تلکس خوزنا : متعرضان به حريم رودخانه‌ها ۶ ماه تا سه سال حبس مي‌شوند
پنجشنبه، 23 آبان 1398 - 18:42     کد خبر: 85867

معاون استاندار و مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان گفت: هر گونه تعدي و تعرض به حريم رودخانه ها براساس قانون جديد سازمان مديريت بحران كشور از ۶ ماه تا سه سال حبس دارد.

به گزارش روابط عمومي مديريت بحران خوزستان، كيامرث حاجي زاده در نشست ستاد پيشگيري، هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران استان در فرمانداري شهرستان بهبهان، اظهار داشت: يكي از معضلات عمده در خوزستان تعدي و تعرض به حريم رودخانه ها است به عنوان مثال زماني رودخانه كرخه بالاي يك هزار و ۵۰۰ مترمكعب بر ثاينه دبي آب را عبور ميداد، ولي همين رودخانه به جايي رسيد كه در سيل اخير ۷۰۰ متر مكعب را عبور نمي داد و با دبي ۵۰۰ متر مكعب بر ثانيه آب وارد شهر و روستا شد.

وي افزود: تعدي و تعرض به حريم رودخانه چه از سوي دستگاه هاي دولتي و چه شركت‌هاي خصوصي ممنوع است و پيگرد قانوني دارد، لذا هيچ دستگاه و نهادي نبايد بدون مجوز سازمان آب و برق دست به حريم رودخانه ها بزند.

مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان با اشاره به اهميت مسيل ها و كانال هاي سيل بر، گفت: به هيچ وجه نبايد وارد مسيرهاي كانال هاي سيل بر شد و نبايد هيچ گونه ساخت و سازي در مسير آن‌ها صورت گيرد.

وي با بيان اين كه خوزستان در سه سال اخير از بحران‌هاي فراوان به بحران‌هاي دائمي تبديل شده است، توضيح داد: خوزستان در يك تا ۲ سال اخير يك روز يا هفته اي را بدون بحران سپري نكرده و مديران ما در بحران استان را مديريت مي كنند، لذا به منتقدان منصف اعلام مي كنيم اگر مي خواهيد مديريت استان را ارزيابي كنيد، بايد اين مديريت را در شرايط بحراني ارزيابي كنيد؛ چراكه در حالت عادي استان را مديريت نكرده اند و اين مساله شامل حال همه دستگاههاي استان مي شود.

حاجي زاده با اشاره به ويژگي هاي شهرستان بهبهان، بيان كرد: قطب كشاورزي و خرما، برخورداري از ۲ رودخانه مهم استان وجود صدها هزار هكتار جنگل و منابع طبيعي، دروازه ورودي خوزستان از شمال شرق و ... از جمله ويژگي هاي مهم اين شهرستان به شمار مي روند، از سوي ديگر  وجود پالايشگاه بيد بلند ۲ و پتروشيمي در بهبهان، اين شهرستان را در بحث انرژي نيز صاحب امتياز مي‌كند و در مجموع مي توان گفت هر آنچه كه خوزستان دارد بهبهان نيز در خود جاي داده است، لذا ظرفيت بهبهان براي توسعه و رشد آماده و مهيا است.

وي با بيان اين كه شهرستان بهبهان در زمينه توليد با يك برنامه درست مي تواند به رونق توليد در استان و كشور كمك به سزايي كند، توضيح داد:  در نظام جمهوري اسلامي كارهاي بزرگي در استان خوزستان و به تبع آن در بهبهان انجام شده است.

مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان ادامه داد: ما و مسئولان استان ضمن اين كه بايد قصورات را بپذيريم و جسارت عذر خواهي داشته باشيم و  در كنار آن بايد به مردم اميد بديهم و توجه جدي به اتحاد و انسجام داخلي براي مقابله با دشمنان اين سرزمين داشته باشيم، براساس فرمايش مقام معظم رهبري وظيفه ما تزريق اميد يه مردم است و كساني كه مي خواهند اميد را از مردم ما بگيرند در زمين مخالفان و دشمن بازي مي كنند.

