تلکس خوزنا : اقلام مجاز و غيرمجاز در بوفه مدارس
دوشنبه، 25 شهریور 1398 - 12:38     کد خبر: 85023

مدير برنامه تغذيه نوجوانان دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت ضمن بيان ويژگي‌هاي پايگاه تغذيه استاندارد در مدارس، ‌درباره اقلام مجاز و غيرمجاز در پايگاه‌هاي تغذيه سالم در مدارس و همچنين سرانجام برنامه توزيع شير در مدارس در سال تحصيل جاري، توضيح داد.

 دكتر مريم زارعي در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن تعريف پايگاه تغذيه سالم در مدارس گفت: از هر مكاني در مدارس كه از نظر همكاران بهداشت محيط و كار داراي فضاي مناسبي براي فروش و تهيه اقلام خوراكي براي دانش‌آموزان باشد و اقدام به فروش اغذيه سالم كند، ‌ با عنوان پايگاه تغذيه سالم ياد مي‌شود. در گذشته ما اين مكان را با نام بوفه مدارس مي‌شناختيم، اما امروزه اين نام بهتر مي‌تواند اهميت اين محل را بيان كند. در مجموع در ۱۰۹ هزار و ۵۷۶ مدرسه كشور، ۴۹هزار پايگاه تغذيه سالم وجود دارد.

بي‌توجهي برخي مدارس به توصيه‌هاي تغذيه‌اي وزارت بهداشت

وي در ادامه با اشاره به شش گروه تغذيه سالم در هرم غذايي، افزود: يك تغذيه سالم شامل هرم غذايي كامل از نان و غلات، ‌ سبزيجات، ‌ ميوه‌ها، ‌ شير و لبنيات، ‌ حبوبات و مغزها، ‌ گوشت و تخم‌مرغ و گروه اقلام متفرقه شامل روغن‌ها، ‌ قندها و... است. بر همين اساس مواد غذايي به دو گروه مواد غذايي سالم و غيرسالم تقسيم بندي مي‌شوند. طبق اعلام وزارت بهداشت به وزارت آموزش و پرورش نيز مدارس بايد از ارائه مواد غذايي غيرسالم در پايگاه‌هاي تغذيه خود جلوگيري كنند؛ البته متاسفانه همچنان نيز شاهد عدم توجه به اين توصيه و دستورالعمل از سوي برخي مدارس هستيم.

مجازها و غيرمجازها در بوفه مدارس

مدير برنامه تغذيه نوجوانان دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، ضمن برشماري گروه غذايي ناسالم، اضافه كرد: فروش غلات حجيم شده شامل پفك، ‌ چيپس، ‌ ذرت بو داده شده و همچنين نوشابه، ‌ ماءالشعير، ‌ سوسيس و كالباس، ‌ همبرگر، سالاد الويه، ‌ انواع اشترودل، پنير، ‌ لواشك، ‌ بستني يخي و... در مدارس منع شده است. البته در عين حال، ‌ پايگاه تغذيه سالم در مدارس مي‌تواند به فروش خشكبار، ‌ مغزها، شيرهاي ساده، ‌ دوغ بدون گاز، آب ميوه غير صنعتي، ‌ بيسكوييت و كيك بدون كرم و غني شده با ريزمغزي‌ها، لقمه سالم شامل گردو، ‌ گوجه، ‌ خيار و ... اقدام كنند.

وي با اشاره به بازنگري هر ساله دستورالعمل خوراكي‌هاي سالم و غيرسالم كه در اختيار مدارس قرار مي‌گيرد، افزود: اين دستورالعمل با همكاري همكاران‌مان در مركز بهداشت محيط و كار، كارشناس سازمان دانش‌آموزي، كارشناس دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش و رئيس سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت با هدف تامين، حفظ و ارتقا سلامت جسمي، رواني و اجتماعي دانش‌آموزان هرساله تدوين و ابلاغ مي‌شود.

توصيه براي تغذيه مدارس مناطق محروم و عشايري

زارعي در خصوص برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي تغذيه مدارس در مناطق محروم نيز گفت: از آنجايي كه ممكن است امكانات داير كردن يك پايگاه تغذيه سالم به طور كامل در مناطق محروم و عشايري وجود نداشته باشد، توصيه ما اين است كه اقدام به فروش اقلامي كنند كه تاريخ انقضاء محصولات‌شان چك شده و نياز به نگهداري در يخچال را ندارند.

توزيع شير در مدارس مناطق محروم به شرط تامين اعتبار

زارعي همچنين درباره سرانجام برنامه شير مدرسه و توزيع شير ميان مدارس در سال تحصيلي جاري اظهار كرد: طبق تصميم گيري‌هاي صورت گرفته و از آنجايي كه بودجه تامين شير در تمام نقاط كشور وجود ندارد، ‌ مقرر شد تا توزيع شير تنها در مدارس مناطق محروم و كمتر برخوردار را شاهد باشيم؛ ‌ البته اينكه اين امر اجرايي مي‌شود يا نه به اين موضوع وابسته است كه نهادهاي ذي‌ربط نسبت به تامين اعتبار اين اقدام دست به كار شوند. به همين دليل همچنان نيز نمي‌توان اعلام كرد كه اين تصميم تا چه ميزان قطعي خواهد بود.

وي در پايان بهترين تغذيه براي دانش‌آموزان را تغذيه‌اي معرفي كرد كه تمام اقلام هرم غذايي را در خود جاي دهد و گفت: صبحانه اصلي‌ترين وعده براي دانش‌آموزان است و نبايد به هيچ عنوان از صرف آن غافل شوند. در طول روز نيز مصرف ميوه، ‌ شير، ميان‌وعده و... را براي تامين انرژي توصيه مي‌كنيم.

 

 

 


برگشت به تلکس خبرها