تلکس خوزنا : ثبت 3 اثر تاريخي خوزستان در فهرست آثار ملي
پنجشنبه، 15 فروردین 1398 - 12:12     کد خبر: 82628

دو اثر تاريخي از شهرستان گتوند و يك اثر از مسجد سليمان با دريافت كد از سوي سازمان ميراث فرهنگي، در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيدند.

خبرگزاري  ايلنا: بنابه اعلام روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان، اين آثار شامل "تپه‎مزرعه 107" و "تپه گچ‎سنگي" در شهرستان گتوند و "مجموعه آسياب‎هاي تمبي" در مسجدسليمان هستند. 

تپه‌مزرعه 107 از جمله تپه‎هاي مهم و شاخص شهرستان گتوند است كه قدمت آن به دوره تاريخي و پيش از تاريخي بازمي‎گردد. اين تپه به دليل جايگاه مهمي كه در سابقه استقرار در منطقه دارا است، پيش از بررسي‎هاي انجام‎شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با شماره 32043 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد.

اين تپه در بخش ديمچه شهرستان گتوند و در 18 كيلومتري جنوب غربي اين شهرستان و نيز 5/8 كيلومتري جنوب شرقي صالح‎شهر در مزرعه‎هاي كشت و صنعت كارون قرار دارد. 

همچنين تپه گچ‎سنگي نيز از همين شهرستان كه مربوط به دوره پيش از تاريخي است و يكي از قديمي‎ترين بقاياي استقرار در شهرستان گتوند به شمار مي‎آيد، پس از طي تشريفات قانوني با شماره 32046 از سوي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ثبت ملي شد. 

اين تپه در 460 متري غرب جاده گتوند به شوشتر و 50 متري شمال شرقي تأسيسات آبي گچ‎سنگي قرار دارد. 

همچنين مجموعه آسياب‎هاي تمبي نيز در شهرستان مسجد سليمان سومين اثري است كه پس از طي تشريفات قانوني لازم با شماره 32038 در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفت. قدمت اين اثر تاريخي به دوره قاجار برمي‎گردد و مجموعه‎اي شامل آسياب، آبشار و سازه‎هاي آبي است. 

اين اثر در بخش گلگير، دهستان تمبي گلگير و در يك كيلومتري جنوب غربي روستاي تمبي قرار گرفته است. 

گفتني است، تپه چغا،نهر پادشاهي،گور دخمه‎هاي كوه طبل خانه در كنار سد تنظيمي،سه پولو، بند بهمن، قلعه هاي تاريخي شهرسماله و روستاي آبيدعليباز از ديگر آثار تاريخي و جاذبه هاي گردشگري شهرستان گتوند هستند. اين شهرستان تاريخي در شمال استان خوزستان داراي دو بخش مركزي و عقيلي و پنج شهر گتوند، جنت مكان، صالح شهر ، تركالكي ، سماله و نيز 45 روستا مي‎باشد.

معبد سرمسجد، معبد بردنشانده، تپه باستاني كلگه زرين و تپه باستاني گلگير نيز از جمله آثار تاريخي شهرستان مسجدسليمان هستند. 

درخور ذكر است آثار مذكور تحت حفاظت و نظارت سازمان ميراث فرهنگي، نايع دستي و گردشگري است و هرگونه دخل و تصرف يا اقدام عملياتي كه منجر به تخريب يا تغيير هويت آن‎ها شود برابر مواد 558 لغايت 569 از كتاب پنجم قانون مجازات‌هاي اسلامي، تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده، جرم محسوب مي‌شود و مرتكب مشمول مجازات‌هاي قانوني خواهد شد و مرمت و بازسازي اثر صرفاً با تأييد و نظارت اين سازمان ممكن خواهد بود.


برگشت به تلکس خبرها