تلکس خوزنا : جلوي سرقت آنلاين را بگيريد
سه شنبه، 31 اردیبهشت 1398 - 12:12     کد خبر: 83355

در حالي كه اجراي طرح رمز دوم يك‌بار مصرف به تعويق افتاده، مي‌توان با تفكيك حساب‌هاي اصلي و فرعي، ريسك كلاهبرداري‌هاي اينترنتي و سرقت‌هاي آنلاين را كاهش داد.

ايسنا: در سال‌هاي اخير استفاده از كارت‌هاي بانكي براي خريدهاي اينترنتي، تراكنش‌هاي غير حضوري، پرداخت‌هاي درون برنامه‌اي و … با افزايش چشم‌گيري روبرو شده و اين در حالي است كه به همين نسبت كلاهبرداران اينترنتي و سودجويان نيز بيشتر شده‌اند.

كلاهبرداران اينترنتي يا همان سارقان آنلاين سعي مي‌كنند با عمليات فيشينگ (Phishing) به اطلاعات هويتي يا مالي افراد دست پيدا كنند و سودجويي و سرقت خود را از اين طريق انجام دهند.

فيشينگ يا سرقت آنلاين در عمل به صورت كپي دقيق رابط گرافيكي يك وب‌گاه معتبر مانند بانك‌هاي آنلاين انجام مي‌شود كه ابتدا كاربر از طريق ايميل يا آگهي‌هاي تبليغاتي سايت‌هاي ديگر، به اين صفحه قلابي راهنمايي مي‌شود. سپس از كاربر درخواست مي‌شود اطلاعاتي مانند اطلاعات كارت اعتباري خود در آنجا وارد كند كه در صورت گمراه شدن كاربر و وارد كردن اطلاعات خود، فيشرها به اطلاعات شخص دسترسي پيدا مي‌كنند.

شايد بارها شنيده باشيد كه شركت‌ها و بانك‌هايي كه درگاه پرداخت آنلاين ارائه مي‌كنند، براي مشتريان خود پروتكل‌هاي امنيتي خاصي را در نظر مي‌گيرند و نشان‌ها و فرآيندهايي را ايجاد مي‌كنند كه كاربر با استفاده از آن‌ها بتواند به درستي به درگاه پرداخت آنلاين پي ببرد.

شبكه‌هاي اجتماعي بزرگ مانند فيسبوك، اينستاگرام، تلگرام و … كه اين روزها بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند، از ضريب امنيتي بالايي برخوردارند و با توجه به افزايش مستمر سطح امنيتي آن‌ها، عملاً نفوذ به اين اپليكيشن‌ها بدون كمك خود كاربر امكان‌پذير نيست تا جايي كه برخي از اين شبكه‌ها براي افرادي كه بتوانند باگ‌هاي امنيتي پيدا كنند، جايزه قابل توجهي در نظر گرفته‌اند.

اما اقدامي كه فيشرها انجام مي‌دهند اين است كه از طريق برخي آگهي‌هاي تبليغاتي، افراد را به سمت درگاه‌ها و صفحه‌هاي ساختگي با شكل شبكه‌هاي اجتماعي هدايت مي‌كنند و در صورتي كه كاربر به موارد امنيتي توجه نكند، مي‌تواند در تله فيشينگ بيفتد.

جلوگيري از سوءاستفاده در تراكنش‌هاي غيرحضوري و خريدهاي اينترنتي، دليلي بود كه بانك مركزي را مجاب كرد با اجراي طرح رمزهاي دوم يك‌بار مصرف، اين تهديدات را كاهش دهد، اما اين طرح به دليل برخي مشكلات، ديرتر از آن تاريخي كه اعلام شده بود، اجرايي خواهد شد.

در اين ميان يكي از اقداماتي كه مردم مي‌توانند براي كاهش ريسك سرقت‌هاي آنلاين انجام دهند، اين است كه حساب‌هاي بانكي خود را تفكيك كنند؛ در واقع به جاي اينكه بخش عمده‌اي از پول خود را در حسابي نگه دارند و با كارت متصل به آن حساب، خريدهاي آنلاين خود را انجام دهند، يكي از حساب‌هاي خود را براي انجام اين كار در نظر بگيرند و پول كمي در آن داشته باشند.

امروزه بسياري از مردم ايران از كارت‌هاي بانكي براي خريدهاي آنلاين، خريد شارژ سيم‌كارت، پرداخت غيرحضوري قبوض و ساير تراكنش‌هاي بانكي استفاده مي‌كنند كه به اين ترتيب، افراد بهتر است براي اين اقدامات كارت بانكي ديگري جدا از حساب اصلي‌شان دريافت كنند و پول خود را در آن بريزند و اين اقدامات را با آن كارت انجام دهند.

به اين ترتيب، ريسك استفاده از تراكنش‌هاي غيرحضوري نيز كاهش مي‌يابد و در صورتي كه اين اتفاق براي كاربر رخ دهد، ضرر مالي هنگفتي به او نمي‌خورد.


برگشت به تلکس خبرها