تلکس خوزنا : 10 علامت هشداردهنده آلزايمر
پنجشنبه، 27 تیر 1398 - 08:30     کد خبر: 84175

حتما شما هم در اطرافيان خود با سالمنداني مواجه بوده‌ايد كه يك خاطره از دوره كودكي خود را بارها برايتان تعريف كرده باشند اما در پاسخ به سوال شما كه آيا داروي خود را در زمان مقرر مصرف كرده‌اند يا نه، سر در گم بمانند و يا حتي به ياد نياورند كه تحت درمان دارويي هستند. مواردي اين چنيني همگي از نشانه‌هاي بروز بيماري آلزايمر است.

 ايسنا: بيماري آلزايمر شروع تدريجي و خاموش دارد، ممكن است طولاني‌مدت جلب توجه نكرده و به اشتباه تصور شود كه اين تغييرات بخشي از روند طبيعي پيري است. عدم توجه به علائم بيماري موجب مي‌شود كه بيماري دير تشخيص داده شود و اين در حالي است كه با تشخيص زودهنگام بيماري آلزايمر مي‌توان سير پيشرفت بيماري را كنترل كرد و معلوليت ناشي از بيماري را حداقل تا پنج سال به تعويق انداخت.

۱۰ علامت هشداردهنده آلزايمر

۱۰ علامت هشدار دهنده آلزايمر عبارتند از:

اختلال در حافظه
اختلال حافظه در حدي كه در انجام فعاليت‌هاي روزانه مشكل ايجاد كند؛ افراد معمولي ممكن است يك قرار ملاقات، اسم همكار و يا شماره تلفني را فراموش كنند و سپس به خاطر آورند، اما فرد مبتلا به آلزايمر اغلب مسائل به ويژه مسائلي را كه اخيراً اتفاق افتاده فراموش مي‌كند و هرگز هم به خاطر نمي‌آورد.

اختلال در انجام كارهاي عادي

فرد پرمشغله ممكن است كه گاهي حواسش پرت شود مثلاً هويج را كه براي استفاده در كنار غذاي اصلي پخته بر روي اجاق گاز جا بگذارد و تا پايان صرف غذا هم به خاطر نياورد، اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر به تدريج توانايي پخت غذا را از دست مي‌دهد و گاهي نيز فراموش مي‌كند كه غذا خورده است.

ضعف بيان

براي همه افراد پيش مي‌آيد كه در پيدا كردن لغات مناسب دچار مشكل شوند ولي فرد مبتلا به بيماري آلزايمر گاهي كلماتي را از ياد مي‌برد و لغات نامناسب جايگزين مي‌كند كه در نتيجه جملاتش نامفهوم مي‌شوند. اشتباهات دستوري و ناتواني دنبال كردن، يك موضوع از ديگر نشانه‌هاي بيماري است.

گم كردن زمان و مكان

به طور طبيعي گاهي اوقات ممكن است افراد روزهاي هفته، تاريخ روز و يا مقصدشان را فراموش كنند ولي دوباره با تمركز آنها را به خاطر بياورند. فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است در خيابان، راه خود را گم كرده و نداند كه چگونه به آنجا رفته است و يا نتواند از آنجا به خانه خود برگردد.

ضعف يا كاهش قضاوت

ممكن است فرد مبتلا به بيماري عفوني مراجعه به پزشك را به تعويق بياندازد ولي بالاخره اين كار را انجام مي‌دهد، اما فرد مبتلا به آلزايمر نه مشكلاتش را درك مي‌كند و نه مراجعه به پزشك را ضروري مي‌داند. اختلال در تصميم‌گيري‌هاي ساده مانند پوشيدن لباس‌هاي زمستاني در گرماي تابستان از ديگر علائم هشدار دهنده بيماري است.

اختلال در تفكر ذهني

گاه و بي گاه ممكن است افراد رسيدگي به حساب‌هاي مالي خود را مشكل بدانند، اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر به تدريج ارقام را فراموش مي‌كند و نمي‌داند با آنها چه كار كند.

جابه‌جا گذاشتن اجسام

هر كسي ممكن است كه موقتاً كليد يا كيف پولش را سر جايش نگذارد، ولي فرد مبتلا به آلزايمر ممكن است اجسام را در جاهاي نامربوط بگذارد؛ مثلا گذاشتن كتاب در يخچال و يا ساعت‌مچي در قندان.

تغييرات در حالات و رفتار

همه ممكن است گهگاهي غمگين و يا بداخلاق باشند، اما در فرد مبتلا به بيماري آلزايمر، خلق بيمار مي‌تواند سريع تغيير كرده و بدون هيچ دليلي آرامش به اشك و خشم تبديل شود.

تغييرات در شخصيت

به صورت طبيعي ممكن است شخصيت افراد با افزايش سن كمي تغيير كند، ولي تغيير شخصيت در فرد مبتلا به بيماري آلزايمر مي‌تواند شديدتر باشد. اين تغييرات شامل سردرگمي، ترس، بدبيني، منزوي شدن، بي‌تفاوتي و يا بروز رفتارهاي نامناسب است.

از دست دادن انگيزه

به طور طبيعي افراد گاهي از كار در منزل، فعاليت‌هاي شغلي و يا وظايفي اجتماعي خسته مي‌شوند، ولي در نهايت پس از كمي استراحت دوباره انگيزه خود را باز مي‌يابند، اما فرد مبتلا به بيماري آلزايمر ممكن است نسبت به وقايع و رويدادهاي محيط زندگي و خانواده‌اش كاملا بي‌تفاوت به نظر آيد.


برگشت به تلکس خبرها