تلکس خوزنا : هيچ موردي از كرونا در ايران گزارش نشده است
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 08:27     کد خبر: 86582

به گزارش تابناك، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي روز شنبه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: موارد ابتلا به كروناويروس جديد تاكنون در چندين كشور مشاهده شده است، اما اكثر موارد در كشور چين بوده است. در هر كشوري نظام مراقبت بيماري هاي آن در جهت كنترل اين بيماري اقدام مي كنند. اقداماتي كه براساس پروتكل علمي برخورد با طغيان ها، اپيدمي ها و پاندمي ها انجام مي شود.

در اين بيانيه آمده است: در كشور ما نيز با نظارت و راهبري معاونت بهداشتي و مركز مديريت بيماري هاي واگير در تمام پايانه هاي مرزي كشور به ويژه فرودگاه ها و بنادر بين المللي، پايگاه هاي مراقبت هاي بهداشتي مرزي با حضور تيم هاي متشكل از كارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بيماري ها فعال هستند و با تجهيزات مناسب هرگونه مورد مشكوك ورودي به كشور را تحت غربالگري و مراقبت هاي لازم قرار مي دهند.

«با شناسايي احتمالي هر مورد مشكوك به بيماري يا افراد داراي علائم، فرد مورد نظر تحت تدابير بهداشتي خاص قرار مي گيرد و بررسي ها و درمان هاي لازم صورت مي گيرد. اين اصل نه فقط براي اين ويروس و اين بيماري، بلكه سال هاي سال است در كشور براي پيشگيري و كنترل بيماري هاي واگير به ويژه بيماري هاي نوپديد جريان دارد. چنانكه در ايام اربعين حسيني، ورود اتباع از مرزهاي شرقي و غربي و در ديگر روزهاي سال حسب مورد و هشدارها تحت مراقبت قرار مي گيرند.»

وزارت بهداشت تاكيد كرد: نظام آزمايشگاهي كشور به صورت فعال هرگونه نمونه به دست آمده آزمايشگاهي از طريق واحدهاي بهداشتي درماني را بلافاصله مورد سنجش قرار مي دهند و نتايج آن براي اقدامات بعدي به مراجع ذي صلاح ارسال مي شود. اين اقدامات براساس پروتكل هاي فني و علمي است و ساختار بيماريابي، كنترل و پيشگيري از بيماري هاي كشور در منطقه خاورميانه شرايط مطلوبي دارد.

اين بيانيه مي افزايد: تمام اين موارد به معني آمادگي ساختار سلامت كشور براي پيشگيري از طغيان هرگونه بيماري است و احتياطات لازم براي پيشگيري به خودمراقبتي و توجه به اصول بهداشت فردي و عمومي نياز دارد. از هموطنان درخواست مي شود اطلاعات مربوط به اين بيماري را تنها از طريق رسانه هاي رسمي كشور و آن هم از مراجع رسمي حوزه سلامت پيگيري كنند.

پيشگيري كروناويروس جديد همانند بسياري از بيماري هاي ويروسي مجاري تنفسي بسيار ساده بوده و شامل شست و شوي مكرر دست و صورت با شوينده هاي مناسب، عدم تماس نزديك با افراد داراي علائم شبه آنفلوآنزا، پرهيز از مصافحه و روبوسي و در آغوش كشيدن، است.


برگشت به تلکس خبرها