تلکس خوزنا : مراحل تشريفات «استخدام» حق‌التدريسي‌ها و نهضتي‌ها
شنبه، 23 شهریور 1398 - 13:39     کد خبر: 84996

وزير آموزش و پرورش با بيان اينكه غني‌ترين شغل هستي، معلمي است اظهار كرد: بايد معلمان را ارج بگذاريم؛ آنها بايد از برترين منزلت‌هاي اجتماعي برخوردار باشند. تلاش مي‌كنيم لايحه ويژه‌اي براي معلمان تنظيم كنيم و قانون ويژه براي آنها داشته باشيم.

 ايسنا:محسن حاجي ميرزايي در مراسم معارفه‌اش به عنوان وزير آموزش و پرورش با اشاره به زمينه‌هاي برقراري عدالت آموزشي از حيث دسترسي به فرصت‌هاي برابر گفت: قريب به ۵۰ هزار مدرسه ما زير ۵۰ دانش آموز دارد.

وي افزود: شايد هيچ نهادي فراگيرتر از آموزش و پرورش نباشد. پوشش تحصيلي پيش از دبستان از ۱۲ درصد در پيش از انقلاب به ۷۰ درصد و نرخ پوشش دوره دبستان به ۹۸، دوره متوسطه اول به ۹۵ و متوسطه دوم به ۸۵ درصد رسيده و نسبت دختران به پسران ۴۸ درصد است كه نشان دهنده توزيع فرصت‌هاي آموزشي برابر است.

حاجي ميرزايي با بيان اينكه سرانه فضاي آموزشي ۳.۵ برابر شده و دانش تخصصي معلمان افزايش يافته است گفت: نقطه عطف انفجار جمعيتي كشور را آموزش و پرورش تحمل كرد و اين دوران را پشت سرگذاشت و از روزهاي سخت مدارس چندنوبته سربلند بيرون آمد.

وي ادامه داد: روند افزايش دانش آموزان در چندسال اخير شروع شده است. اين نظام تا چه حد در دستيابي به اهدافش توفيق يافته؟ سندتحول با نقد جدي به تعليم و تربيت از ميزان دستيابي به اهداف تدوين شده و چرخش‌هايي را در برنامه درسي و... پيش بيني كرده است.

وي با اشاره به يكي از خطراتي كه همه سازمان ها را تهديد مي‌كند گفت: فاصله گرفتن از ماموريت‌هاي اصلي، اين خطر بزرگ است. هر دستگاهي بايد پاسخ دهد براي تحقق چه هدفي شكل گرفته و آيا تحقق يافته است يا خير؟. مهمترين ماموريت آماده كردن افراد براي ورود به جامعه، به زيستن، ايستادن روي پاي خود در شرايط دشوار است. بايد فطرت دانش آموزان به نحو موثري شكوفا و ارزش هاي ما به نسل آينده منتقل شود.

حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه سرعت پيشرفت تكنولوژي انسان ها را در موقعيت‌هايي قرار مي‌دهد كه مقابله با آن برخوردها، توانمندي هاي ويژه‌اي را مي طلبد گفت: امروز يكي از نگراني‌هاي بزرگ ما توسعه آسيب هاي اجتماعي است كه اساس آن مي تواند در آموزش و پرورش حل شود. بايد مصونيت‌هاي لازم در دوره آموزش عمومي ايجاد شود و افراد درك درستي از خود داشته و توانايي نه گفتن داشته باشند. بايد در جهت توسعه آموزش كار كنيم اما براي تحقق ماموريت هايمان هنوز در گام هاي نخستين هستيم.

حاجي ميرزايي با بيان اينكه بايد تجربيات خود را به آيندگان منتقل كنيم گفت: هرچند در المپيادها رشد چشمگير داريم اما رشد جزيره‌اي نشان دهنده رشد در همه جوانب نيست. بايد فرصت‌ها عادلانه توزيع شود، همه دانش آموزان از يك آموزش‌ با كيفيت برخوردار نيستند.

