيش‌تر ما به فاز نخست اين طرح بود كه براي جلوگيري از قاچاق گوشي تلفن همراه اجرا شد، البته وزارت ارتباطات براي اجراي مرحله دوم رجيستري كه مربوط به تبلت‌ها مي‌شود، آمادگي كامل در حوزه فني دارد اما ملاحظاتي در حوزه بازار وجود دارد كه اجراي آن را تعويق انداخته است.

زمان‌بندي برندهاي مشمول طرح رجيستري

اما در حالي كه پس از تعويق چندباره‌ي اجراي رجيستري، صحبت‌ها درباره‌ي اجرايي شدن اين طرح بار ديگر از مهرماه سال گذشته بر سر زبان‌ها افتاد، با فراهم شدن امكانات فني و اطلاع‌رساني به كاربران، بالاخره نخستين فاز رجيستري از تاريخ ۱۴ آذرسال گذشته با برند اپل آغاز شد.

پس از اولين فاز رجيستري، طبق اعلام رگولاتوري، از هشت برند، موتورولا، گوگل و بلك‌بري مشمول رجيستري شدند و در مرحله‌ي بعدي نيز از ۲۸ بهمن ۹۶ برند ال‌جي مشمول اين طرح شد. از ۱۹ اسفندماه، برندهاي نوكيا و هوآوي مشمول رجيستري شدند و در آخرين مرحله‌ي رجيستري در سال ۱۳۹۶ نيز از ۲۶ اسفند ۹۶ برندهاي سوني، تكنو و شيائومي مشمول اين طرح شدند. آخرين فاز رجيستري هم ۳۱ فروردين سال جاري بود كه برند سامسونگ و ساير برندها مشمول رجيستري شدند.

بنابراين اگرچه مقرر بود پس از اجراي رجيستري براي گوشي‌هاي تلفن همراه، ساير تجهيزات سيم‌كارت‌خور از جمله تبلت‌ها و مودم‌ها و مسيرياب‌هايي كه از سيم‌كارت‌ استفاده مي‌كنند، نيز مشمول طرح رجيستري شوند، اما به نظر مي‌رسد به دليل ملاحظاتي در بازار كه رگولاتوري اشاره كرده، هنوز اين مرحله آغاز نشده است.


برگشت به تلکس خبرها