تلکس خوزنا : آغاز فعاليت مشترك ايران و بنگلادش در فناوري استفاده از زهاب و آب شور دريا
چهارشنبه، 26 دی 1397 - 13:36     کد خبر: 81852

به‌منظور انجام فعاليت‌هاي پژوهشي مشترك ايران و بنگلادش در زمينه كشت گياهان مقاوم به شوري و خشكي در مزارع آزمايشي استان خوزستان و ارزيابي چند ساله آنها، سازمان آب و برق خوزستان با شوراي تحقيقات وزارت كشاورزي بنگلادش (BARC) تفاهم‌نامه همكاري امضا كرد.

به گزارش شبكه خبري سازمان آب و برق خوزستان، معاون طرح و توسعه شبكه‌هاي آبياري و زهكشي اين سازمان گفت: اين پروژه فعاليت مشترك وزارتخانه‌هاي نيرو و جهاد كشاورزي ايران با وزارت كشاورزي بنگلادش در تحقيق و توسعه كشت گونه‌هاي كم مصرف و مقاوم به شوري، استفاده از منابع آب شور و زهاب كشاورزي در خوزستان محسوب مي‌شود.

"آرش محجوبي" با اشاره به كاهش حجم منابع آب قابل دسترس و افت كيفيت آن به‌دليل وجود خشكسالي در كشور گفت: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولي منابع آب و زهاب و به منظور استفاده بهينه از اين منابع، مطالعه طرح جامع آبياري، الكوي كشت و استفاده مجدد از زهاب كشاورزي را با دانشگاه هامبولت آلمان از حدود 2 سال پيش آغاز كرده است.

معاون طرح و توسعه شبكه‌هاي آبياري و زهكشي سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: يكي از اهداف اين مطالعه بررسي و معرفي گونه‌هاي مختلف گياهان مقاوم به شوري و خشكي است كه طي بررسي‌هاي انجام شده توسط دانشگاه هامبولت، مشخص شد، كشور بنگلادش يكي از كشورهاي پيشرو در اين مقوله بوده و موسسات تحقيقاتي توانمندي در اين زمينه تجهيز كرده است.

وي با اشاره به همكاري موسسه تحقيقات كشاورزي و برگزاري جلسات تخصصي فشرده با محوريت سازمان آب و برق خوزستان، روسا، كارشناسان مراكز تحقيقاتي كشاورزي با هيئت بنگلادشي افزود: در نهايت محورهاي همكاري دو كشور در زمينه‌هاي بهبود بهره‌وري آب كشاورزي، استفاده مجدد از آب زهكش‌ها براي كشاورزي، استفاده مجدد از پساب‌ها و زهاب بخش آبزي‌پروري و كشاورزي، معرفي گونه‌هاي آبزي مقاوم به شوري و خشكي، تلفيق كشاورزي و آبزي پروري و تالاب‌هاي مصنوعي در قالب تكنولوژي مديريت پساب‌ها مورد توافق قرار گرفت.

كشور بنگلادش با مساحتي حدود 10 درصد كشور ايران نزديك به 160 ميليون نفر جمعيت دارد. اين كشور براي تامين غذاي مردم خود، از سال 1971 تا 2017 با فعاليت مراكز تحقيقاتي و استفاده از ارقام محصولات مقاوم و داراي عملكرد بالا، توليد محصولات كشاورزي خود را به‌رغم داشتن حدود 1.73 ميليون هكتار زمين شور 3.5 برابر افزايش داده است.

در كشور بنگلادش بيش از 19 موسسه تحقيقاتي كشاورزي وجود دارد كه در خصوص توليد و تكثير ارقام مختلف گندم، برنج، كنجد، سويا، بادام‌زميني، گوجه فرنگي، قارچ و ... فعاليت‌هاي تحقيقاتي زيادي انجام داده‌اند.

 

 

 

 


برگشت به تلکس خبرها