تلکس خوزنا : بازداشت باند حرفه‌اي كلاهبرداري در «ديوار»
چهارشنبه، 26 دی 1397 - 22:09     کد خبر: 81862

خبرگزاري ايسنا: دادخدا سالاري با اعلام اين خبر افزود: در اين رابطه دو متهم مرد و يك زن دستگير شده اند و كلاهبرداران از طريق تبليغ انتقال امتياز وام، فروش گوشي تلفن همراه و تلويزيون ال اي دي اقدام به كلاهبرداري از شهروندان مي كردند.

وي تصريح كرد: با توجه به طرح شكايات متعدد در پليس فتا و پليس آگاهي كرمان در مورد ارتكاب كلاهبرداري توسط افرادي در فضاي مجازي از طريق تبليغ انتقال امتياز وام، فروش گوشي تلفن همراه و تلويزيون ال اي دي از طريق سايت ديوار و پس از تشكيل ۱۲ پرونده در پليس فتا و تعداد ۹ پرونده در پليس آگاهي كرمان و تعداد 10 پرونده ديگر در سطح كشور و در شهرهاي مختلفي از جمله يزد، ميناب، آستارا، جيرفت، سيرجان و غيره با موضوعات مشابه كه بيانگر گستردگي عمليات متهمين بود، بلافاصله رسيدگي به موضوع در دستور كار اين دادسرا قرار گرفت و دستور كشف هويت مرتكبين و كشف ادله مرتبط با جرم صادر گرديد.

دادستان كرمان با بيان اينكه با تحقيقات انجام شده مشخص شد وجوه حاصل از جرم به حساب آقاي «م. ح» متهم رديف اول منتقل شده است، گفت: سرانجام مخفيگاه متهمان شناسايي و در اين رابطه 3 تن از اعضاي باند دستگير و از محل اختفاي كلاهبرداران تعداد زيادي گوشي تلفن همراه، كارت بانكي و فيش هاي بانكي كه متهمين درصدد تهيه نمونه جعلي اسناد انتقال امتياز وام بر اساس آن بوده اند، كشف گرديده است.

وي افزود: دو نفر از متهمين پس از دستگيري به بزه ارتكابي اقرار نموده اند و تحقيقات تكميلي جهت كشف اسناد مجعول و موارد استفاده آن و همچنين شناسايي هويت ساير بزه‌ديدگان در جريان است و متهمين با قرار تامين مناسب در بازداشت مي باشند.

دادستان كرمان با اشاره به اينكه بررسي‌هاي انجام شده حكايت از استفاده متهمين از شماره تلفن هاي مختلف جهت ثبت آگهي در سايت ديوار و در سطح وسيعي دارد افزود: كلاهبرداران پس از تماس تلفني شهروندان (قرباني) با وي جهت خريد محصول يا دريافت امتياز وام به نامبرده اعلام مي نمود جهت اخذ خدمات ۵۰ درصد قيمت را به كارت بانكي واريز نمايد و ۵۰ درصد باقيمانده نيز پس از دريافت محصول يا اخذ امتياز وام اخذ مي گردد.

وي گفت: در اين راستا متهم جهت جلب اعتماد فرد مقابل، تصوير محصول مورد نظر يا برگه انتقال امتياز وام را براي قرباني ارسال مي نموده است. سپس متهم تلفن همراه خود را خاموش و از پاسخگويي امتناع مي نمايد.

دادستان كرمان در ادامه گفت: شهروندان بايستي تا قبل از حصول اطمينان از صحت اطلاعات ارائه شده از سوي فرد فروشنده، اقدام به واريز وجه ننمايند و حتي الامكان ارتباطات و خريد و فروش ها به صورت حضوري انجام شود.

وي با تاكيد بر اينكه شهروندان بايد توجه داشته باشند تحت هيچ عنوان پيش از رويت و دريافت كالا مبلغي را به حساب فروشنده واريز نكنند اظهار كرد: خريداران بايستي توجه نمايند كه ترجيحاً از ساكنين شهر خود به صورت حضوري خريد كنند

اين مقام قضايي بيان كرد: تجربه نشان داده قرار گذاشتن در شعب بانك ها و انتقال پول پس از دريافت كالا از امن ترين روش هاي معامله مي باشد.

سالاري در خصوص اينكه چگونه مي توان يك معامله را با خيالي آسوده انجام داد، گفت:حتما از كساني خريد كنيد كه امكان ملاقات حضوري آنها پيش از انجام معامله فراهم است و قبل از خريد كالا را با دقت مورد بررسي قرار دهيد.

وي ادامه داد: ارائه اطلاعات حساب از سوي فروشنده نبايد موجب اعتماد افراد گردد. ممكن است اطلاعات شخص ديگري مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد و تحت هيچ عنوان پيش از دريافت كالا هزينه‌اي پرداخت نكنيد.

دادستان كرمان بيان كرد: در صورت امكان، هنگام خريد كالا رسيد كتبي معتبر از فرد دريافت كني دو بهتر است در اماكن شلوغ و امن همچون نزديك پايگاه هاي پليس، شعب بانك ها و ... قرار ملاقات بگذاريد.

وي تاكيد كرد: تلفن ثابت از شخص فروشنده بخواهيد و با آن تلفن با ايشان صحبت كنيد تا از واقعي بودن شماره ثابت اطمينان حاصل كنيد.

سالاري افزود: شناسه آگهي و تمامي اطلاعاتي كه از فروشنده داريد را تا پايان معامله نزد خود نگهداري كنيد. (ترجيحاً از صفحه آگهي اسكرين شات تهيه كنيد) براي اطمينان بيشتر مي‌توانيد ساير آگهي هاي فروشنده را نيز بررسي كرده و در صورت ديدن موضوعي غير طبيعي از انجام معامله جلوگيري كنيد

اين مقام قضائي گفت: از فروشنده اسكن شناسنامه يا كارت ملي را كه با نام صاحب حسابي كه مي‌خواهيد پول را به آن واريز كنيد مطابقت داشته باشد، بخواهيد. براي اطمينان بيشتر مي توانيد از شناسنامه و يا كارت ملي در كنار كالا عكس بگيرند و براي شما ارسال كنند.

دادستان كرمان در پايان تاكيد كرد: شهروندان بيشتر احتياط كنند وقتي كه قيمت و شرايط ارائه شده بيش از حد عالي و خارج از عرف به نظر مي‌رسد.


برگشت به تلکس خبرها