تلکس خوزنا : موزه تاريخي ايذه در آستانه بهره‎برداري
چهارشنبه، 30 آبان 1397 - 11:02     کد خبر: 80945

خبرگزاري ايسنا:مشاور عالي معاون ميراث فرهنگي كشور در سفر به استان خوزستان و پس از بازديد از موزه در حال احداث ايذه روند اين پروژه را مثبت ارزيابي كرد و از احتمال افتتاح آن در يك ماه آينده خبر داد.

 غلامرضا ميثاقيان اظهار كرد: به دستور آقاي طالبيان معاون ميراث فرهنگي كشور، مأموريت داشتم تا با سفر به استان‎هاي مختلف، وضعيت كلي اقدامات و پروژه‎هاي حوزه ميراث فرهنگي را بررسي نمايم كه در همين راستا روز گذشته سفري به ايذه داشتم و از نزديك وضعيت موزه در حال احداث اين شهرستان را بررسي كردم. 

  
او در ادامه از ايذه به عنوان يكي از قديمي‎ترين سكونت‎گاه‎هاي ايران ياد كرد و افزود: اين ويژگي در كنار آثار تاريخي مهم اين شهرستان باعث شده است تا احداث موزه اين شهرستان بسيار اهميت پيدا كند. 
  
مشاور عالي معاون ميراث فرهنگي كشور با تمجيد از عملكرد مسئولان اداره ميراث فرهنگي ايذه خاطرنشان كرد: خوشبختانه همكاران ما باوجود محدوديت‎هاي اعتباري، با سرعت و كيفيت مطلوب پروژه را دنبال كرده‎اند به نحوي كه اكنون اين اميدواري به وجود آمده كه اين موزه در يك ماه آينده به بهره‎برداري برسد.   
  
وي با بيان اين‎كه در حال حاضر عمليات نقاشي ديوارها و نصب ويترين‎ها درحال انجام است گفت: اطمينان دارم اين موزه پس از گشايش با اقبال عمومي از سوي شهروندان و گردشگران روبرو خواهد شد. 
  
ميثاقيان افتتاح اين موزه را سرمنشاء خير براي شهرستان ايذه دانست و افزود: قطعاً كساني كه از راه رسانه‎ها و فضاي مجازي با اين موزه در آينده آشنا شوند، حتما براي ديدن آن به ايذه سفر خواهند كرد كه اين به نوبه خود باعث رونق گردشگري شهرستان و استان خواهد شد؛ اين درحالي است كه رونق گردشگري نيز به نوبه خود بر حوزه صنايع دستي شهرستان نيز تاثير مثبت خواهد داشت چراكه گردشگري كه به ايذه سفر مي‎كند قطعاً با صنايع دستي غني آن نيز آشنا خواهد شد و دست‎كم يك يا دو قلم از صنايع دستي شهرستان را خريداري خواهد كرد. 
  
او بر توسعه اين موزه پس از بهره‎برداري از آن تأكيد و عنوان كرد: هدفگذاري اوليه ما اين است كه ساختمان درحال احداث را به عنوان موزه راه‎اندازي كنيم اما قطعاً اين موزه به قدري تاثيرگذار خواهد بود كه مسئولان محلي منطقه را متقاعد كند كه در حوزه ميراث فرهنگي سرمايه‎گذاري بيشتري صورت گيرد. 
  
وي اضافه كرد: زماني كه اين موزه افتتاح شود به صورت طبيعي حتما اين نياز نيز احساس مي‎شود كه در آن كارگاه‎هاي آموزشي صنايع دستي و حتي گالري راه‎اندازي شود، بنابراين به طور قطع در آن مكان سلسله‎اي زنجيروار از اقدامات مثبت انجام خواهد شد. 
  
مشاور عالي معاون ميراث فرهنگي كشور درباره آثاري كه در اين موزه قرار خواهند گرفت نيز اظهار داشت: شهرستان ايذه به اندازه كافي داراي اشياء تاريخي ارزشمند است؛ باوجود اين، براساس پروتكل‎هاي معمول، اشيايي از موزه‎ها و مخازن ديگر نيز در موزه ايذه جاي خواهند گرفت. 
  
او در ادامه به بازديد خود از كوشك نورآباد ايذه نيز اشاره كرد و افزود: مسئولان اداره ميراث فرهنگي ايذه اين بناي تاريخي ارزشمند را به خوبي مرمت و محيا كرده‎اند و براساس پيشنهاد آنان به احتمال فرآوان اين بنا به موزه مردم‎شناسي تبديل شود و اين بسيار براي شهرستان ايذه عالي خواهد بود كه در فاصله‎ زماني اندك دو موزه در اين شهرستان راه‎اندازي شود.

برگشت به تلکس خبرها