تلکس خوزنا : توقف پرداخت نقدي عوارضي آزادراه‌ها از سال ۹۸
یکشنبه، 23 دی 1397 - 19:49     کد خبر: 81809

خبرگزاري فارس: معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها گفت: عمليات تجهيز آزادراه‌ها به سيستم اخذ الكترونيكي عوارض آغاز شده و تا تيرماه سال آينده و بر اساس اولويت همه آزادراه‌هاي كشور به اين سيستم مجهز مي‌شوند.

سيد حسين ميرشفيع ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت:‌ دوره رسمي اجراي طرح سامانه پرداخت‌هاي نوين در آزادراه‌هاي كشور آغاز شده است و تا تيرماه سال آينده و بر اساس اولويت همه آزادراه‌هاي كشور به اين سيستم مجهز مي‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ادامه داد: بر اساس همين اولويت‌بندي و به منظور سهولت در سفرهاي نوروزي، تا پايان سال‌جاري عوارض در تعدادي از آزادراه‌هاي منتهي به پايتخت به صورت الكترونيكي دريافت خواهد شد.

وي سهولت استفاده مردم را يكي از مزاياي مهم اين طرح برشمرد و گفت:‌ اخذ الكترونيكي عوارض موجب كاهش ترافيك و صرفه‌جويي در زمان سفر خواهد شد و با اين روش تردد كنندگان از محل ايستگاه‌ها و دروازه‌هاي وصول عوارض مي‌توانند با سرعت معمول تردد كنند و اخذ عوارض منجر به توقف و يا كاهش سرعت خودروها نمي‌شود.

ميرشفيع شفاف‌سازي درآمدهاي آزادراه‌ها را از ديگر مزاياي اين طرح دانست و عنوان كرد: اين طرح با ايجاد مكانيزم جامعي براي تجميع اطلاعات، مغايرت‌گيري وضعيت دريافت نقدي با ميزان تردد و غيره منجر به ارايه گزارش‌هاي دقيق مي‌شود و دولت و شركت‌هاي سرمايه‌گذار مي‌توانند به توافق جامعي در اين خصوص دست يابند.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها در تشريح مكانيزم اخذ عوارض الكترونيك گفت: با عبور هر خودرو از آزادراه‌هاي كشور، پلاك ماشين ثبت خواهد شد و امكان پرداخت از طريق درگاه‌هاي الكترونيك و يا كيف پول الكترونيك به صورت خودكار فراهم خواهد بود.

ميرشفيع اضافه كرد: در صورت پرداخت نشدن عوارض، پيامكي به صاحب پلاك ارسال و در صورت شارژ كيف پول الكترونيكي در مهلت مقرر اين رقم كسر مي‌شود؛ همچنين فرد 24 ساعت فرصت دارد تا اين مبلغ را با استفاده از درگاه‌هاي الكترونيكي شبكه شتاب با روش و مكانيزم‌هاي تعريف شده پرداخت كند.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها تاكيد كرد: در صورتي كه 72 ساعت از زمان عبور از جايگاه اخذ عوارض بگذرد و شخص اقدامي براي پرداخت نكند درصدي به مبلغ اصلي عوارض افزوده خواهد شد.

ميرشفيع همچنين با اشاره به جايگاه‌هاي اخذ عوارض در مجتمع‌هاي خدمات رفاهي و گردشگري در طول آزادراه‌، گفت: در طول مسير آزادراه نيز امكان پرداخت عوارض به صورت الكترونيكي از طريق اين دستگاه‌ها با ثبت شماره‌‌ خودرو ميسر خواهد بود.

وي تاكيد كرد:‌ امكان پرداخت از طريق دستگاه‌هاي خودپرداز‌ بانك‌ها، دستگاه‌هايي كه به همين منظور نصب خواهد شد و نرم افزارهاي تعريف شده نيز امكان‌پذير خواهد بود.


برگشت به تلکس خبرها