تلکس خوزنا : توان توليد ورق‌هاي اي پي آي در داخل كشور را داريم
چهارشنبه، 22 آبان 1398 - 18:52     کد خبر: 85865

 تحريم‌ها امروز براي همه صنايع يك تهديد است اما تحريم‌ها براي ما تبديل به فرصت شده‌اند تا بتوانيم به ماموريت اصلي خود دست پيدا كنيم؛ مي‌توان گفت استفاده مفيدي از تحريم‌ها كرديم.

به گزارش خوزنا ؛ مديرعامل شركت فولاد اكسين خوزستان در نشست خبري كه در محل شركت فولاد اكسين خوزستان در اهواز برگزار شد،عنوان كرد: از سال ۸۸ تاكنون يك ميليون و ۵۰ هزار تن ورق فولادي توليد شده است. همچنين تا پايان شش ماهه امسال  ۳۹۵ هزار تن ورق توليد شد. متاسفانه در سال‌هاي اخير كه ركود در توليد داشتيم، سيستم شركت به صورت كارمزدي اداره مي‌شد و شمش‌ها از طريق شريك‌هاي تجاري و واسطه‌ها وارد شركت مي‌شد و در قبال توليد ورق، كارمزد ناچيزي دريافت مي‌شد.
امين ابراهيمي  اظهار كرد: در تامين مواد اوليه تا پايان سال ۹۸، سعي كرديم تا جايي كه امكان دارد مواد اوليه را از استان تامين كنيم. تا امروز ۳۵۰ هزار تن شمش تامين شد كه ۲۱۳ هزار تن آن از فولاد خوزستان، ۶۱ هزار تن از فولاد مباركه اصفهان و ۷۶ هزار تن از فولاد هرمزگان تامين شده است.

وي با بيان اينكه يكي از اتفاقات خوب رفتن به ماموريت اصلي و توليد ورق‌هاي اي پي آي كه مورد نياز صنعت نفت است بود، گفت: روزي توليد اين نوع ورق در كشور آرزو بود اما با حمايت‌هاي وزير نفت، توان توليد ورق‌هاي اي پي آي را در داخل كشور بدست آورديم. پيش از اين، اين ورق‌ها ۱۰۰ درصد از كشورهاي خارجي وارد مي‌شدند.

مديرعامل شركت فولاد اكسين خوزستان افزود: عمده مواد اوليه‌اي كه از خارج از استان تامين شد، به اين دليل بود كه در استان خوزستان توليد نمي‌شوند. در شش ماهه دوم سال ۹۷ تامين مواد اوليه از داخل استان نزديك به ۷۳ درصد افزايش يافته است.

ابراهيمي با اشاره به اينكه سياست شركت از فروش كارمزدي به فروش مستقيم تغيير كرده است، گفت: پيش از اين شمش خريداري مي‌شد و ما آن را در شركت تبديل به ورق مي‌كرديم و در خارج از استان به فروش مي‌رسيد اما با تغيير سياست، اين فروش مستقيما در استان انجام و ارزش افزوده آن در استان هزينه مي‌شود كه قاعدتا به شهرداري‌ها پرداخت مي‌شود. در سال ۹۷، ۱۲۴ ميليارد تومان ارزش افزوده از فروش محصولات داشتيم امسال نيز در شش ماهه اول ارزش افزوده به ۱۵۴ ميليارد تومان رسيد.

وي بيان كرد: در حال حاضر ۹۹۶ نفر به صورت مستقيم در اين كارخانه مشغول به كار هستند كه با احتساب نيروهاي پيمانكاري، حدود يك هزار و ۲۰۰ نيرو داريم، گفت: يكي از چالش‌هاي ما، نسبت نيروي ستادي به نيروي توليدي است كه در حال حاضر ۶۳ درصد نيروها توليدي و ۳۷ درصد ستادي هستند كه براي ما يك چالش است.

ابراهيمي ادامه داد: همچنين متوسط سن نيروها ۳۷ سال است و بالغ بر ۶۰ درصد نيروها تحصيلات كارشناسي به بالا دارند. عمده جذب نيروي ما طي سال‌هاي ۹۰ تا ۹۴ و با كمترين ضابطه انجام شده است. بر اساس ساختاري كه شركت دانيلي براي فولاد اكسين در نظر گرفته است ما با ۳۸۳ نفر نيروي مازاد مواجه هستيم.

وي ادامه داد: برنامه‌ريزي شده ساليانه سه محصول جديد را بومي‌سازي و وارد بازار كنيم و در حال حاضر نزديك به پنج محصول از جمله ورق اي پي آي و ورق S۴۶۰Q توليد شدند. ورق‌هايي كه نام آن‌ها از نام اكسين گرفته شده است و پيش از اين ۱۰۰درصد از خارج كشور وارد مي‌شدند را توليد كرديم؛ اين ورق‌ها در حوزه معادن استفاده مي‌شوند. همچنين توانستيم ورق A۲۸۳-Grade c را توليد كنيم؛ پيش از اين، اين محصول از كشورهاي خارجي وارد مي‌شد.

ابراهيمي بيان كرد: يكي از مسائل نگران كننده ما زنده نگه داشتن خط توليد شركت است، چون اعتقاد داريم تمام مشكلات كشور فقط در گرو توليد حل مي‌شوند و در اين راستا در شش ماه گذشته حدود ۶۰ ميليارد تومان در خط توليد هزينه شد.

وي با بيان اينكه شركت فولاد اكسين شرايط خاصي دارد و مشابه آن در شمال آفريقا و حوزه خاورميانه وجود ندارد، گفت: مهمترين ماموريت ما در پروژه‌هاي نفت و گاز است و با فعاليت‌هايي كه در حال انجام است شركت در حال بازگشت به جايگاه اصلي خود است. يكي ديگر از اقدامات شركت راه‌اندازي آزمايشگاه خوردگي با كمك يكي از شركت‌هاي دانش بنيان است كه مي‌توان گفت اين آزمايشگاه در نوع خود در كشور منحصر به فرد است؛ پيش از اين قرار بود اين آزمايشگاه به صورت كاملا خارجي راه‌اندازي شود.

ابراهيمي  در پايان تأكيد كرد: امروز اشتغال يكي از دغدغه هاي اصلي همه بخش ها است؛ نيروي انساني مازاد يك چالش براي شركت است ولي سعي كرديم كه به هيچ وجه منجر به بيكاري پرسنل نشويم و طرح هاي توسعه اي و پروژه اي را نيز تعريف مي كنيم تا نيروهاي فعلي را نگه داريم.

 


برگشت به تلکس خبرها