تلکس خوزنا : در صورت مهار نشدن كرونا محدوديت‌ها شديدتر مي‌شود
چهارشنبه، 20 فروردین 1399 - 08:44     کد خبر: 87790

خبرگزاري صدا و سيما : حسين عرفاني در استوديوي گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما افزود: در شرايط فعلي كشور به منظور جلوگيري از ركود اقتصادي و اجتماعي و ايجاد تعادل در مراودات اجتماعي و فعاليت هاي اقتصادي، برخي محدوديت ها تحت عنوان فاصله گذاري هوشمند اتخاذ شود. اين اقدام از ۲۳ الي ۳۱ فروردين ماه عملياتي خواهد شد.

او با بيان اينكه همچنان خطر كرونا در كشور وجود دارد ادامه داد: هيچ كجاي كشور از كرونا پاك و بي نصيب نيست، اگر بي دقتي و بي احتياطي از سوي مردم ايجاد شود همه زحمات ۵۰ روز گذشته كادر درماني كشور به باد خواهد رفت.

سعيد ممبيني رئيس اتاق اصناف ايران در سوي ديگر استوديو گفت: سهم اتاق اصناف ايران از تعطيلي صنوف گوناگون بر اثر كرونا ويروس رتبه بندي صنوف و ارزيابي هر كسب و كار بوده است اما تصميم نهايي با وزارت بهداشت بود و تاكنون هم هيچگونه ليستي جهت تعطيلي يا محدوديت در فعاليت ابلاغ نشده است.

او ادامه داد: آنچه در ليست بندي حائز اهميت قرار گرفته پر خطر بودن يا كم خطر بودن مشاغل از حيث ميزان تجمع افراد در واحد صنفي مي باشد.
عمدتاً اين دسته از صنوف حدود 25 الي ۳۰ درصد از مشاغل را شامل مي شوند.

ممبيني تصريح كرد: ليستي كه در حال حاضر در فضاي مجازي دست به دست مي شود فاقد اعتبار و تأييد قانوني مي باشد. ضمناً ليستي كه از سمت ما اعلام خواهد شد مشمول محدوديت و يا دوره زماني خاصي خواهد بود و هيچ تعطيلي دائمي نيست.

عرفاني در سوي ديگر استوديو گفت: بحث رعايت فاصله گذاري هوشمند، مؤلفه تأثير پذيري از كرونا جامعه است در اين راستا هيچ اجباري براي فعاليت صنوف تا تاريخ ۲۳ فروردين ماه وجود ندارد. ضمناً فاصله گذاري هوشمند يك تصميم موقت است و منوط به كنترل بيماري در سطح جامعه خواهد بود.
چنانچه بيماري كرونا در اين مدت مهار نشود و شديدتر شود چه بسا محدوديت ها شديدتري اعمال گردد.

رئيس اداره مراقبت هاي بيماري هاي واگير وزارت بهداشت گفت: فعاليت صنوف مي تواند جريان يابد به شرطي كه متولي اجراي طرح فاصله گذاري وزارت بهداشت باشد.

حسين عرفاني افزود: هر صنفي در مقابل فعاليت هاي زير مجموعه اش به شرايط عمومي و بهداشتي صنف خود واقف است و نيازمند آموزش خاص و اضافه اي نيست.
او ادامه داد: صنوف مختلف پس از ورود به درگاه الكترونيكي و مطالعه موارد بهداشتي آموزشي و سپس ثبت نام در سامانه مي تواند از فعاليت در مورخه ۲۳ لغايت ۳۱ فروردين ماه بهره مند شود.

مهدي جمالي نژاد معاون عمراني و توسعه وزير كشور در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: طبق مقررات نامه اي كه به منظور فاصله گذاري اجتماعي براي كليه پايانه هاي مسافربري هوايي، زميني، اتوبوسراني و تاكسيراني ميان وزارت كشور ، وزارت بهداشت و شهرداري ها و سازمان اتوبوسراني و تاكسيراني تنظيم شده مي تواند به مواردي اشاره كرد كه چندان هم بي مشكل نيستند.

او ادامه داد: در مفاد فاصله گذاري اجتماعي براي تاكسيراني مطرح شد كه شهرداري ها موظفند از حداكثر توان و ظرفيت خود براي ارائه خدمات استفاده نمايند يا ديگر اينكه براي تاكسي هاي درون شهري قيد شد تعداد سرنشينان با راننده نبايد از ۳ نفر فزوني يابد.

جمالي نژاد تصريح كرد: برعكس آنچه پيشتر از مردم در راستاي استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي مي خواستيم، در حال حاضر از شهروندان مي خواهيم از وسايل نقليه شخصي خود استفاده نمايند زيرا فاصله گذاري در مترو كار بسيار دشواري خواهد بود هر چند اين سختي در اتوبوس ها كمي كمتر است اما براي ما راحت تر آن است كه مردم را به سمت استفاده از خودروي شخصي تشويق نماييم.

حسين عرفاني در استوديو گفت: اگر ميزان فركانس تردد و تعاملات اجتماعي بالا برود بايد ديگر عامل مؤثر بر سرايت كرونا در جامعه كاهش يابد.

او تصريح كرد: بر اساس اين اتفاق بايد هر كس وارد مترو مي شود ماسك بزند و فاصله مطمئنه را رعايت نمايد. اين اتفاق در اتوبوس ها و تاكسي ها هم بايد رعايت گردد. در مغازه ها هم بايد فاصله گذاري و ايجاد تهويه سالم رعايت شود.

آقاي سعيد ممبيني رئيس اتاق اصناف ايران در سوي ديگر استوديو گفت: اگر قرار باشد از اين به بعد در همه واحدهاي صنفي و فروشگاه هاي زنجيره اي مواد ضد عفوني كننده و دستكش و ماسك تأمين و رايگان در اختيار مشتريان قرار گيرد دچار مشكل خواهيم شد زيرا از روز اول شيوع كرونا قرار بوده كه وسايل بهداشتي و ضد عفوني كننده از طريق داروخانه ها عرضه گردد و در اختيار واحدهاي صنفي نبوده است.

آقاي عرفاني از رد شدن پيشنهاد سه فوريتي وزارت بهداشت به مجلس خبر داد و افزود: وزارت بهداشت به عنوان يك جزء از سه جزء تأثيرگذار بر كاهش انتقال كرونا پذيرفته كه اگر قرار به از بين رفتن كروناست و قرار است فعاليت هاي اجتماعي هم تا حدودي برگردند دو جزء ديگر بايد به وظيفه خود عمل كنند. يكي از آن دو جزء مردم هستند كه روز ۱۳ به در واقعاً همكاري كردند و در خانه ماندند اما روز ۱۶ فروردين به خيابان ها آمدند و همه را متعجب كردند.

او ادامه داد: بازگشت اصناف را مي توان جزء سوم تأثيرگذار به مهار كرونا ناميد. تعهدات اصناف در قبال حفظ بهداشت و نظافت بايد رعايت گردد زيرا تعهدات بهداشتي بيمارستان ها و درمانگاه ها سخت تر از تعهدات اصناف است كه در حال رعايت مي باشد.


برگشت به تلکس خبرها