تلکس خوزنا : احراز هويت مشتركان الزامي شد
چهارشنبه، 22 آبان 1398 - 13:56     کد خبر: 85864

احراز هويت متقاضيان سرويس‌هاي ارتباطي با دريافت مشخصات كد ملي و كد پستي توسط دارندگان پروانه اين سرويس‌ها، با هدف نشانه‌گذاري آدرس‌ها كد پستي به عنوان يك مكان شناسنامه‌دار انجام مي‌شود و بنابراين امكان سوءاستفاده از اطلاعات افراد هنگام دريافت اين سرويس‌ها وجود نخواهد داشت.

 ايسنا:چندي پيش اعلام شد از اين پس احراز هويت فردي و مكاني متقاضيان سرويس در حوزه ICT الزامي است و با توجه به قانون مجلس شوراي اسلامي درباره الزام اختصاص شماره ملي و كد پستي براي تمامي اتباع ايراني، تمامي دارندگان پروانه سرويس‌هاي تلفن همراه، خدمات ارتباطي ثابت (Servco)، اپراتورهاي مجازي (MVNO)، انتقال داده مبتني بر فناوري بي‌سيم ثابت (FWA) و ارتباطات راديويي (SAP)، ارائه‌دهندگان ارتباطات ثابت (FCP) و پست بايد با دريافت كد ملي و كد پستي از متقاضيان سرويس، هويت فردي و مكاني آنان را احراز كنند.

بنابراين در حالي كه ارائه خدمات در حوزه ICT توسط دارندگان پروانه هر يك از خدمات ارتباطي با كد ملي و كد پستي الزامي است، درصورت عدم رعايت احراز هويت فردي و مكاني به اين شيوه، پيامدهاي هرگونه سوءاستفاده احتمالي از خدمات، به عهده دارندگان پروانه است و در صورت رعايت نكردن اين موضوع و گزارش بازرسان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، با دارندگان پروانه مطابق با قوانين مربوطه برخورد مي‌شود.

در اين زمينه مجيد حقي - معاون امور پستي، ارتباطي و فناوري اطلاعات عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- با اشاره به لزوم احراز هويت سجلي و مكاني، اظهار كرد: اپراتورها بايد اين احراز هويت را ثبت و اجرا كنند و دريافت مشخصات كد ملي و كد پستي بايد در ارائه سرويس رعايت شود. مهم‌ترين بحث هم كد پستي است زيرا ما با استفاده از كد پستي مي‌توانيم آدرس‌ها را نشانه‌گذاري كنيم و اينكه كد پستي به عنوان يك مكان تعريف‌شده و شناسنامه‌دار جا بيفتد.

حقي با تاكيد بر اهميت برجسته‌سازي و اهميت دادن به كد پستي، گفت: مزيت اول اين است كه مكان هركس در ارائه سرويس مشخص است و آخرين مكانش هم اگر جابه‌جا شود و تغيير پيدا كند، ثبت مي‌شود. ديگر اين‌كه در چنين شرايطي مي‌توانيم مشخصات كاربران را با كد پستي مشخص كنيم.

پيش از اين نيز اقداماتي براي احراز هويت كاربران انجام شده بود. از جمله سامانه شاهكار كه شبكه احراز هويت كاربران ارتباطي و واسط بين اپراتورهاي مخابراتي و مراجع تطبيق هويت است. اپراتورها پيش از ارائه سرويس به مشتركين خود، از طريق اين سامانه، هويت مشتركين را از نظر حقيقي يا حقوقي، ايراني يا خارجي بودن صحت‌سنجي مي‌كند و در صورت تأييد درستي اطلاعات در سامانه، اپراتور اجازه ارائه سرويس به مشتركين را دارد.

تطبيق شناسه سرويس و شناسه هويتي از قابليت‌هاي سامانه شاهكار است كه با مشخص شدن صاحبان سرويس‌هاي ارتباطي در اين سامانه، خدمات از هر سرويس ارتباطي به صاحب همان سرويس ارائه مي‌شود. با ايجاد اين امكان هيچ فردي حق استفاده از شماره همراه فرد ديگري براي ثبت‌نام در نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهاي موبايل بانك، پرداخت آنلاين، ثبت آگهي فروش، فروشگاه‌هاي آنلاين و ساير نرم‌افزارهايي كه حريم خصوصي در آن‌ها مطرح است و يا امكان تقلب و كلاه‌برداري در آن‌ها وجود دارد را نخواهد داشت.


برگشت به تلکس خبرها