تلکس خوزنا : پيشنهاد داير شدن مدارس در ۵شنبه‌ها
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 08:40     کد خبر: 86585

وزير اسبق آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه تقويم آموزشي قطعا نيازمند اصلاح است اظهار كرد: عليرغم محدوديت‌هاي قانوني باز هم آموزش و پرورش مي‌تواند تصميماتي اتخاذ كند، اما نگاه منفعلي در اغلب زمينه‌ها از جمله آموزش و پرورش داريم.

 ايسنا: عليرضا علي احمدي با بيان اينكه اشكالات ساختاري فراواني در كشور داريم كه ناهماهنگي‌هايي را در پي دارد گفت: يك علت مداخلات غيرتخصصي در آموزش و پرورش، به خود مسئولين آموزش و پرورش برمي‌گردد. مداخلات در زمان بنده هم وجود داشت ولي با قاطعيت ايستادم و اجازه ندادم حتي يك نفر معلم به تهران منتقل شود. يك نماينده مجلس درخواست انتقال همسرش را داشت كه در مقابلش ايستاديم و وي عليه ما استيضاح را كليد زد كه به نتيجه‌اي هم نرسيد.

وي افزود: در تمام اين مدت يك نفر به سفارش مجلس و يا دستگاه‌هاي ديگر استخدام نكردم و بازنشستگي ۱۷۵ هزار نفر صورت گرفت، اما بعد از اينكه رفتيم برخي افراد كشتي آموزش و پرورش را به گل نشاندند.


وزير اسبق آموزش و پرورش با بيان اينكه به عنوان مثال امكانات آموزش و پرورش درگير انتخابات است اما هزينه آن را پرداخت نمي‌كنند گفت: دستگاه‌ها به آموزش و پرورش فشار مي‌آورند اما بايد محكم باشد. متاسفانه فرهنگ لابي و بده بستان هم وجود دارد و اگر مسئولي بخواهد بماند بايد در مواردي بده بستان داشته باشد.

وي افزود: نمايندگان مجلس كار آموزش و پرورش را مختل مي‌كنند و فرمان آموزش و پرورش را در استان ها به دست مي‌گيرند و تا تغيير مدير مدرسه هم مداخله مي كنند.

علي احمدي با بيان اينكه آموزش و پرورش سالياني است كه از دست رفته است گفت: تنها بحث كميت مطرح نيست بلكه كيفيت هم بايد مورد توجه باشد. فرزندان ما بيشتر در فضاي مجازي حضوردارند و حضورشان در مدرسه باكيفيت نيست. 

وي ادامه داد: بررسي كنيد چه سهمي از مستخدمين آموزش و پرورش در ۴۰ سال گذشته از طريق مجاري رسمي تربيت معلم و چه سهمي از ديگر طرق وارد آموزش و پرورش شده‌اند؟ وقتي مربيان نهضت سوادآموزي كه تخصص آموزش بزرگسالان را دارند جذب آموزش و پرورش شده و به دوره ابتدايي مي روند چه اتفاقي مي‌فتد؟.

وزير اسبق آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه تقويم آموزشي قطعا نيازمند اصلاح است اظهار كرد: عليرغم محدوديتهاي قانوني باز هم آموزش و پرورش مي‌تواند تصميماتي اتخاذ كند.نگاه منفعلي در اغلب زمينهها از جمله آموزش و پرورش داريم. 

علي احمدي ادامه داد: از ۱۰ سال قبل به اين سو و از سال ۹۰ تا كنون از ۱۶۴ روز ناسالم در يك سال در تهران تا ۴۲ روز ناسالم در سال ديگر داشته‌ايم. بايد راهكار بيابيم. به عنوان مثال مي‌توان ۵شنبه‌ها كلاس درس داير كرد، در اين صورت ۳۲ روز به ساعات آموزش افزوده مي‌شود.

وي ادامه داد: يا مي‌توان بسته آموزشي توليد و از طريق شبكه رشد و مجاري چندرسانه‌اي در اختيار دانش آموزان قرار دهيم. اگر مدرسه دوشيفته نيست مي‌توان كلاس برگزار كرد و يا سيستم دو ترمي را سه ثلثه كرد؛ در اين صورت مي توان برنامه را طوري تنظيم كرد كه تعطيلي روزهاي آلودگي هوا در بين دوثلث قرار بگيرد. 

وي در برنامه تلويزيوني پرسشگر با بيان اينكه درست است كه مجلس در راس امور هست، ولي متاسفانه آموزش و پرورش را با برخي مصوبات بيچاره كرده است گفت: آموزش و پرورش بنگاه كاريابي نيست. درباره تغيير تقويم آموزشي نيز بايد بگويم كه خود آموزش‌ و پرورش دارد كوتاهي مي‌كند و مي تواند راهكارهاي جايگزيني را مصوب و اجرا كند. 


برگشت به تلکس خبرها