تلکس خوزنا : نكات مهمي كه در مورد «تب» بايد بدانيد
چهارشنبه، 26 دی 1397 - 08:37     کد خبر: 81827

متخصص داخلي گفت: شايع‌ترين داروهاي تب بر در درجه اول «استامينوفن» و در مرحله بعد« ايبوپروفن» است.
نكات مهمي كه در مورد «تب» بايد بدانيد

 فارس: غزل زاهدي متخصص داخلي گفت: تب پاسخ طبيعي سيستم اعصاب مركزي به بعضي بيماري‌هاي عفوني و غير عفوني مي باشد.روش‌هاي متعددي براي اندازه گيري دماي بدن وجود دارد،دو روش شايع دهاني و زيربغلي هستند.روش اندازه گيري دهاني براي كودكاني كه همكاري مناسب دارند، روش انتخابي است.

وي افزود: روش اندازه گيري زيربغل نيز، ۰/۵ درجه از فرم دهاني كمتر است. دماي بدن در ساعات مخلف شبانه روز متفاوت است و حد بالاي دماي بدن عادي با اندازه گيري دهاني،۳۷.۲ در صبح و ۳۷.۷ در ساعات عصر و شب است.

زاهدي افزود: تب قابل اهميت كه نياز به تب بر و يا پاشويه دارد، در كودكان كمتر از سه ماه دماي بيشتر از ۳۸ و در كودكان سه تا سي و شش ماه دماي بيشتر از ۳۹ و در كودكان بزرگتر و بالغين دماي بيشتر از ۳۹/۵ است.

وي در خصوص نكات كاربردي درباره تب گفت: تب پاسخ طبيعي سيستم ايمني است و باعث بدتر شدن روند بيماري نمي‌شود. اولين قدم در كاهش تب كودكان دادن مايعات كافي و جلوگيري از فعاليت بدني است. در بچه هايي كه استامينوفن و همزمان شربت سرماخوردگي ميگيرند،براي جلوگيري از مسموميت دارويي،بايد دقت كنيم كه در شربت سرماخوردگي استامينوفن وجود دارد يا خير. دوز تب بر ها بر اساس وزن داده مي شوند نه سِن.

متخصص داخلي با بيان اينكه شايع‌ترين تب برها استامينوفن در درجه اول و ايبوپروفن در قدم بعدي هستند گفت: از دادن آسپرين به دليل خطر بروز سندرك رِي در كودكان پرهيز كنيد. تركيب استامينوفن و بروفن پيشنهاد نمي‌شود و اگر بعد از سه تا چهار ساعت از دادن هر كدام ازين داروها تب پايين نيايد،توصيه مي شود اين دو دارو به يكديگر سوييچ پيدا كنند، يعني استامينوفن به جاي بروفن و برعكس. زمان شروع اثر اين دو دارو بين ۳۰ـ۶۰ دقيقه است و اثر دارو ها معمولا تا شش ساعت باقي مي‌ماند. در صورت باقي ماندن تب بعد از ۴ روز و يا افزايش درجه تب و يا شروع علايم جديد،كودك حتما بايد توسط پزشك ويزيت شود. براي سرد كردن بدن با تن شويه از اسفنج و آب ولرم يا گرم استفاده مي‌شود.

وي با بيان اينكه هرگز براي خنك كردن بدن به علت ريسك مسموميت و عوارض مغزي از الكل استفاده نشود گفت: در ۲ـ۴ درصد كودكان كمتر از پنج سال تب و تشنج اتفاق مي افتد.علي رغم ايجاد ترس و نگراني در والدين،اغلب اين حادثه خوش خيم است و با ريسك بسيار كمي براي ايجاد صرع در آينده همراه است.

متخصص داخلي تصريح كرد: يك سوم اين كودكان ممكن است مجددا دچار تب و تشنج شوند كه اكثرا خود محدود شونده است و نيازي به درمان ندارد به جز مواردي كه تشنج بيشتر از پنج دقيقه طول بكشد،و در اين صورت والدين در منزل تا رساندن كودك به مركز درماني از ديازپام ركتال استفاده مي‌كنند. در غير اينصورت درمان تب در كودكاني كه قبلا سابقه تب و تشنج كمتر از پنج دقيقه دارند يكسان است.


برگشت به تلکس خبرها