تلکس خوزنا : خودرو گران مي‌شود؟
چهارشنبه، 30 آبان 1397 - 11:00     کد خبر: 80943

خبرگزاري تسنيم:وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: خودرو‌هايي كه فروش قطعي بوده با قيمت تعيين شده در قرارداد واگذار مي‌شود، مشتريان نگران نباشند.

رضا رحماني امروز در جلسه مشترك با فراكسيون اشتغال مجلس شوراي اسلامي كه براي بررسي مسائل مربوط به توليد و بازار برگزار شد با اشاره به موضوع خودرو افزود: در خصوص واگذاري فروش هاي قطعي با خودروسازان صحبت شده و آنها اين موضوع را قبول كرده اند.

وي افزود: بحث خودروهاي كه پيش فروش شده و بايد به قيمت روز واگذار شوند متفاوت است.

رحماني گفت برخي خودروها نيز استثنا هستند كه بخش عمده آنها وارداتي بوده است و به خاطر مشكل تحريم خط توليد آنها ممكن است تعطيل شده باشد كه در اين زمينه خودروساز آنرا جايگزين مي‌كند يا بايد مشتري را راضي كند.

وزير صنعت در پاسخ به سوالي درباره ي تصويب قيمت خودرو گفت: مصوبه اي در اين زمينه نداشته ايم و بخشنامه اي وجود ندارد.

وي گفت كارگروه‌هاي مختلف بحث تعيين قيمت را دنبال مي كنند و در صورت تصويب نهايي به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

رحماني درباره مبارزه با فساد گفت: بهترين راه شفاف كردن امور و استفاده از سامانه هاي الكترونيكي است كه در حال ارتقا و استفاده است.

وي گفت تصميم گرفته شده براي ثبت سفارش‌ها به استان ها اختيارات داده شود تا خودشان تصميم گيري كنند.

وي با اشاره به كار كرد كارگروه ستاد تسهيل توليد گفت : در 6 ماهه امسال 54 درصد مصوبات اين كارگروه عملياتي شده است.

وزير صنعت گفت : در 6 ماهه امسال دو ميليون بازرسي براي تنظيم بازار صورت گرفته كه 200 هزار پرونده تشكيل شده و بيش از 70 ميليارد تومان منجر به صدور حكم شده است.

رحماني با اشاره به اجراي بسته هايي از جمله حمايت از توليد تنظيم بازار و بازرسي و نظارت گفت : در نقطه نهايي براي رسيدن كالاهاي اساسي به دست مشتريان نقاط ضعفي داريم كه بايد اصلاح شود و اين كالا به قيمت مورد نظر به دست مصرف‌كننده برسد.

وي گفت : بر اساس برآوردي كه انجام شده معادل 10 ميليارد دلار از كالاهايي كه سال قبل وارد شرايط مانند در داخل ساخت و توليد شود كه براي جايگزيني اين واردات امسال كار را آغاز كرديم.

بنابراين گزارش در اين جلسه اعضاي فراكسيون اشتغال مسائلي را در خصوص ثبت سفارش‌ها حمايت از توليد و مشكلات مربوط به تنظيم بازار و نظارت‌ها مطرح كردند.

وزير صنعت معدن و تجارت گفت : با نظارت و رصد فروش برخي مواد اوليه توليد در بورس اين موضوع ساماندهي مي‌شود.

رحماني با اشاره به اينكه برخي توليدكنندگان در خصوص فروش مواد اوليه توليد در بورس از جمله محصولات پتروشيمي انتقادهايي دارند گفت بر اساس تصميم گرفته شده خريداران در بورس بايد حتما خودشان توليد كننده باشند علاوه بر اينكه ميزان فعاليت و نياز توليدكنندگان به مواد اوليه را در سطح استان ها رصد خواهيم كرد.

وي افزود طرحي را به نام طرح تبادل پيگيري مي‌كنيم كه بر اساس آن با هماهنگي ادارات برق ماليات و بيمه ميزان فعاليت واحدهاي توليدي و ميزان نياز آنها براي مواد اوليه مشخص خواهد شد.

وي افزود برخي توليدكنندگان ممكن است بيش از نياز خود مواد اوليه را از بورس خريداري كرده و با قيمت بالاتر در بازار به فروش برسانند.


برگشت به تلکس خبرها