وي با اشاره به بازيد هايي كه از شهرستان بهبهان در جهت رفع مشكلات اين شهرستان براي پيشگيري از حوادث و بحران هاي پيش بيني نشده داشت، گفت: سال گذشته با توجه به شروع سيلاب در استان بازديدي از سد آب گلم بهبهان داشتيم؛ چراكه پس از بارش هاي فراوان خطراتي داشت كه شهر بهبهان را تهديد مي كرد اكنون نيز با توجه به بارشهاي پيش رو در سال جاري بهتر است استحكام  بخشي و لايروبي اين سد پيش از شروع بارندگي ها آغاز شود.

حاجي زاده با اشاره به بازديد از كانال آب در سطح شهرستان بهبهان، ادامه داد: متاسفانه مناظري كه در اين كانال  و اطراف آن شاهد بوديم زيبنده شهر نيست و مي تواند مسبب  بحران هاي بعدي شود.

وي افزود: سازمان آب و برق استان بايد طرف مدت يك ماه پايين دست كانال سطح شهر بهبهان را لايروبي كند و براي اين منظور ۲ بيل مكانيكي را براي مدت يك ماه در اختيار فرمانداري و شهرداري اين شهرستان قرار دهد.

مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان ادامه داد: همچنين در بازديدهاي ديگر از مناطق مختلف شهرستان بهبهان خلاءهايي را به ويژه در مناطق روستايي و شهري و حتي در مركز بهبهان از نزديك شاهد بودم كه لازم است شركت هاي خدماتي استان به ويژه آب و فاضلاب شهري و روستايي اقدامات بيشتري در اين حوزه انجام دهند و فكر اساسي براي آن كند.

وي با اشاره به انجام طرح مطالعاتي آبخيزداري در منطقه تشان بهبهان به منظور كمك به بالابردن ذخائر آب زيرزميني و جلوگيري از خسارت ناشي از سيلاب، بيان كرد: اداره كل منابع طبيعي استان هر چه سريع تر نسبت به تهيه اين طرح ظرف مدت يك ماه اقدام كند و طرح خود را ارائه دهد تا از طريق توافق نامه استاني اعتباري براي آن اختصاص دهيم.

حاجي زاده ادامه داد: براي ساماندهي پل تيله كوه از ستاد مديريت بحران استان چهار ميليارد ريال اعتبار، براي ساماندهي آبنماي پل تشان هفت ميليارد ريال از محل از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مديريت بحران و  رسيدگي به وضعيت پل ورودي تشان يا آهنگران نيز از اعتبارات داخلي اداره كل راهداري تخصيص داده شده است.

وي همچنين بر رفع مشكلات روستاي پيرآباد و روستاي چم كنار اين شهرستان به ويژه در حوزه آب و فاضلاب تاكيد كرد و گفت: اعتبار رفع مشكلات اين ۲ روستا هركدام به ميزان پنج ميليارد ريال از محل ارزش افزوده تامين و طي سه ماه آينده اين اعتبار جهت ساماندهي تزريق مي شود.

مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان با اشاره به ظرفيت منطقه تشان در حوزه باغداري و گردشگري، تصريح كرد: وسعت زمين ها و شرايط آب و هوايي اين منطقه براي باغداري بسيار مناسب است و ضرورت دارد وام ها و تسهيلات براي ايجاد باغها درمنطقه در نظر گرفته شود با رفتن اهالي به سمت باغداري ابتدا از كشت هاي پر مصرف جلوگيري مي شود و سپس گردشگري در منطقه رونق و اشتغال زايي ايجاد مي شود.

وي بر لايروبي كانال آب خروار تاكيد كرد و گفت: شركت آب و فاضلاب روستايي مساله آبرساني به روستاي دو دانگه را تا ۲ ماه آينده برطرف سازد.

حاجي زاده ادامه داد: با توجه به نزديكي به انتخابات و همچنين نبود آنتن دهي در برخي نقاط شهرستان بايد برنامه جدي براي رفع اين مشكل از سوي شركت مخابرات گذاشته شود، از امروز نيز فيبرهاي نوري در حال تحويل به فرمانداري ها است و ظرف يك تا ۲ هفته آينده ب همه فرمانداري ها تحويل داده مي شود.

وي خاطرنشان كرد: ۲۰۰ پايه برق نيز براي تعويض پايه هاي برق خطر ساز به شهرداري ها داده مي شود، همچنين مكاتبات لازم براي خسارات وارده به پارك ساحلي بهبهان انجام شود تا خسارت آن از محل زيرساخت هاي سيل كمك شود.


برگشت به تلکس خبرها