تلکس خوزنا : سود سهام عدالت "فوت‌شدگان" چه مي‌شود؟
چهارشنبه، 1 خرداد 1398 - 12:00     کد خبر: 83368

در روزهايي كه سود سهام عدالت در حال پرداخت است، آماري مبني بر فوت ۲.۵ ميليون نفر از مشمولان سهام عدالت و اينكه وراث بسياري از آنها براي تعيين تكليف آن مراجعه نكرده‌اند، اعلام شده است كه طبق قانون بايد مبالغ مربوط به سود سهام عدالت آنها سرمايه‌گذاري شود و در هر زماني كه وراث رجوع كردند سود سهام‌شان را بگيرند.

 ايسنا: اواسط اسفند ۱۳۹۵ بود كه در سالن اجلاس سران، مراسم رونمايي از ساماندهي طرح سهام عدالت با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل سازمان خصوصي‌سازي برگزار شد تا درباره مرحله اول از مراحل ساماندهي سهام عدالت اطلاع رساني شود.

ساماندهي سهام عدالت سه مرحله دارد؛ در مرحله اول كه از اسفند ۱۳۹۵ شروع شد مشمولان سهام عدالت از طريق سامانه www.samanese.ir از وضعيت صورت حساب‌شان آگاه شدند.

در مرحله دوم، چگونگي ايجاد صندوق‌هاي ETF بررسي شد. البته پيشنهاد ايجاد صندوق‌هاي ETF از طريق دولت و سازمان خصوصي‌سازي صورت گرفت كه مدتي است اين پيشنهاد در مجلس رفته اما مراحل بررسي و اقدامات لازم در اين مورد طولاني شده و تاكنون درباره آن تصميم مشخصي گرفته نشده است. در مرحله سوم نيز سهام عدالت قابليت خريد و فروش پيدا مي‌كند.

در سال ۹۶ و ۹۷ و دو ماهي كه از سال ۹۸ مي‌گذرد، سود سهام عدالت مربوط به سال‌هاي مالي ۹۵ و ۹۶ به حساب مشمولان واريز شد. اما در عين حال تعدادي در سال‌هاي گذشته براي ثبت‌نام سهام عدالت اقدام نكردند و در اين روزها كه درباره پرداخت سود سهام عدالت صحبت‌هاي زيادي مي‌شود، جاي سوال است كه مي‌توانند اقدام به ثبت‌نام اين سهام كنند يا خير.

سازمان خصوصي‌سازي در اين مورد به طور شفاف پاسخ داده كه چنين امكاني وجود ندارد و ثبت‌نام جديدي براي سهام عدالت صورت نمي‌گيرد، چراكه در اين مورد خاص بايد شوراي سياست‌گذاري اصل ۴۴ تصميم بگيرد و اين شورا تصميمي در راستاي ثبت‌نام جديد سهام عدالت ندارد.

۲.۵ ميليون نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده‌اند

در عين حال حدود ۲.۵ ميليون نفر از مشمولان سهام عدالت فوت شده‌اند و وراث بسياري از آنها براي تعيين تكليف سهام عدالت متوفي به دفاتر پيشخوان دولت مراجعه نكرده‌اند. در اين مورد شوراي عالي سياست‌هاي اصل ۴۴ اعلام كرده كه سازمان خصوصي‌سازي با همكاري وزارت اقتصاد بايد مبالغ مربوط به سود سهام عدالت آنها را سرمايه‌گذاري كند و در هر زماني كه وراث فوت شده رجوع كردند بتوانند از حق خود براي سود سهام عدالت منتفع شوند.

اما فرضيه ديگري هم وجود دارد؛ مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي مي‌گويد احتمال دارد به شوراي سياست‌گذاري اصل ۴۴ پيشنهاد داده شود كه سهام عدالت اين افراد به افرادي واگذار شود كه از ثبت‌نام سهام عدالت جا مانده‌اند. اما موافقت يا عدم موافقت با اين موضوع با شوراي عالي اصل ۴۴ است و تنها اين شورا مي‌تواند در اين مورد رأي دهد.


برگشت به تلکس خبرها