تلکس خوزنا : ماجراي درآمد ميلياردي از سود فروش «روپوش مدارس»!
دوشنبه، 25 شهریور 1398 - 12:40     کد خبر: 85024

معاون هماهنگي، اقتصادي و نظارت بر امور استان‌هاي سازمان دانش آموزي توضيحاتي درباره فرآيند ساماندهي روپوش فرم دانش آموزي ارائه و تاكيد كرد كه اين سازمان تا كنون ريالي از استان‌ها بابت درصد فروش لباس فرم دانش آموزي اخذ نكرده است.

 سيد هادي دلبري در گفت‌وگو با ايسنا، در واكنش به اخباري كه اخيرا پيرامون اخذ درصدي از سود فروش روپوش مدارس از اوليا و واريز آن به حساب سازمان دانش آموزي و همچنين كيفيت پايين و قيمت بالاي لباس فرم دانش‌آموزي منتشر شد اظهار كرد: سال گذشته وزير وقت آموزش و پرورش، ماموريت ساماندهي لباس فرم دانش‌آموزي را در قالب بخشنامه‌اي به سازمان دانش‌آموزي واگذار كرد.

وي افزود: هدف اين بود كه سازمان دانش‌آموزي امر نظارت، ساماندهي و مديريت فرآيندهاي اجرايي لباس فرم مدارس را از مرحله تهيه تا توزيع مديريت كند. در همين راستا دستورالعملي تنظيم و به كل كشور ابلاغ كرديم. همچنين تفاهم‌نامه‌اي با اتحاديه صنف پوشاك منعقد شد.

كوتاه شدن دست دلال‌ها و توليدي‌هاي زيرزميني

معاون هماهنگي، اقتصادي و نظارت بر امور استان‌هاي سازمان دانش‌آموزي با اشاره به تشكيل كارگروه‌هاي استاني كه قيمت‌گذاري، انتخاب نوع و كيفيت پارچه در آنجا به تصويب مي‌رسد اظهار كرد: آموزش و پرورش در اين كارگروه نمايندگاني داشت و همانطور كه گفته شد اتحاديه صنف پوشاك قيمت گذاري لباس فرم را در هر استان انجام دادند و نوع و كيفيت پارچه را تاييد كردند. اتحاديه توليدي‌هاي رسمي و داراي مجوز را به ما معرفي كرد تا در سامانه راه اندازي شده ويژه اين موضوع، ثبت نام كنند.

دلبري ادامه داد: ما نيز فراخواني صادر و توليدي‌ها را به مديران مدارس معرفي كرديم. به اين ترتيب دست دلالان و واسطه گراني كه داراي مجوز نبودند و زيرزميني كار مي‌كردند و تبعات بسياري را در سال‌هاي گذشته ايجاد كرده بودند كوتاه كرديم. ظرفيت توليدي‌ها در سامانه مشخص بود و مديران مدارس از طريق سامانه و نه به صورت انحصاري، توليدي‌ها را انتخاب و قرارداد بستند.

 			 				 					ماجراي درآمد ميلياردي از سود فروش «روپوش مدارس»!

لباس فرم اجبار نيست

شوراي مدرسه تصميم گيري مي‌كند كه امسال دانش آموزانش لباس فرم داشته باشند يا خير

وي درباره روند انتخاب رنگ، مدل و حتي لزوم تهيه روپوش مدارس در هر سال نيز گفت: شوراي هر مدرسه در اين موارد تصميم گيري و مصوب مي‌كند كه آيا لباس فرم لازم هست يا خير و مدل لباس فرم بايد چه باشد. بنابراين سازمان دانش آموزي دخالتي در اين موارد ندارد؛ لباس فرم اجبار نيست و شوراي مدرسه تصميم گيري مي‌كند كه امسال دانش آموزانش لباس فرم داشته باشند يا خير؛ البته ما در دستورالعمل ارسالي تاكيد كرديم كه مدارس حتي‌المقدور از رنگ و لباس سال قبل استفاده و در حالي كه لباس سال قبل هنوز قابل استفاده است خانواده‌ها را ناچار به خريد روپوش نو نكنند.

معاون هماهنگي، اقتصادي و نظارت بر امور استان‌هاي سازمان دانش آموزي با اشاره به نظارت نيروهاي سازمان دانش‌آموزي بر امر ساماندهي توليد و توزيع لباس فرم مدارس اظهار كرد: به توليدي‌ها اعلام كرديم كه يك بازه زماني را مشخص و لباس فرم را در مدرسه تحويل اولياء بدهند.

درآمد ۲۰۰ ميلياردي سازمان دانش آموزي از محل سود فروش روپوش مدارس صحت ندارد

دلبري در پاسخ به اينكه گفته شده درآمد سازمان دانش آموزي از محل لباس فرم مدارس در سال جاري به بيش از ۲۰۰ ميليارد تومان مي‌رسد گفت: حداقل در تهران و بيش از ۲۰ استان ديگر، ريالي بابت فرايند ساماندهي، فعاليت سامانه و نيروي انساني دريافت نكرده‌ايم و اين امر كاملا رايگان بود. هدف ما اين بود كه اوليا دغدغه نداشته باشند، قيمت تمام شده پايين بيايد و دست واسطه‌ها كوتاه شود. صرفا اهداف تربيتي، ترويج سادگي و همرنگي، تشوق به نظم و انضباط و حمايت از اقتصاد خانواده‌ها را دنبال مي‌كنيم و به دنبال منافع اقتصادي نبوديم.

وي ادامه داد: لباس فرم دانش آموزي در سال‌هاي گذشته متولي خاصي نداشت، و ما تلاش كرديم تا از دغدغه مديران بكاهيم. اخذ اين وجوهات صحت ندارد و مشخص نيست رقم ۲۰۰ ميليارد تومان از كجا آمده است. اين در حالي است كه بيش از ۵۰ درصد مدارس ما روستايي و غيردولتي‌اند و شامل طرح لباس فرم نيستند و شهر تهران هم هيچ مبلغي اضافه‌تر از قيمت مصوب اتحاديه اخذ نكرده و اگر هم مناطقي اين كار را انجام داده باشند مرتكب تخلف شده‌اند كه اگر به ما اعلام شود، رسيدگي مي‌كنيم.

معاون هماهنگي، اقتصادي و نظارت بر امور استان‌هاي سازمان دانش آموزي در پاسخ به اينكه در بخشنامه ارسالي به استان‌ها آمده است كه استان‌ها بايد حداكثر تا ۱۰ درصد هزينه روپوش مدارس را به حساب سازمان دانش آموزي واريز كنند گفت: بخشنامه‌ در تاريخ ۲۴ تيرماه اصلاح و به استان‌ها ابلاغ شده است و سازمان هيچ گونه وجهي از اين بابت دريافت نمي‌كند. اگر هم هزينه‌اي دريافت شود كاملا داوطلبانه بوده و صرف بخشي از هزينه‌هاي پشتيباني و توسعه خدمات مي‌شود.

دلبري افزود: حدود ۶۰۰۰ توليدي در سامانه ثبت نام كردند و در برخي مناطق نيز به صورت سنتي و دستي ثبت نام به عمل آمد؛ تخلفاتي هم در اين مدت رخ داده كه با آنها برخورد شده است.


برگشت به تلکس خبرها