تلکس خوزنا : گزارش AFC درباره قهرماني‌هاي ايران در جام ملت‌هاي آسيا
چهارشنبه، 30 آبان 1397 - 12:06     کد خبر: 80947

خبرگزاري ايسنا:كنفدراسيون فوتبال آسيا در گزارشي به تاريخ‌سازي ايران در جام ملت‌هاي آسيا با كسب سه قهرماني اشاره كرد.

 سايت AFC در يك گزارش به تاريخ جام ملت‌هاي آسيا اشاره كرد. در اين گزارش درباره نتايج تيم‌ ‌ملي ايران آمده است: تيم‌ ‌ملي ايران در سه دوره نخست جام ملت‌هاي حضور نداشت. با اين حال اين تيم توانست مدال نقره بازي‌هاي آسيايي را در دهلي كسب كند.

اين موفقيت در نهايت با حضور تيم‌ ‌ملي در جام ملت‌هاي آسيا ۱۹۶۸ همراه شد. با افزايش تعداد تيم‌هاي حاضر در مرحله نهايي از چهار به پنج تيم، ايران به همراه ميانمار، هنگ كنگ، چين تايپه و اسرائيل به اين بازي‌ها صعود كردند.

تاريخ موفق ايران در اين رقابت‌ها با پيروزي ۲ بر صفر مقابل هنگ كنگ آغاز شد. هر دو گل ايران در ۲۰ دقيقه پاياني به ثمر رسيد. سپس تيم محمود بياتي سه پيروزي ديگر به دست آورد تا نخستين عنوان خود را با يك ركورد فوق‌العاده‌ يعني چهار پيروزي از چهار بازي به ثبت برساند.

چهار سال بعد دوباره ايران درخشيد. اين بازي‌ها با حضور شش تيم برگزار شد و ايران در گروه خود بالاتر از تايلند و عراق ايستاد. از طرفي كره جنوبي در صدر جدول گروهي قرار گرفت كه كامبوج و كويت نيز در آن حضور داشتند. سپس ايران با پيروزي ۲ بر يك مقابل كامبوج به فينال صعود كرد. در مقابل، كره توانست تايلند را در ضربات پنالتي‌ شكست دهد. ديدار نهايي بين دو تيمي برگزار شد كه از چهار دوره گذشته سه عنوان را به خود اختصاص داده بود.

علي جباري گل نخست بازي را به ثمر رساند اما پارك لي چون گلزني كرد تا بازي در وقت‌هاي اضافه دنبال شود. در وقت‌هاي اضافه دوم، حسين كلاني توانست براي ايران گلزني كند تا جام قهرماني به "تيم‌ملي" برسد.

چهار سال بعد، ايران دوباره قدرتمند ظاهر شد. شش تيم به مرحله نهايي جام ملت‌ها صعود كردند و در تهران به رقابت پرداختند. تيم‌ ‌ملي دوباره به راحتي به نيمه نهايي صعود كرد. اين تيم اين بار عراق و يمن را پشت سر گذاشت. كويت در گروه A صدرنشين شد و چين در رتبه دوم قرار گرفت.

ايران در وقت‌هاي اضافه چيني‌ها را شكست داد و كويت توانست عراق را پشت سر بگذارد تا شانس قهرماني را در نخستين دوره حضورش در جام ملت‌هاي آسيا داشته باشد.

يك جدال به ياد ماندني در ميان ۱۰۰ هزار هوادار در ورزشگاه آزادي بين دو تيم ايران و كويت ديده شد. تيم‌ ‌ملي ايران توانست در اين شرايط، سومين قهرماني‌اش را در جام ملت‌ها كسب كند.

علي پروين كه تك گل اين بازي را به ثمر رساند گفت‌: "كويت خيلي قوي بود و توانست با قدرت خود به فينال برسد و با ايران رقابت‌ كند. بازي فوق‌العاده‌ بود. در محوطه جريمه كويت يكي از بازيكنان اين تيم اشتباه كرد و به لطف خدا من توانستم به توپ ضربه بزنم و دروازه‌ حريف را باز كنم."


برگشت به تلکس خبرها