حاجي ميرزايي ادامه داد: دسترسي‌ به آموزش باكيفيت حق همه شهروندان است و ما متعهد ايفاي آن هستيم، اما هنوز در ابتداي راهيم. آموزش و پرورش بايد به نيازهاي جامعه پاسخ دهد. انديشمندان معتقدند سرعت تحول به گونه اي است كه در آينده چهره مشاغل تغيير مي‌كند و متحول مي‌شود، دانش آموزان ما تا چه حد آمادگي ورود به عرصه‌هاي جديد را دارند؟.

وي با اشاره به اينكه پليدي ها و تيرگي ها در صورتي به جامعه هجوم مي آورد كه آن جامعه آگاه به مختصات زمان خود نباشد گفت : آموزش و پرورش فروش كالا از توليد كننده به مصرف كننده نيست، دانش آموزان خريدار صرف نيستند اين مجموعه بايد براي نيازهاي آنها حرف هاي روشن بزند. ترويج شادي و نشاط به عنوان يك حق مسلم نكته‌اي است كه بايد به آن توجه كرد.

وي با بيان اينكه غني ترين شغل هستي، معلمي است اظهار كرد: بايد معلمين را ارج بگذاريم، آنها بايد از برترين منزلت‌هاي اجتماعي برخوردار باشند. تلاش مي‌كنيم لايحه ويژه‌اي براي معلمان تنظيم كنيم و قانون ويژه براي آنها داشته باشيم.

 حاجي ميرزايي افزود: داشتن يك برنامه خوب شرط لازم است اما كافي نيست. اجراي يك برنامه چندبرابر پيچيده‌تر از تدوين آن است. براي تحقق اهداف سندتحول چندپيش نياز لازم است، نخست گفتمان سازي است و بايد مورد اشتراك و اتفاق همگان قرار بگيرد.


وزير آموزش و پرورش افزود: همچنين بايد واقع بين باشيم و مسائل آزاردهنده‌اي كه روي زمين مانده را بهبود بدهيم، وضعيت اعتبارات و نيروي انساني نيازمند توجه سريع و عاجل است. چون اعتبارات آموزش و پرورش عليرغم تخصيص بيش از ۱۰۰ درصدي به علت اشكال ساختاري كه در بودجه ريزي وجود دارد تكافو نمي‌كند و بايد براي حل آن تلاش كنيم.

وي افزود: تلاش مي كنيم بودجه ۹۹ كاستي‌هاي كمتري داشته باشد و با انباشت مطالبات و انتقال آن به سال هاي بعد مواجه نشويم. وقتي معلمي با تاخير حقوقش را مي‌گيرد معتقدم بيش از معيشت معلمان، نظام حكمراني اقتدار و صلابت ما آسيب مي بيند.

وي با اشاره به اهميت اقتصاد آموزش و پرورش گفت: اميدوارم پاي اقتصاددان ها به آموزش و پرورش باز شود و از ظرفيت هاي انبوه موجود براي حل مشكلات آموزش و پرورش بهره‌برداري كنيم.

 وزير آموزش و پرورش همچنين در حاشيه اين مراسم با بيان اينكه تعداد كلاس‌هاي درس ما ۵۵۰ هزار است گفت: مهرماه با حدود بيش از ۷۰۰ هزار معلم  و در مجموع ۹۰۰ هزار پرسنل و معلم كه اكنون ارائه خمات آموزشي را برعهده دارند آغاز مي شود.

وي درباره جزئيات آيين نامه اجرايي بكارگيري مربيان پيش دبستاني، نهضتي و حق‌التدريسي نيز گفت: كساني كه از سال ۷۹ تا ۹۱ به عنوان مربي پيش دبستاني، معلم حق التدريس يا آموزشيار نهضت سوادآموزي  به اشكال مختلفي با آموزش و پرورش همكاري كرده‌اند طي تشريفاتي كه شامل برگزاري آزمون و شركت در دوره آموزشي يك ساله است، به ميزان سهميه‌اي كه سازمان امور استخدامي اختصاص خواهد داد، به استخدام آموزش و پرورش در مي‌آيند.


برگشت به تلکس خبرها