تلکس خوزنا : كشتي و ژيمناستيك سبب كوتاهي قد نمي‌شود
پنجشنبه، 27 تیر 1398 - 08:30     کد خبر: 84176

عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم ورزشي معتقد است: رشته‌هايي همچون ژيمناستيك و كشتي سبب كوتاهي قد نمي‌شود، بلكه فشار پيش از حد تمرينات ورزشي به كودكان موجب آسيب به صفحات رشد و استخوان قدي مي‌شود و در نتيجه كوتاهي قد را به دنبال خواهد داشت.

ايسنا:دكتر امين غلامي با بيان اينكه شروع زودهنگام ورزش تخصصي قبل از سن ۱۰ سالگي امكان دارد آسيب‌هاي جبران ناپذيري را به صفحات رشد و استخوان قدي كودك وارد كند، افزود: شروع زودهنگام فعاليت‌هاي ورزشي در برخي رشته‌ها همچون ژيمناستيك، اسكيت و شنا قبل از سن ۱۰ سالگي چون سبب نشاط كودك مي‌شود و جنبه تفريحي دارد، توصيه مي‌شود اما در رشته‌هاي سنگين همانند كشتي و وزنه‌برداري كه هنوز رشد شناختي كودك تقويت نشده و نياز به يكسري آمادگي بدني خاص دارد. به هيچ عنوان قبل از سن ۱۰ سالگي توصيه نمي‌شود و احتمال دارد فشار پيش از حد تمرينات به صفحات رشد و استخوان‌هاي بلند كودك آسيب بزند.

وي گفت: اينكه گفته مي‌شود كشتي يا ژيمناستيك سبب كوتاهي قد مي‌شود و يا واليبال و بسكتبال در افزايش قد تاثير دارد منطق اشتباهي است و از نظر علمي ثابت شده نيست. آنچه كه در رشد قدي كودك تاثيرگذار است، انجام فعاليت‌هاي ورزشي هدفمند در دوران كودكي است. همان طور كه كودك براي ورود به مدرسه نياز دارد تا رشد شناختي او تقويت شود در ورزش نياز براي ورود به ورزش حرفه اي و تخصصي بايد يكسري آموزش‌هاي بنيادين را سپري كرده باشد.

غلامي اضافه كرد: شروع زودهنگام ورزش حرفه‌اي و تخصصي نه تنها به صفحات رشد كودك آسيب مي‌زند بلكه از نظر رواني و اجتماعي نيز آسيب‌هاي جبران ناپذيري را به دنبال خواهد داشت. زيرا كودك با انجام ورزش به دنبال يكسري هيجانات است و ورزش حرفه‌اي به صورت رسمي برگزار مي‌شود نه تفريحي و اين مساله از نظر بعد رواني و اجتماعي تاثير نامطلوبي بر روي كودك مي‌گذارد و سبب مي‌شود تا به حداكثر رشد قدي نرسد.

مسوول كانون علمي بازي و ورزش در كودكان در پايان افزود: در رشته‌هاي سنگين همانند كشتي و وزنه‌برداري كه قدرتي و فشار تمرينات سنگين است و كودك با توجه به سنش چون قادر به تحمل تمرينات سنگين نيست، اين فشارها مي‌تواند روي استخوان قدي كودك تاثير نامطلوبي بگذارد و رشد او را تحت تاثير قرار دهد. بنابراين طراحي و فشار تمرينات از سوي مربي در كوتاهي يا افزايش قد كودك تاثير زيادي دارد و ماهيت هيچ رشته ورزشي در اين زمينه تاثيرگذار نيست.


برگشت به تلکس خبرها