تلکس خوزنا : ۵ نشانه هشداردهنده ورزش بيش از حد
چهارشنبه، 1 خرداد 1398 - 07:55     کد خبر: 83363

برنامه‌ريزي و دنبال كردن يك رژيم ورزشي منظم مسأله‌اي است كه افراد بسياري در تلاش براي انجام آن هستند اما اگر چه ورزش فوايد سلامت بسياري را ارائه مي‌كند، زياده‌روي در آن نيز مي‌تواند نتايجي نامطلوب به همراه داشته باشد.

 عصر ايران به نقل از "كر ۲" نوشت: خستگي پس از انجام تمرينات ورزشي مي‌تواند به واسطه تأمين سوخت ناكافي براي بدن شكل بگيرد اما گاهي اوقات خستگي شديد پس از ورزش در واقع نشانه‌اي از استراحت ناكافي بدن بين جلسات تمرين و ناتواني آن در ترميم و تقويت شرايط خود است.

در شرايطي كه ميزان ورزش:ي كه بايد انجام دهيد به عوامل مختلفي از جمله سن، سلامت كلي و اهداف شما بستگي دارد، برخي نشانه‌هاي كلي مي‌توانند از سخت گرفتن بيش از حد به خود و زياده‌روي در ورزش حكايت داشته باشند.

ورزش بيش از حد مي‌تواند به خستگي و عدم تحقق اهداف مد نظر شما منجر شود. در اين شرايط بهترين كاري كه مي‌توانيد براي سلامت خود انجام دهيد، كاهش فشار تمرينات يا ايجاد تغيير در برنامه ورزشي است.

نشانه‌هاي هشدار دهنده ورزش بيش از حد

به جاي افزايش سطوح انرژي پس از ورزش با احساس خستگي شديد مواجه هستيد

خستگي پس از انجام تمرينات ورزشي مي‌تواند به واسطه تأمين سوخت ناكافي براي بدن شكل بگيرد اما گاهي اوقات خستگي شديد پس از ورزش در واقع نشانه‌اي از استراحت ناكافي بدن بين جلسات تمرين و ناتواني آن در ترميم و تقويت شرايط خود است.

برنامه خواب نامنظم و ضعيفي داريد

آيا در به خواب رفتن و خواب باقي ماندن مشكل داريد يا بدون در نظر گرفتن اين كه چند ساعت در شب مي‌خوابيد همچنان با احساس خستگي مواجه هستيد؟ اين مشكلات مي‌توانند نشانه‌اي از سطوح بيش از حد كورتيزول در بدن باشد. كورتيزول يك هورمون استرس است كه انجام ورزش بيش از حد يكي از دلايل ترشح آن در بدن است. كورتيزول اضافه مي‌تواند بر كيفيت و كميت خواب تأثيرگذار باشد.

غمگين هستيد

در بهترين حالت انجام ورزش موجب ترشح اندورفين در بدن مي‌شود كه به بهبود خلق و خو و احساس تندرستي و خوشبختي منجر مي‌شود. با اين وجود، ورزش بيش از حد مي‌تواند نتيجه‌اي متضاد داشته باشد و با احساس غم و ناراحتي بيشتر مواجه شويد. بين جلسات ورزش خود زمان كافي براي استراحت اختصاص دهيد.

تحريك‌پذيرتر از حد عادي شده‌ايد

اگر بيشتر از حد عادي آشفته و پريشان هستيد و تحريك‌پذيري شما نسبت به گذشته افزايش يافته است، شايد انجام ورزش بيش از حد زمينه‌ساز اين شرايط شده باشد. زمان بيشتري را براي استراحت و ريكاوري اختصاص دهيد تا جسم و روان شما سپاسگزار اين شرايط باشند.

بيشتر از حد معمول بيمار مي‌شويد

سرماخوردگي يا مواجهه مكرر با علائم آنفلوآنزا مي‌تواند در نتيجه صرف زمان بيش از حد در باشگاه رخ دهد. اگر به رغم برخورداري از يك سيستم ايمني به طور كلي خوب به طور مكرر بيمار مي‌شويد، اين مي‌تواند نشانه‌اي از تضعيف سيستم ايمني شما به‌واسطه ورزش بيش از حد باشد كه هر چه بيشتر مستعد ابتلاء به بيماري شده‌ايد.

چگونه از فعاليت بيش از حد در باشگاه پرهيز كنيم

اگر حتي برخي از علائم بالا را تجربه مي‌كنيد، خبر خوب اين است كه گزينه‌هاي مختلفي براي كمك به پيشگيري از ورزش بيش از حد وجود دارند كه از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

استراحت به ميزان كافي

حتي فعال‌ترين افراد نيز به استراحت بين جلسات ورزشي يا فعاليت طولاني نياز دارند تا ريكاوري بدن به خوبي صورت بگيرد. يك يا دو روز استراحت بين جلسات تمرينات ورزشي شديد براي بهبود شرايط بدن ضروري است.

غذا خوردن و نوشيدن مايعات به ميزان كافي

اگر آب و سوخت مورد نياز بدن را به ميزان كافي تأمين كنيد، جلسات ورزشي شما كارآمدتر خواهند بود و بدن پس از انجام تمرينات ورزشي روند بهبودي را راحت‌تر طي مي‌كند.

تنظيم شدت تمرينات

به جاي حضور روزانه در جلسات ورزشي طولاني‌مدت و فرساينده، شدت تمرينات خود را تنظيم كرده و پس از يك جلسه تمرينات ورزشي شديد، روز بعد را به فعاليت‌هايي با شدت كمتر مانند انجام حركات كششي، مديتيشن يا يوگا اختصاص دهيد.


برگشت به تلکس خبرها