تلکس خوزنا : كاهش مدت زمان صدور گواهي مالياتي به سه روز
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 08:43     کد خبر: 86590

وزير امور اقتصادي و دارايي، از كاهش مدت زمان صدور گواهي مالياتي در قانون ماليات‌هاي مستقيم از ۱۵ روز به ۳ روز خبر داد و گفت: در راستاي عملياتي شدن اين امر، مراجعات حضوري در اين مورد به يك سوم كاهش مي‌يابد كه اين مسائل به سهولت كسب و كار كمك مي‌كند.

ايسنا: دومين نشست هم‌انديشي كارآفرينان جوان با حضور وزير امور اقتصادي و دارايي، معاون وزير در امور بانكي، بيمه و شركت‌هاي دولتي، معاون وزير در امور اقتصادي، رئيس مركز فناوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند و تعدادي از كارآفرينان در وزارت امور اقتصاد و دارايي برگزار شد كه كارآفرينان در اين نشست مشكلات كسب‌وكار و فعاليتهاي توليدي خود را مطرح كردند.

فرهاد دژپسند در دومين نشست هم‌انديشي كارآفرينان جوان، گفت: يكي از ملزومات سهولت در كسب و كار اين است كه دستگاه‌هاي سياستگذار در حوزه اقتصاد به صورت مستقيم پاي صحبت كارآفرينان بنشينند. لايحه حمايت از سهامداران خرد تقديم مجلس شد كه اگر اين لايحه تصويب شود در زيرشاخه اين حوزه در كسب و كار، رتبه ۲۰ را كسب مي‌كنيم.

وي ادامه داد: همچنين در راستاي سهولت كسب‌وكار مجتمع‌هاي قضائي و دعوايي ويژه براي بخش اقتصادي و تجاري ايجاد مي‌شود. گواهي ماليات نقل و انتقالات املاك به صورت كلي در دفترخانه‌ها انجام مي‌شود.   همچنين صدور گواهي مالياتي مربوط به ماده ۱۸۶ قانون ماليات‌هاي مستقيم از ۱۵ روز به سه روز تقليل يافته است كه در صورت عملياتي شدن اين موضوع، مراجعات حضوري در اين زمينه به يك سوم كاهش مي‌يابد و به سهولت كسب و كار كمك مي‌كند.

دژپسند خاطرنشان كرد: تسريع در تصويب لايحه ماليات بر ارزش افزوده يكي از اقدامات ما بود؛ اما به دليل حساسيت بالاي اين لايحه چند بار از صحن به كميسيون ارجاع داده شد كه البته طبق گفته نمايندگان مجلس تا سه شنبه هفته جاري كار تصويب لايحه تمام مي‌شود.

وي افزود: پيش‌نويس لايحه اصلاح ماليات‌هاي مستقيم كه در دستور كار سال ۹۸ ما بود، اول بهمن ماه به دولت ارسال شد.

دژپسند با بيان اينكه در لايحه اصلاح ماليات‌هاي مستقيم چهار ركن اساسي شامل تعريف پايه‌هاي جديد مالياتي، اعمال ماليات بر مجموع درآمد، اعمال ماليات بر عايدي سرمايه و ساماندهي معافيت‌هاي مالياتي مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در شرايط جنگ اقتصادي كه هدف دشمن مسدود كردن مجاري ورودي كشور است، توجه به افزايش درآمدهاي مالياتي امري اجتناب ناپذير است.

وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد كه اصلاح ماليات‌هاي مستقيم منجر  به فشار بر روي موديان خوش‌حساب و اقشار ضعيف جامعه نمي‌شود بلكه در اين زمينه مي‌خواهيم از طريق تعريف پايه‌هاي جديد مالياتي، ساماندهي معافيت‌ها و جلوگيري از فرار مالياتي، اين موضوع را عملياتي كنيم.

دژپسند در پايان افزود: از سال ۹۴ تا سال ۹۷ تنها ۵۷ جلسه در كميسيون تخصصي سهولت كسب و كار براي ساماندهي مجوزها برگزار شد؛ در حالي كه طي يك سال اخير ۴۴ جلسه برگزار شده  كه اين موضوع نشان دهنده اهميت بهبود فضاي كسب وكار و ساماندهي مجوزها در نگاه سياست‌هاي وزارت اقتصاد است.


برگشت به تلکس خبرها