تلکس خوزنا : بخشنامه مزد سال ۹۸ ابلاغ شد
چهارشنبه، 29 اسفند 1397 - 18:22     کد خبر: 82617

محمد شريعتمداري (وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي) پس از مصوبه دويست و هشتاد و دومين نشست شورايعالي كار، بخشنامه حداقل مزد سال ۱۳۹۸ را به واحد‌هاي مشمول قانون كار ابلاغ كرد.

به گزارش «تابناك» محمد شريعتمداري (وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي) پس از مصوبه دويست و هشتاد و دومين نشست شورايعالي كار، بخشنامه حداقل مزد سال ۱۳۹۸ رابه واحد‌هاي مشمول قانون كار ابلاغ كرد.

متن اين بخشنامه به شرح زير است:

شورايعالي كار با حضور نمايندگان سه گروه (دولت، كارفرمايان و كارگران) در جلسه مورخ 1397/12/27 پس از بحث و بررسي راجع به تعيين حداقل مزد سال ۱۳۹۸، در اجراي ماده (۴۱) قانون كار با در نظر گرفتن مصالح كارگران در انطباق هر چه بيشتر ميزان درآمد آنان با سطح معيشت و همچنين با توجه به مقتضيات بنگاه‌هاي توليدي و كارفرمايان و شرايط اقتصادي جامعه موارد زير را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصويب قرار داد.

۱- از اول سال ۱۳۹۸حداقل مزد روزانه با نرخ يكسان براي كليه كارگران مشمول قانون كار (اعم از قرارداد دائم يا موقت) مبلغ ۵۰۵۶۲۷ ريال (پانصد و پنج هزار و ششصد و بيست و هفت ريال) تعيين مي‌گردد. همچنين از اول سال ۱۳۹۸ ساير سطوح مزدي نيز روزانه ۱۳ درصد مزد ثابت يا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون كار) به اضافه روزانه ۸۷۰۴۹ ريال به نسبت آخرين مزد در سال ۱۳۹۷ افزايش مي‌يابد.

تبصره: با اعمال افزايش اين بند مزد شغل كارگران مشمول طرح‌هاي طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و نيز مزد ثابت ساير كارگران نبايد از مبلغ ۵۰۵۶۲۷ ريال (پانصد و پنج هزار و ششصد و بيست و هفت ريال) بند (۱) كمتر شود.

۲- به كارگراني كه در سال ۱۳۹۸ داراي يك سال سابقه كار شده يا يك سال از دريافت آخرين پايه سنواتي آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ۲۳۳۳۳ ريال نيز به عنوان پايه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره ۱: پرداخت مبلغ مربوط به پايه سنواتي كارگران مشمول طرح‌هاي طبقه بندي مشاغل مصوب وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي با در نظر گرفتن رقم فوق الذكر براي گروه يك با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامي توسط اداره كل روابط كار و جبران خدمت صورت مي‌گيرد.

تبصره۲: به كارگران فصلي به نسبت مدت كاركردشان در سال ۱۳۹۷، ميزان مقرر در اين بند يا تبصره يك آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره۳: بر اساس مصوبه مورخ 1397/12/27 شوراي عالي كار و در راستاي تقويت مهارت محوري و بهره مندي تمامي كارگران و در نتيجه رضايتمندي كارگران با سابقه، از ابتداي سال ۱۳۹۸ همه كارگران داراي قرارداد دائم و موقت مشمول قانون كار كه داراي يك سال سابقه كار شده و يا يك سال از دريافت آخرين پايه (سنوات) آنان در همان كارگاه گذشته باشد، اعم از اينكه حق سنوات يا مزاياي پايان كار خود را تسويه حساب كرده باشند يا خير، مشمول دريافت پايه (سنوات) خواهند بود.

۳- بر اساس مصوبه مورخ 1387/7/21 شوراي عالي كار و در جهت افزايش رضايتمندي كارگران و كارفرمايان و به منظور تثبيت و تسري به تمامي كارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتداي سال ۱۳۹۸ كمك هزينه اقلام مصرفي خانوار به عنوان مزاياي رفاهي و انگيزه‌اي موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون كار بابت هر كارگر (اعم از متاهل يا مجرد) ماهانه مبلغ ۱۹۰۰۰۰۰ ريال از سوي كارفرمايان به آنان پرداخت گردد.

۴- ضوابط مربوط به چگونگي نحوه اعمال افزايش مقرر در بند (۱) و تبصره يك بند (۲) در كارگاه‌هايي كه داراي طرح طبقه بندي مشاغل مي‌باشند و نيز در مورد كارگران كارمزدي و همچنين چگونگي ارتقاء طبقه شغلي به موجب دستورالعمل‌هاي اداره كل روابط كار و جبران خدمت خواهد بود.

۵- مقررات اين مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجوياني كه در ايام تعطيلات تابستاني در سال ۱۳۹۸ به طور موقت در كارگاه‌ها اشتغال مي‌يابند نخواهد شد.

۶- واحد‌هاي مشمول قانون كار به منظور ايجاد رابطه هر چه بيشتر مزد و مزايا با بهره وري و توليد و ايجاد انگيزه بيشتر در بين كاركنان خود، علاوه بر اجراي اين مصوبه مي‌توانند نسبت به افزايش و برقراري مزد و مزايا در قالب موافقت نامه‌هاي كارگاهي و پيمان‌هاي دسته جمعي و پس از تائيد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اقدام نمايند.


برگشت به تلکس خبرها