تلکس خوزنا : تبعات رها كردن كودك در فضاي مجازي
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 12:14     کد خبر: 86596

يك روانشناس گفت: منبع امنيت كوكان پدر و مادر هستند و از آنجايي كه در زمان مطرح شدن اخبار منفي، سخنان والدين بوي نگراني و استرس مي دهد، تمام امنيت فرزندان مختل مي شود.

 ايسنا: دكتر آسيه حسيني‌ نيكو، دكتراي روان شناسي تربيتي، طراح دوره‌هاي آموزشي سواد رسانهاي ويژه كودكان و نوجوانان درخصوص تاثير اخبار منفي و هيجانات در خانواده بر زندگي كودكان با تاكيد بر اينكه اخبار تلخ و منفي بزرگسالان را نيز مورد تهديد قرار مي دهد و مي تواند بر روي افكار آنها تاثيرگذار باشد گفت: گاهي به دليل بي توجهي به كنترل هيجانات و مديريت زندگي و بدون برنامه به اخبار منفي مي پردازيم و در هر مكان و در هر لحظه به آن گوش مي دهيم يا درباره آن صحبت مي‌كنيم. بايد توجه داشته باشيم اين هيجانات كنترل نشده آسيب‌هايي براي ما به همراه دارد. اين در حاليست كه كوكان تمام امنيت خود را از دو منبع قدرت و الگو يعني پدر و مادر الهام مي گيرند از اين رو زماني كه امنيت رواني اين دو منبع مورد تهديد قرار گيرد و تمام سخنان والدين بوي نگراني و استرس مي دهد، امنيت فرزندان نيز زير سوال مي‌رود.

وي همچنين درباره چگونگي مصون‌سازي فرزندان از خطرات و اخبار مسموم فضاي مجازي با تربيت و آموزش آنها اظهار كرد: هيچ گاه نبايد اخبار را از فرزندانمان كتمان يا تلاش كنيم آنها در معرض اخبار قرار نگيرند بلكه بايد در مصرف رسانه و دامن زدن به اخبار مديريت داشته باشيم. البته كودكاني كه در سنين كمتر از پيش دبستاني قرار دارند بايد تا حد ممكن خيلي كم در جريان اخبار قرار بگيرند و با قصه گويي و مديريت زمان تلويزيون آنها را از اين فضا دور كرد.

اين روان‌شناس ادامه داد: در واقع جستجوي بيش از اندازه درباره رويدادها، تفسيرها و بحثهايي كه كمكي به حل مشكل نمي كنند، جو رواني حاكم بر خانه را مسموم مي كند. جايگزين بسيار خوب براي اين موضوع به خصوص زماني كه جو اخبار تلخ زياد مي شود، ايجاد برنامه‌هاي متنوع و سالم، بازي و دورهمي‌هاي آرام بدون پرداختن به اخبار مسموم است.

 دكتر آرش هاديان روان شناس و رئيس كلينيك روانشناسي بيمارستان هاجر نيز در اين باره كه والدين چگونه مي توانند از آسيب رواني فرزندان خود جلوگيري كنند؟ افزود: هرچه زمان مي گذرد ورودي اطلاعات افزايش مي يابد. در سالهاي قبل بهترين راه كنترل كودكان و نوجوانان ، سانسور بود اما امروزه اين راهكار امكان پذير نيست. حتي اگر محيط زندگي و خانواده بسيار ايزوله باشد، كودك وارد مدرسه مي شود و در آنجا چيزهايي را مي شنود يا مي بيند كه امنيت كودك را مختل و ناهنجاريهاي اجتماعي براي او ايجاد مي‌كند.

وي كه در برنامه‌اي راديويي صحبت مي‌كرد ، ادامه داد: توجه داشته باشيد براي كودكان به خصوص سنين زير ۶ سال مهمترين دغدغه هنگام دريافت اخبار منفي اين است كه خطري والدين آنها را تهديد نكند از اين رو بهترين راه براي ايجاد حس امنيت در فرزند ما اين است كه حس كند هنگام دريافت اطلاعات والدين در كنار او هستند، به اين منظور بهتر است اخبار را به صورت تعديل شده از زبان خود پدر و مادر بشنود، با اين كار، يك امنيت خاطر در او ايجاد مي شود كه همه چيز تحت كنترل است و خانواده از او مراقبت مي كند؛ بنابراين كودك نبايد از محيط خانه دور شود و اخبار را به صورت ناگهاني، غير واقعي و بزرگ شده در محيط اجتماعي دريافت كند.

هاديان درباره تبعات رها كردن كودك در فضاي مجازي اظهار كرد: در درجه نخست بايد از والدين شروع كنيم . حتما ديده‌ايد كه والدين براي اينكه چند لحظه آرامش داشته باشند و به كارهايشان برسند تبلت و گوشي را بدون هيچ گونه فيلتر در اختيار فرزند خود قرار مي دهند. كودك زير ۸ سال درك بالايي از راستي برخي از واقعيتها ندارد و روح او با خشونت بيگانه است. زماني كه كودك را بدون هيچ گونه مهاري در فضاي مجازي رها مي كنيم، او چيزهايي مي بيند و مي شنود كه تبعات بسيار بدي مانند ترس و نگراني دارد.

جواد سيف، معلم و مدير مدرسه ابتدايي نيز در پاسخ به اينكه از نظر شما به عنوان مدير مدرسه، دانش آموزان با چه چالش‌هايي در فضاي مجازي مواجهند و راهكار حل مشكلات چيست؟ گفت: بر اساس اصول علوم ارتباطات، همانگونه كه آگاهي كم، سم مهلك محسوب مي شود، بالارفتن اطلاعات نيز خطرنا م است. انبوه اطلاعات ، دانش آموزان را در معرض آسيب قرار مي دهد. يكي از مهمترين چالشهايي كه دانش آموزان با آن مواجه هستند از پدر و مادران نشات مي گيرد. هيچ گاه يك پدر و مادرفرزند خود را در تاريكي و بدون حمايت در خيابان رها نمي‌كنند تا راهش را پيدا كند اما مي‌بينيم كه والدين خيلي راحت، كودكان و نوجوانان را در فضاي مجازي رها مي كنند.

وي افزود: از آنجايي كه اين افراد قدرت پردازش ندارند و با چالش‌هايي روبرو هستند كه زمينه ساز مشكلات بزرگي مي شود، بنابراين يكي از راهكارهايي كه براي فضاي مجازي انديشيده شده اين است كه اولياي دانش آموزان سواد رسانه‌اي را بياموزند.


برگشت به تلکس خبرها